• Anonym (mamman)

Går det att "fixa" överbett?

Säkert en helt dum sak att "oroa" sig över och grubbla på men jag kan inte låta bli. Vår son börjar närma sig två år och jag har länge sett att han har överbett. Ligger även i släkten på hans pappas sida.
    Kan inte låta bli att tänka på att han ev. kommer att mobbas och dyl. LÅter säkert jättetöntigt i era öron men jag är faktikst orolig.

Går det att fixa överbett med tandställning?

• Svar på tråden Går det att "fixa" överbett?
  • Camerlin

Säkrast är att fråga en tandläkare. Men vad jag vet så kan man fixa till det med tandställningen eller att bita på en spatel. Men prata först med en tandläkare. Kan vara att det inte går att göra så mycket när mjölktänderna ännu är kvar.

• getingmidja

Vet inte hur det är med tandställning idag, men då jag hade fick man vänta till högstadiet innan man fick det.
    De lär i alla fall inte göra något åt det när han är så liten.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Aistiharha

Överbett går att korrigera med tandställning. Hade själv natt-tandställning när jag var mindre för att bli av med mitt överbett. Är det stort överbett som ställer till praktiska besvär och inte går att korrigera med tandställning så finns det även operationer(en bekant genomgick det för sitt underbett utan några komplikationer, han var dock vuxen då). Hör med din tandläkare och se vad de säger och berätta att du är orolig. Vet inte hur det är i ditt fall men jag har också hört (dvs. att jag inte vet) att napp kan förvärra överbett så om din son använder napp så kan det kanske vara en ide att höra med tandläkaren om det stämmer också.

• Anonym (mamman)

Hans pappa fick göra en operation för att fixa det. Men det kanske berodde på att dom inte gjort något åt det när han var yngre?

Tror inte heller att dom gör något nu, men skönt att veta att det ev. går att fixa senare. Ska kontakta en tandläkare iallafall och fråga vad dom säger.

• Solisrosis

Hej TS!
    Jag är en va dom som fick både glugg och överbett, ärvde det av min pappa. Men jag fick tandställning och allt är fixat, fick inte höra något i skolan heller. Tandställning idag är inte samma som för 30 år sedan.
    Idag är min tandställning borta och mina tänder fin, fina, och jag drar mig inte ett dugg för att le stort :)
    Oroa dig inte, det kommer gå jättebra!

• Solisrosis

Det GÅR att göra operation, men behöver din son ändå tandställning så GÅR det att korrigera ändå. Beror självklart hur stort överbettet är, men jag hade stort, och korrigerade det med tandställning.
    Man föredrar inte gärna att göra dessa operationer längre, då det går att fixa på ett mycket mindre smärtsamt och riskfyllt sätt.

• Anonym (mamman)

Aistiharha Ja han använder napp. Hans älsklingar Vi har dock försökt den senaste tiden att han bara får använda det när han sover.

Solisrosis
    Hur gammal var du när du fick tandställningen? Hur länge använde du den?

Har funderat på det här med överbett, vad är det egentligen? Är det käken som är "sne" alltså att nedre käken är längre bakåt än övrekäken? Eller är det själv tänderna som är sne? Förstår inte hur en tandställning isåfall kan fixa en käke?

• Solisrosis

Jag var visserligen 17 och ahde den i 2 år, hur länge man behöver ha den beror helt på vilket fel du har, hur gammal du är (ju äldre du blir, desto fastare sitter tänderna, och det blir svårara att flytta dem), men jag tror snittet ligger på 1,5 år.

Men min ålder valde jag själv, de ville att jag skulle ta tandställning många år tidigare, men jag vägrade, var rädd för att mobbas m.m, sedan övertalade min mamma mig, och gissa om jag har henne att tacka idag!
    Och mobbningen blev det inget av, det är så många som har tandställning nu för tiden.

Det där med käkarna, jag tror att det i mitt fall var så att underkäken satt rätt, men överkäken alldeles för långt fram.

• Anonym (överbett)

Jag hade ganska mycket överbett som liten & fick tandställing som fixade till det (fick in hela första delen av tummen, om du fattar vad jag menar....alltså MYCKET överbett)

fick natttandställning när jag gick i femman eller sexan, funkade inte så bra & fick sen en fast tandställning istället vilket funkade mycket bättre, de drog även 2 tänder i överkäken , de framför eller bakom hörntänderna tror jag...för att göra "plats", nu har jag fina raka tänder utan överbettGlad 

ps. Blev aldrig retat för min tänder som tur var.

• Anonym (mamman)

TACK för era svar, känner mig lättad! man känner sig så fånig när man är orolig över att ens barn har överbett när det finns de som har det betydligt värre.

Vet bara att hans pappa mått mycket dåligt över sitt överbett och jag vill inte att han ska behöva lida av det också.

Tack än en gång!

• Anonym

det går att fixa överbett. men de är risk att man får en stor haka. eftersom dom sätter ju en tandställning som drar fram underkäken... ja har ett överbett men på tandregleringen tyckte dom inte att ja skulle fixa det. dom sa bland annat att många modeller har lite överbett...

• Solisrosis

Anonym nr 12:
    Konstigt att de säger så, det var verkligen inte vad jag fick höra. Sen kan jag undra vad det är för tandläkare som inte vill fixa det för att "Många modeller har det"? Hos mig så mätte dem avrje gång, just för att det här med hakan ska bli rätt osv. Och med överbett så siter oftast överkäken för långt fram, när du drar tillbaka den jämnt med underkäken så får du ett mer symetriskt ansikte.

• Anonym (norrlänska)

solisrosis.
    de var vad tandreglingstandläkarn sa till mig. att det är risk att man får en stor haka. men det är ju om man har ett stort överbett. har själv ett ganska stort överbett runt 1cm.. tandläkarn sa inte att jag INTE borde fixa till det. det var jag själv som valde att inte fixa överbettet. för ja vill inte få en stor haka.

• Lantani

Har själv haft överbett och även tandställning och det går att fixa till det med tandställning. jag hade gummiband från bakre delen av nederdelen till främre delen av överkäken (så att gummibanden drar tillbaka käken)

• Anonym (norrlänska)

Lantani va? drar dom tillbaka överkäken? till mig så dom tvärttom att dom drar fram underkäken... va fan om de är på de viset och att man tydligen inte får en stor haka. vill ja ÅXÅ fixa till mitt överbett.

• Lantani

Jag är inte helt säker men jag fick för mig att de drog tillbaka överkäken, men det kan man kanskei nte göra? nu blev jag osäker. var ett par år sedan jag hade tandställningen, men jag fick inte större haka iaf

• getingmidja

Jag höll också på i X antal år, med nattandställning, gummisnoddar, räls.
    Dock hjälpte det inte mot mitt överbett, men jag lider inte av det i alla fall.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
Svar på tråden Går det att "fixa" överbett?