• skrutthumlan2

Skulle du orkat resa bort i vecka 30-31?

Har bokat en resa över jul till Teneriffa, men eftersom jag är nygravid så kommer jag att vara runt vecka 30 eller 31 då. Frågan är om man orkar flyga då? Hur hade du känt för att åka bort när du var i denna vecka?

• Svar på tråden Skulle du orkat resa bort i vecka 30-31?
  • Skusan

Sen är frågan oxå om flygbolaget vill ha med dig.. En del låter inte gravida efter v 29 flyga, andra har inga såna föreskrifter. Så bäst kolla upp med bolaget om du ens *får* åka i v 30-31 med de.

• Veratyra

Jag hade inte flugit i v 30-31. Hade extremt mycket vätska i kroppen då och orken började tryta. Dessutom kan det vara så att du inte får någon reseförsäkring som gäller efter v 28. En del barn föds ju så tidigt.

• Jiie

Skulle nog inte vilja av försäkringsskäl däremot.

Nygift och bullen är i v 19
  • Skusan

Hittade detta på babyornot.se

När ska man flyga och när ska man inte flyga?

För kvinnor som har en okomplicerad graviditet och inte väntar tvillingar, haft blödningar eller andra komplikationer, är det säkert fram till vecka 32. Därefter ökar risken för tidiga värkar och andra komplikationer såsom blödningar.
    Däremot rekommenderas inte kvinnor som haft komplikationer i någon form, som kraftiga sammandragningar eller blödningar tidigt i graviditeten, att flyga. Inte heller sent i graviditeten eftersom det då finns en potentiell risk att föda för tidigt.

Innan du bokar en resa, eller ger dig av bör du alltid prata med din barnmorska, alternativt läkare. Be också om ett läkarintyg (på engelska) - det kräver de flesta flygbolag. Ett moderskapsintyg räcker oftast inte.

• MiniUs

Jag och min sambo pratade om att åka nu till sommaren men så fick vi ett + i januari så då sket vi i de. Nu sitter jag här i vecka 31+2 och är glad över att vi inte åkte någonstans. Först o främst att man kan inte direkt sola när man gravid. Sedan gå runt i bikini nu är ingen tanke som lockar heller. Men att inte kunna äta vad man vill när man är ute, att inte kunna ta en drink på balkongen. Nej, jag är glad att vi stanna hemma o sparar pengarna tills nästa år. Då ska vi åka iväg hela familjen. Alla tre:)

Men de är olika från person till person...och hurdan resa du vill ha.

• annnniz

jag mår jätte bra nu så jag skulle lätt kunna åka, om det va för 5 veckor sedan så skulle jag inte orkat men nu har jag fått tillbaka energin och mår bra!!=) men det är ju så olika från person till person...jag är i vecka 31 nu....

• Mirali

Det är nog väldigt individuellt...
    Hur varmt är det på Teneriffa över jul?
    Jag är i vecka 31 nu och jag håller på att förgås härhemma så fort det är soligt. 25 grader idag och jag lider...

• emmabebis

jag var på cypern när jag var i v 30-31 och det gick jättebra. orkade med 4 timmars flyg utan problem. å gick en del långpromenader, åkte fyrhjuling mm. så du ska nog inte oroa dej. det kommer gå fint. tom värmen njöt jag av! lycka till

Väntar på vår lille. (22/7)
  • Mary the fairy

Orka skulle jag definitivt göra (är i v 34 nu) men jag skulle inte vilja riskera att va utomlands om nåt skulle hända. Dessutom, som många redan skrivit, så avråder eller till och med förbjuder många flygbolag gravida från att flyga i slutet av graviditeten.

Lycka till med beslutet

• Iddah

Är nog olika från person till person hur man orkar och känner för i v30. Så hade jag varit dig hade jag avbokat och kört på me en sista minuten resa ist när det börjar närma sig jul.
    Men värmen är inte så rolig när man är så stor. Är själv i v30 nu och kalla dagar mår jag fint men när det kommer upp i 21-22 så är det jätte jobbigt och man orkar knappt va ute (knappt inne heller). Inte så bra för bebben o steka i solen heller. Vill ju inte ligga inne hela semestern. Men som sagt allas grav. är ju olika. Kan bli precis va du behöver oxå. Så satsa på en sist.minuten ist och lycka till!

Svar på tråden Skulle du orkat resa bort i vecka 30-31?