• annhan

Studier och SGI.. hur funkar det på sommaren?

Börjar plugga på universitetet i höst och har ju förstått att den SGI man har innan studierna (jag heltidsarbetar i nuläget) fryser.

Men - hur funkar det på sommaren, om man t ex har sommarlov och inte sommarjobbar? Måste man vara sysselsatt 100% hela tiden för att behålla SGI? En kollega sa något om det, och nu måste jag erkänna att jag fattar NOLL..

Hur funkar det och hur bör jag göra?
    Man ska ju inte ha något glapp mellan det att man arbetar tills dess man börjar plugga, men sen då?

• Svar på tråden Studier och SGI.. hur funkar det på sommaren?
  • Miss Lau

Sommarlov räknas som överhoppbar tid. Man får alltså behålla sin sgi oavsett vad man gör på sommaren.

Så har det iallafall varit hittills.

• SVSH

Tänk på att SGI bara skyddas om du tar studiemedel från CSN, det räcker alltså inte med att "bara" studera.

Mellan arbete och studier får du ha ett glapp på 3 månader utan att SGI sänks, däremot får du inte ha en enda dags glapp mellan studier och arbete.
    Om du pluggar i flera år så räknas, precis som valmar skrev, sommaren som överhoppningsbar tid (precis som studietiden) men bara om du tar csn-stöd även hösten därpå. Tänk på att om dina studier avslutas i juni ett år så är alltså inte SGI skyddad under den följande sommaren utan du måste börja arbeta/skriva in dig på af eller dyl den första dagen efter det att skolan tar slut för att inte SGI ska sänkas.

Lycka till med studierna!!

• annhan

SYSH: Åh, tack för ett utförligt och bra svar! Nu känns det mycket bättre.
    Jag kommer ju att ta studiemedel från CSN, så det bör väl inte vara några konstigheter där får man hoppas.

Svar på tråden Studier och SGI.. hur funkar det på sommaren?