• Analoga

Hur rengör ni perkolatorn? (Ni som har sådan)

Har för mig att man kunde rengöra den med hjälp av maskindisktablett men vet inte exakt...

• Svar på tråden Hur rengör ni perkolatorn? (Ni som har sådan)
  • Analoga

Men kom igen!! Är det verkligen ingen som har kaffe-perkolator här???

• Nikitastar

Vi kokar ur våran med maskindisk, blir väldigt rent. Men tänk på att köra den med bara vatten ett par gånger efteråt.

• Maria40

Jag lärde mig av en norrlänning att man inte ska hålla på och rengöra perkolatorn, förutsatt att den användes ofta.

Själv har jag rengjort min med mycket lite diskmedel, varmt vatten och borste.

• mrs holiday

Jag gör som Maria40, lite diskmedel på diskborsten och vispar runt med varmt vatten några gånger/månad. Sen kör jag svinto då och då när den ser för trist ut, invändigt och på de lösa delarna. Men för det mesta sköljer jag bara av den med först varmt, sen kallt vatten.

• musli

Ser den fööör jävlig ut inuti så kör jag den med diskmaskinspulver en till två gånger och sen 3 - 4 gånger med vatten... Annars sköljer jag den bara med varmt vatten mellan användningarna...

• Slarva

Jag diskar de lösa delarna efter varje användning och själva perkulatorn sköljer jag bara ur.
    Utsidan brukar jag torka med en våt trasa ibland medans den kokar för att få den att skina ordentligt igen.

Har sett att det finns ett speciellt avkalkningsmedel på Granngården som man kan använda i alla köksmaskiner som det blir kalkavlagringar i, tror jag.
    Har dock inte haft tillräckligt stort problem med det för att prova på medlet.

• oOmejaOo

Borde man inte kunna göra en vanlig avkalkning som man gör med kaffebryggare?? Avkalkningsmedel för kaffebryggare finns att köpa i nästan alla butiker.

~♥ vi ska bli tre ♥~
  • JennieL

har för mig att jag brukade rengöra den på samma sätt som termosarna, med bakpulver...

• Widde

Maskindiskmedel och sen diska ur den med kökssvamp och diskmedel..super !

Svar på tråden Hur rengör ni perkolatorn? (Ni som har sådan)