• Skylark

Skötbord, fungerar det med ett uppblåsbart...?

Hejsan! En kanske lite fånig fråga från blivande 1:a gångsföräldrar... :) Undrar hur ni fixat det här med skötbord? Vi kommer inte ha sådär jättemycket utrymme i bostaden de första 6 månaderna(en 2:a med litet badrum m dusch). Sedan flyttar vi till större. Men för den första tiden undrar jag över hur man ska lösa det här med skötbord; ngn som 'klarat sig' med enbart ett uppblåsbart? Tänker att det går att inreda en mysig hörna med sköt-grejer och att det är säkert att förvara ett uppblåsbart skötbord t ex på ett täcke på golvet, så kan inte barnet trilla ner, som man hört om. Eller är det jätte-obekvämt för föräldern att jobba i markplan? :S Det är lite det här med kostader också... kommer inte ha råd att investera i något snyggt o avancerat, tyvärr. (Vi är båda studenter...) Så en ekonomisk o säker lösning sökes... Tusen tack för svar/input! :)

• Svar på tråden Skötbord, fungerar det med ett uppblåsbart...?
  • getingmidja

Skötbord går faktiskt att klara sig utan, jag byter blöja på vår säng.
    Och en sån där uppblåsbar dyna från tex IKEA funkar utmärkt.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • kimsivimsi

Det fungerar alldeles utmärkt med ett sådant! Jag vet en som köpte en sån dyna som man har till skötborden, och hade bara den, tyckte det var väldigt smidigt!

• herilane

Vi har bara skötbordsdyna på golvet och jag tycker att det funkar jättebra. Man kan lämna barnet utan uppsikt medan man går hämtar rena kläder eller ny rulle hushållspapper eller vad man nu råkar behöva. Särskilt praktiskt blir det med ett större, sprattligt barn som helst inte vill ligga ner alls.

• Skylark

Tack snälla för råd! Lättnad! :) E´säker på att jag får ett 'sprattligt' barn, så det blir utmärkt med ett sprattelvänligt skötbord! :)

• Jessica24

Det kommer säkert fungera jättebra.
    Se bara till att ni har en bra plats att stå och byta på för ryggen tar stryk om man vid varje blöjbyte sitter på golvet, eller står böjd med ryggen.

♥ Victor 14/3-2006 ♥ +
  • siabellon

skötbord var det onödigaste inköpet vi gjorde tll vårt första barn. golvet eller säng med plastad frotté + handduk är perfekt!!köp nåt annat för pengarna du!

• JeanneDArc

Ni kan ju alltid lägga skötdynan på ett annat ställe så ni slipper ont i ryggen.. typ på köksbordet eller nåt. Så länge man är försiktig och aldrig lämnat barnet ensamt så är det ju ingen fara. Man brukar ju ha som regel att alltid ha ena handen på bebisens mage tex. Fast jag hade nog skaffat någonstans att ha tvättlappar, blöjor, salva och sådant. En liten korg eller hylla någonstans där ni brukar vara och byta.

• ordning i oredan

Ikeas uppblåsbara funkar bra. Har tvillingar och byter lite var som helst. På sängen eller golvet, på yogamattan och även i vagnen om vi är ute. Många småhanddukar är dock ett måste....

• djurgårdare

Dom uppblåsbara är hur bra som helst(ikeas ca 50kr)jag har gjort en hörna på en av köksbänkarna med korgar för blöjor, tvättsvampar mm, men flyttar runt i hela lägenheten golven ,soffan, sängen funkar utmärkt... Men ett bra tips gör en liten hörna med alla grejjer så du vet var du har dom jag tar med mig en "bunke" med vatten dit jag ska byta...Lägg inga pengar på ett skötbord, bättre med ett flyttbart för under femti-lappen... Lycka till .....

• Skylark

Tackar så mkt för tips! Det ska bli skoj att sköta bebben! :)

• snigelina

Som de andra svarat går det alldeles utmärkt! Då kan man byta på golvet, i sängen, på köksbordet eller en köksbänk eller var man vill! Vi hade en sån på bänken i tvättstugan och det fungerade perfekt! Alla skötgrejerna kan man ha i en korg så slipper man sprida alla saker runtomkring i hemmet

Lycka till med bebisen!

• Ilonasmamma

vi har hela tiden bytt på golvet på en uppblåsbar skötbädd. Den gömmer jag nu bakomtvättmaskiken när den inte används. Förut låg den framme, för första tiden bytte vi blöja varje timme typ.

Svar på tråden Skötbord, fungerar det med ett uppblåsbart...?