• Den där Linn

Har du ett eldsmärke?

Har du eller någon du känner ett eldsmärke?
    Vart sitter det och hur stort är det ungefär?

"Eldsmärke, naevus flammeus, är en sorts blodkärlssvulster (angiomer). Dessa svulster består av en mängd nybildade, tätt intill varandra liggande fina kärl (kapillärkärl), mestadels arteriella, med endast mycket lite mellansubstans. Hudens färg är därför intensivt röd. Eldsmärken kan förekomma var som helst på huden, men oftast finner man dem på huvudet och i ansiktet. Ibland är de alldeles släta och höjer sig inte alls över omgivande hud, ofta bildar de mer eller mindre knottriga upphöjningar. Någon gång är de bevuxna med hår. Ibland är de mycket små, ibland sträcker de sig över stora ytor, till exempel i ansiktet, särskilt på kinderna.

Eldsmärkena är ärftligt betingade och oftast är de medfödda.

De kan ha stabil utbredning på huden genom hela personens liv och det händer också att de försvinner av sig själva. Men de kan även tillväxa och med tiden få betydande utsträckning, flathandstora och ännu större. Det senare gäller särskilt för mera ojämna eldmärken."

Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-16 08:38:33:
    Jag själv har ett på ryggen, större än en hand.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du ett eldsmärke?
  • timberhochmandie

Japp, på insidan av låret.

• Göteborg

Japp, jag både har ett själv och känner en som har!

Mitt är röd/lila, och sitter på bakhuvudet. Man ser bara lite av det om jag har håret uppsatt.

En bekant till mig har ett över halva ansiktet.

Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • Den där Linn
    timberhochmandie skrev 2007-07-15 23:59:48 följande:
    Japp, på insidan av låret.
    Är det stort?
    Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • jengus

Min son har i nacken,hans pappa har ett likadant och pappans morfar( tror jag det är) hade ett likadant.

• timberhochmandie
    linn84 skrev 2007-07-16 00:01:30 följande:
    Är det stort?
    Nä, som en femkrona ungefär. Inte heller "tätt", eller vad man ska säga... Lite kala fläckar inemellan. Äh, hur ska man förklara?
  • angelcry

näe det har jag inget

Amor vincit omnia
  • bigmacoco

Nej, men min son Emil har ett sk smultronmärke mitt i pannan! Det ser ut som ett blodrött kastmärke i formen av ett hjärta.

• Jennie85

jag har ett på axeln. sonen har inget eldsmärke men han har smultronmärke i nacken.

• alienstar

Ja, bak i nacken, under håret..

• Polgara

Japp,i nacken och båda mina barn har det i nacken på exakt samma ställe!

• Tussetösen

inte jag men någon jag känner... min svåger har över halva kroppen ungefär...

Svar på tråden Har du ett eldsmärke?