• Anonym

vad är låga tombocyter?

Jag har fått reda på att jag har lågt antal trombocyter..får väldigt lätt blåmärken, det var därför jag sökte doktorn..men fick inte reda på vad det kan bero på

• Svar på tråden vad är låga tombocyter?
  • Anonym

ingen som vet?

• funbun

blodet levrar väl sig inte så lätt alltså blodet är "tunnare" hmm jag kanske oxå har det, får blåmärken av allt...

• Cinnalinna

har du provat att googla lite?

• Anonym

nej jag har inte googlat utan sökte på wikipedia men blev inte klokare för det
    vad beror det på? är det ngn sjukdom?

• glasvitt

trombocyter= röda blodkroppar., Det är allt jag vet.

• tinaw

Trmobocyter är en sorts blodkroppar som gör att blodet levrar sig om man får ett sår. Har man låga trombocytvärden i blodet är trombocyterna för få, och man fortsätter blöda längre än andra människor om man tex skadar sig. Blåmärken kommer av blödningar under huden, och därför får man lättare blåmärken om man har färre trombocyter.

• Anonym (sjuksköt)

Förenklat kan man säga att Trombocyterna (blodplättarna) har som funktion att starta en process som stoppar blödningar. Som du säger så får man lätt blödningar om man har låga Trombisar.
    Det finns många anledningar till låga Trombocyter. En förklaring kan vara att det har blivit fel på mjälten, att den bryter ner Trombocyterna istället för att bryta ner "gamla" röda blodkroppar, därav låga värden. Jag tycker du ska höra med din läkare igen så kan han/hon säkert lugna dig och förklara bättre om du är orolig. Jag tror inte att dina värden så extremt låga, för då hade du blivit inlagd.

Hoppas jag gjorde dig lite klokare. Lycka till!

• Anonym (?)

Min bror hade alldeles för lågt antal blodplättar (trombocyter) för hans mjälte åt upp dom. Han fick operera bort mjälten.

• Eisa
    Du kan glädja dig med att du inte lär få någon blodpropp i alla fall
  • Anonym (hade)

Jag har alltid låga trombocyter, och blöder mer än gemene man om jag skär mig eller liknande.

Under grav var det så låga värden att jag fick äta medicin mot det (antar jag att det var?), och min barnmorska sa att om det inte blir bättre innan BF så får jag inte föda, det är för stor risk för mig. (Hur hon nu hade tänkt att stoppa det?)

Jag hade låga även under förlossningen, dock inte lika låga, men blödde längre än normalt efter BF och fick gå på extra kontroller och 1 gång tom åka in akut.

Men som synes så ordnade sig allt, dock ska man nog vara uppmärksam. Tror man är ovanligt trött också när man har för låga sådana värden eller har jag fel?

• Anonym (hade)

Jaha, i TS ville man veta varför, men det vet jag tyvärr inte...

• Eisa
    Jag kanske också har låga? Får blåmärken skitlätt...
  • Grannen

Hur lågt är lågt? När börjar det bli farligt?

Svar på tråden vad är låga tombocyter?