Blodvärde
Vad ungefär ska blodvärdet ligga på? Finns det någon beskrivning någonstans om gränserna mellan bra och dåligt blodvärde när man är gravid?
Vad ungefär ska blodvärdet ligga på? Finns det någon beskrivning någonstans om gränserna mellan bra och dåligt blodvärde när man är gravid?
vanligtvis tror jag ddet är ungefär 125, man ska nog försöka ligga över 120 har jag för mig.
sen undrar jag.. kan man ha för högt blodvärde? vart går gränsen där?
jepps, man kan ha högt. är nog ganska ovanligt men möjligt. om man börjar vara över 125- uppåt 130 då är man högt. är dock lite osäker , kanske någon annan som vet bättre?
jag hade 136 och min barnmorska sa att det va jättebra...
Efter vad jag hört "ska" man ligga mellan 120-140 som gravid. Har ingen som helst erfarenhet av det dessvärre då mitt är nere i 87 nu i v.32 å det återigen övervägs blodtransfusion
Min BM säger att hb bör ligga mellan 125 och 135. Själv hade jag 102 vid senaste mätningen, trots knaprande av Niferex (nu dubbel dos) - hoppas att värdena förbättras snart, för jag är sååå trött.
Går värdet upp äver 146 är det inte bra, då riken för blodproppar ökar. Så, det är en balansgång.
KajsaMaja70:
Precis så sa min Bm till mig när jag var gravid.
Jag hade ett Hb på 155 vid inskrivningen men de var bara bra sa de, då hade jag lite att "ta av". I vecka 42 så låg mitt hb på 137.
TS: tycker du verkar ha ett utmärkt Hb!
Allt över 120 är OK, fick jag höra...
Mitt värde låg på 131 vid inskrivningen, men sjönk till 112 i mitten av grav. då fick jag ta järntillskott för att det inte skulle sjunka mer...
Det är bra att bygga upp järndepåerna om möjligt, järnet behövs under grav. till bebisen (och dig) och vid förlossningen och amning.
Men, du bör aldrig ta järntillskott innan du ordinerats det (har låga värden...) det är farligt att överdosera.
Babe
jag hade 144 å det var perfekt..
Jag har som ogravid legat mellan 142 och 148 och det är inom gränsen, men högt. Då har jag fått höra att om jag kommer över 150 så kollar man upp det lite extra för att det inte ska bli farligt.
Jag hade 131 vid inskrivningen och var i v 20 nere på 118 så jag har fått börja med järntillskott.
jag har alltid haft lågt, ca 119 och jag är blodgivare och de sjuksköterskorna tycker det är ok. Jag ligger nu i v.30 på 106 och min barnmorska tycker det är ok eftersom jag aldrig haft högt.
Nackdelen med att ha riktigt högt (förutom att det kan indikera på havandeskapsförgiftning) är att det lätt blir blodproppar, särskilt i moderkakan. men man är ju piggare än dom med lågt
Jag hade blodvärde på 142 när jag var i vecka 9. Idag var jag till Barnmorskan igen och jag sa att jag varit mycket yr och grymt trött, då kollade hon blodvärde och då hade jag 117 och är nu i vecka 15 (går in i vecka 16 på torsdag).. Så nu blir det att äta järntabletter, fick nirefex som jag ska äta 1 gång om dagen.
jag hade 127 i blodvärde vid inskrivningen och det va perfect!
Som kvinna har du ett referensintervall på 117-153 i Hb om du är över 18 år, dvs det räknas som "normalt".