• Sarita

Har du lyckats pruta på bolåneräntan?

Ibland hör man ju att det bara är att sätta hårt mot hårt och "hota" med att byta bank så kan man pruta ner räntan. När vi lånade till vår lägenhet sa bankdamen att det inte gick, hon hade inga befogenheter etc etc. Klart jag fattar att man kan be henne gå till chefen och skaffa dem då, men i prakiken - har ni lyckats??

En släkting till mig kan pruta på vad som helst. Han bara kräver att få tala med chefen och är jäkligt otrevlig (tycker jag) och så vips - har han prutat ner den senaste Sony Ericson-mobilen med flera hundra och minutpriset på abonnemanget med tio öre. Så det kanske går med allt??!

• Svar på tråden Har du lyckats pruta på bolåneräntan?
  • Pumpkin

Vi behövde varken hota eller prata med chefen för att få sänkt ränta

• Knosan

Vi bytte visserligen bank, men det var inte särskillt svårt att sänka räntan, nej.

• Sarita

Har ni miljoner kronor sparat också som de inte vill släppa ifrån sig då...?
    Skämt åsido. Vad var deras originalränta och vad fick ni sedan? Vad sa ni?

• Pumpkin

Vi sänkte räntan med 0,25% i och med att vi tog lite försäkringar genom banken så att vi blev förmånskunder + att vi frågade om de kunde putsa lite till på räntan. Och så blev det

• Knosan

Som sagt vi bytte bank, och sänkte räntan med 0,58 (!) %-enheter.

• fenixen

Jag kunde sänka min ränta med ca 0.5 % enheter. Jag sade att jag hade fått ett väldigt bra erbjudande från en annan bank och frågade hur de kunde matcha det budet. det gick lite trögt, hon på banken tyckte inte det var så stor skillnad, det skulle bara bli några hundralappar mer för mig i månaden om jag tod det "dyra" Lånet. Men då kontrade jag med att det blir lika liten skillnad för banken och då gick hon med på det.

• glidan

jag har sänkt min ränta 4ggr på ett år
    jag kör hårt med dem

1:a gången så var vi inne för att byta bankfack
    och då började killen med att fråga om vi pensionsparar
    oja sa ja men det har inget med facket att göra
    och han höll på och tjata till slut vart jag irriterad och mitt i en mening frågade jag vad kan du göra åt räntan
    - han vart paff och sa jag var mitt i en mening
    ja men jag har inte bett om att höra detta så jag frågar bara om nåt du inte bett om att höra
    då gick han och slog lite på datorn och åma sig om att vi hade låg ränta oja sa jag , se nu till och sänka den lite till
    - vi flyttade sen allt från ett fack till ett annat
    och han kom in i rummet och sa
    jag har bett en "räntemäklare" kolla ert lån
    sen var det tyst i 3 dar.
    3 dar efter ringer han och säger att vi slipper nästa höjning
    tack sa jag.
    dem andra 3 ggr har jag hotat med att byta bank
    då mina kolleger har lägre ränta än mig har jag sagt
    och nu är det så att jag har en hygglig ränta men jag ska ta upp kampen i höst igen
    vill ha ner den lite till
    det är bara att vara fräck jag har kört samma story 2 ggr på olika personer dock
    men den funkar så vi får se......

//R

• Twinkle Little Star

Vi sänkte räntan tämligen lätt när vi lade om lånen på bostaden, sedan har jag sänkt räntan på vårt billån då och då (och har inte varit otrevlig en enda gång ).

Svar på tråden Har du lyckats pruta på bolåneräntan?