skillnad på österrikiska och tyska?
Vad
Vad
oj konstigt det blev!vad är det för skillnad på dom..jag tycker österrikiskan låter annorlundare och svårare på något sätt
Det är två olika språk.
Vad är skillnaden mellan svenska och norska?
Eller svenska och *huga* danska .
I Österrike talar man tyska. Precis som det är skillnad mellan brittisk och amerikansk engelska, så är det skillnad mellan tysk och österrisk tyska.
Skillnaden är framför allt uttalsmässig. Den enda skillnaden jag kan komma på på rak arm är "ei" som i tysk tyska oftast uttalas som "aj", medan det i Österrike heter "ej". Dessutom finns det vissa ord som är olika, och rent generellt brukar det vara så att om du använder det tyska ordet i Österrike förstår folk vad du menar, men inte tvärtom.
Jag tycker att den österrikiska tyskan låter lite mjukare.
Sedan beror det ju pa i vilken del av österrike man talar om. I den västra delen later man nästan som i Schweiz. Det är inte säkert att en fran östra delen förstar dialekten i den västra delen
Som sagt var uttalet är olika och vissa ord kan vara olika ocksa. Men alla kan ju högtyska och skriver ocksa pa högtyska. Utom när det är inofficellt da man kan skriva pa dialekt.
För mig later dialekten i den östra delen lite som danska Fast det haller de själva naturligtvis inte med om.
Om du tycker att österrikiskan later svarare är det nog bara för att du inte är van vid den. Den har inte mer komplicerad grammatik än den vanliga tyskan...