• Anonym (Malin)

8,5 år och tuttarna börjar växa

Hej!
    Jag har en undran...Igår kväll kom min ena tjej till mig och sa mamma det gör så ont här på tutten?! Jag såg att bröstvårtan var svullen och kände att bröstköteln har börjat växa, eller hur man nu uttrycker sig. Till saken hör att hon är ju bara 8,5 år...ska börja 2 an i höst, så hon är ju fortfarande liten....Hon har alltid varit stor för sin ålder nu väger hon 40 kg och är 150 lång, och hon trivs inte med det att vara längst i klassen och nu så ska puberterten börja också eller?! Jag vill gärna ha råd, tips eller bara en tanke om hur jag ska gå till väga.
    Kram Malin

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-16 15:36:21:
    Hej! Tack alla för era svar...Men hon är INTE överviktig hon är ju lång för sin ålder är absolut inte tjock, ser helt normal ut bara att hon ser ut att vara typ 10-11 år gammal ist för 8,5 år. Hon ska börja klass 2 i augusti och det jag känner är att jag är rädd för att hon ska känna sig mer "utanför" om hn redan börjar få tuttar och så...det är en tjej i klassen som är lika lång som min tjej men hon är mullig och har tuttar men de är inte i "växa" stadiet så att säga utan mer pga sin rundhet. Kram

• Svar på tråden 8,5 år och tuttarna börjar växa
  • Anonym

Så vitt jag vet kommer puberteten ofta tidigare på överviktiga barn. Det kan nog vara det som är på gång, tycker det låter så. Finns kanske inte så mycket att göra åt den saken, men se till att prata med henne så hon vet vad som händer och varför, och att hon känner att hon kan prata med dig nrhelst det är jobbigt.

• imperia72

Du ska prata med skolsköterskan, det är inte bra att komma i puberteten för tidigt.
    jag hade samma "problem" med min älsta och då gjorde de en ordentlig undersökning.
    Det började med att skolsköterskan tittade vilka teckene det fanns som fanns och om de var tillrekliga för att gå vidare.
    Sen fick hon rönka handleden på sjukhuset, där kan de se om puberteten har startat och hur långt den har kommit.
    Hmm kom på att det är ju sommar så ring till vårdcentralen i stället
    Mvh Charlotte

• Lum

Men, Första anonym, 40 kg och 150 cm lang ar väl inte överviktigt? Hur menar du?

• Anonym (Nenna)

Jag var nog sju när mina tuttar började växa, men då var jag lite småmullig , och mensen fick jag som 10-åring, vilket inte var roligt. Då tyckte jag att mitt liv var förstört. Det var ju pinsamt, för ingen annan iklassen hade ju nåt sånt.

Inte vågade jag säga till mamma heller först, och när jag sa efter någon månad så trodde hon det var mödomshinnan eftersom jag red. Så när hon väl fick reda på att jag verkligen hade mens hade jag haft det i nästan ett år...

Att tuttarna var störst i klassen var ju inte heller kul. Ingen hade bh eller så, och jag började använda det först i 6:an kanske, och jag tror att det kan ha att göra med att mina bröst inte är så fasta nu.

Har väl inga direkta tips annat än att finnas där och stötta dottern.

• Anonym (ingen fara)

Jag minns att jag hade sådär också i den åldern och jag fick min mens först när jag var 12, det som kan hjälpa är att låta hon gå med bar överkropp hemma osv eller ha en mjuktvättad tröja eller så på sig för jag minns att det var som värst när man hade ngn tröja med strävt tyg, typ piké eller liknande

• Lyndi

Jag själv började få bröst vid 9års ålder.
    Fick min första mens vid 11. Och jag har INTE tagit nån skada av det..

• mamma99

Min dotter fyllde 8 i april. Hennes ena tutte har svullnat..hon är inte  stor 125 och 24 kg så det har nog inte med det att göra..

• Anonym (q)
    Lyndi skrev 2007-07-24 18:40:46 följande:
    Jag själv började få bröst vid 9års ålder.Fick min första mens vid 11. Och jag har INTE tagit nån skada av det..
    Exakt samma åldrar gällde för mej!
  • kjempejente

Som 8åring var jag fullt utvecklad och hade mens.
    Det är bara att ta det för vad det är. Hon kommer att fixa det galant med ett stöd av dig.

• imperia72

Men min dotter var 9 år när skolsköterskan skikade henne till skolläkaren för att hon mistänkte att hon hade kommit i puberteten för tidigt.
    Skolläkaren tog det allvarligt och skickade henne vidare, jag tror inte att de gjorde det utan anledning.
    Jag tycker att du åtminstonde ska ringa och höra vad de säger på vårdcentralen.

• FruMarie

Jag var 9 år när mina bröst började växa, fick min mens när jag var 12.
    När jag var 12 år hade jag D-Kupa, och jag har inte tagit någon skada alls av det.
    Min mamma kom tidigt hon med, så jag har nog ärvt det av henne

11 December ska du komma, vi längtar efter dig
Svar på tråden 8,5 år och tuttarna börjar växa