• viem

Kul tårta till 3-årskalas sökes

Sonen fyller tre år i morgon. Nu behöver jag tips på någon rolig tårta som jag kan baka. Jag funderar på att göra tårtan som ett tåg, men hur gör man då????

• Svar på tråden Kul tårta till 3-årskalas sökes
  • Skrutt och Skrot

Ingen tågtårta, men en bilbanetårta har jag gjort engång

Färdig tårtbotten som jag fyllde med vaniljvisp och jordgubbssylt. Färgade lite vispad grädde med grön karamellfärg och täckte hela tårtan. Skar ut lite breda remsor i marsipan och la det på tårtan ( i kringelikrokar ), så att det såg ut som en krokig väg. Gjorde start och stoppskyltar och tryckte ner det vid varsin ände utav ¨vägen¨. Gjorde andra vägmärken med som tex. skarp kurva och hastighetsmärken och tryckte ner.
    Barnen tyckte att den var jätterolig!

• Bebis

Orm tårta är ju lätt oxå. Skär ut en cirkel i mitted av tårtbotten och dela sen sen så du får två C ta sen mittcirkeln och dela den med. Lägg C:na så de bildar ett S och använd mitt Dna som nos och svans delar.

Ludwig ska stavas med W se bara på Beethoven
  • Skrutt och Skrot

Bebis:
    Den där tårtan lät ju jättekul, har du möjligtvis nån bild?

• Bebis
    Skrutt och Skrot skrev 2007-07-16 21:31:55 följande:
    Bebis:Den där tårtan lät ju jättekul, har du möjligtvis nån bild?
    Tyvärr inte men jag hittade denna länk http://www.hemmaforaldrar.se/barnkalas.html Och här gör de en längre orm samma som jag menade men med två tårtor
  • Trossens mamma
    Skrutt och Skrot skrev 2007-07-16 21:31:55 följande:
    Bebis:Den där tårtan lät ju jättekul, har du möjligtvis nån bild?
    Jag gjorde 2 såna åt tösen då hon fyllde 2 år förut. De va kul å uppskattat av gästerna
    Mamma till Lova och Alvin
  • Bebis

Samma här En grön och en rosa, såg en länk med nån som hade klätt den med marsipan oxå men det gjorde inte jag bara en massa grädde

• Trossens mamma

Jag hade marsipan på mina 2

Undrar vad jag ska laga i år. Ifjol gjorde jag en med puh en rund. Med oblat alltså
    Å en barbietårta.

Mamma till Lova och Alvin
  • Skrutt och Skrot

Tack, bebis!
    Får kanske göra nån sådan rolig tårta när barnen vill ha barnkalas.

• Zingoalla bäbis

Jag har gjort en "draksvanstårta" en gång. Det är egentligen en vanlig prisesstårta men man gör den som en rulle och istället för att ha vanlig hel marsipan på så gör du cirklar av marsipanen tex med ett glas. Sen delar du cirklarna på hälften och lägger som fjäll runt tårtan. När den är klar trycker du dit ett färskt hallon på varje sida så det ser ut som ryggrad. Garanterat uppskattad!
    Jag lovar att det ser ut som en avhuggen draksvans!

• Bebis
    Zingoalla bäbis skrev 2007-07-17 20:00:57 följande:
    Jag har gjort en "draksvanstårta" en gång. Det är egentligen en vanlig prisesstårta men man gör den som en rulle och istället för att ha vanlig hel marsipan på så gör du cirklar av marsipanen tex med ett glas. Sen delar du cirklarna på hälften och lägger som fjäll runt tårtan. När den är klar trycker du dit ett färskt hallon på varje sida så det ser ut som ryggrad. Garanterat uppskattad! Jag lovar att det ser ut som en avhuggen draksvans!
    Det lät ´ju riktigt skoj
  • LC Star

Har gjort en kanintårta en gång, dock till påsk, men den var lyckad och enkel att göra.

• Bebis
    LC Star skrev 2007-07-19 08:47:09 följande:
    Har gjort en kanintårta en gång, dock till påsk, men den var lyckad och enkel att göra.
    En kanin gjorde jag iår till sonens 3års kalas

Oxå mycket lätt att göra.

Hittade den här länken http://gundepower.blogspot.com/2007/05/kanintrta.html

Man tar även här två bottnar och skär av den ena enligt bilden (som två ägg liksom=öron, biten som blir kvar använder man som rosett)
Svar på tråden Kul tårta till 3-årskalas sökes