• Marie J

Farlig leverfläck?

Hej!

Kom precis ut ur duschen och såg till min förskräckelse ett födelsemärke på ryggen som såg mörkare ut än vanligt!!!
    Ringde direkt vårdcentralen för att boka koll men dom hade bara telefontid på morgonen

Den är ganska liten och sticker ut bara liiite grann. Är lite röd/blå aktig till färgen svårt att se så noga eftersom den inte är så stor, alla mina andra leverfläckar är ljusbruna så jag såg den här direkt när jag kollade i spegeln. (sitter en halv dec från BH-bandet ungefär)

Nu är jag väldigt orolig och vet inte vad jag ska göra!!!

• Svar på tråden Farlig leverfläck?
  • snowdrop

Om du är orolig ska du såklart kolla upp det men du behöver inte ha panik. Leverfläckar utvecklas inte till melanom på en dag. Ring vårdcentralen när de har telefontid så en läkare kan få titta på den och avgöra om du ska ta bort den.

• HelHel

Ja du kolla upp den kan du ju alltid göra. Växer den och det blöder från leverfläcken så är det ju inte bra..
    Annars är det nog ingen fara.

• Marie J

Hade tänkt gå ut i det fina vädret med min son, men nu känns det som om marken försvann under mina fötter typ....

Jag är dessutom livrädd för allt vad sjukhus heter...

• ros72

Då får säkert tid till en läkare i morgon.

Jag hade något liknande i fjol, hade det också där vid BH.  Speciellt där det skaver en hel del. Dom tog bort den.

Innan jag gick dit satte jag på ett plåster för att skydda så att den inte blev mer irriterad.

• Marie J

ros72:

Var den farlig? Nu blir jag ännu mer orolig.

Hur tas den bort?
    Har andra leverfläckar som är större (har alltid haft) som jag varit mer orolig över..... så visar det sig att det är en av dom mindre som blivit annorlunda

• Marie J

Vaddå, ska jag sätta på ett plåster när jag går ut så inte solen kommer åt??

• ros72
    Marie J skrev 2007-07-16 10:40:50 följande:
    ros72:Var den farlig? Nu blir jag ännu mer orolig.Hur tas den bort?Har andra leverfläckar som är större (har alltid haft) som jag varit mer orolig över..... så visar det sig att det är en av dom mindre som blivit annorlunda
    Den var ofarlig, men de tyckte att stället nära BH:n som mycket irriterande. De tar bort den med lokalbedövning.
  • Marie J

Men gör det ont? Skär dom bort?? Alltså jag är verkligen livrädd för allt sånt!
    Vad kostar det? Kan man ta bort fler på samma gång?

• ros72
    Men gör det ont?
    Nej men efteråt när bedövningen har gått kan det svida lite.

Skär dom bort?? Alltså jag är verkligen livrädd för allt sånt!
    Ja

Vad kostar det?
    Som ett vanligt läkarbesök på VC.

Kan man ta bort fler på samma gång?
    Så många som du vill eller är orolig för.
  • Marie J

Skulle vilja ta bort ganska många, men om det gör ont så kommer det bli väldigt jobbigt.

Är inte orolig att det ska göra ont eller svida efteråt utan är mest orolig över själva ingreppet.
    Men man gör det alltså hos vårdcentralen?

Tack för alla svar

• ros72
    Marie J skrev 2007-07-16 10:58:18 följande:
    Skulle vilja ta bort ganska många, men om det gör ont så kommer det bli väldigt jobbigt.Är inte orolig att det ska göra ont eller svida efteråt utan är mest orolig över själva ingreppet.Men man gör det alltså hos vårdcentralen?Tack för alla svar
    Man gör det på vårdcentralen. De bedövar stället med samma styrka som tandläkaren gör.
  • ros72

Tog de bort den? Eftersom den satt vid BH?

• Muminmamman

Jag har tagit bort 8 stycken som sett suspekta ut eller börjat blöda, men det har inte varit några cellförändringar i någon av dem.
    Det har inte gjort ont när de har skurits bort eftersom man blir bedövad med lokalbedövningsmedel innan. Jag har fått mellan 2 - 6 stygn per födelsemärke och ärren ser varierande ut. En del är stora och fula medan andra knappt syns alls.

Smärta är vekhet som lämnar kroppen
  • Marie J

Dom tog inte bort den utan jag fick nummer till nån annan läkare om jag själv ville ta bort den eller någon annan leverfläck. Få se hur jag gör.

Svar på tråden Farlig leverfläck?