• rotterusslan

Min hund vill inte ligga! (Inlärning)

Jag har ett problem med min JRT tjej på 5 månader.
    Jag har försökt att lära henne LIGG sedan hon var 12 veckor.
    Men det går inte alls.
    Har gått valpkurs med henne och där lyckades varken jag eller instruktören lära henne det.
    Inte på de vanliga torsdagsträningarna heller.
    Har försökt allt enligt konstens alla regler, men nu börjar jag tröttna.
    Inget annat inlärningsproblem har vi haft, det är just läggandet som inte fungerar.
    Vad gör vi för fel egentligen?
    Har gjort det gamla vanliga men godis och leksak som man håller lågt ner och drar iväg sakta i markhöjd, men då backar hon eller sitter kvar på stället.
    Har provat att berömma henne både med röst, godis och leksak när hon självmant lägger sig ner och säga "Ligg". Men hon verkar inte förstå galoppen.
    När instruktörerna har försökt utan att lyckas så skakar de bara på huvudet och hasplar ur sig något om att hon är "omöjlig".
    Jag har tagit henne till veterinär, tänkte om det kanske var något hälsoproblem som gjorde att hon kände obehag när hon låg ner. Men så var inte fallet.
    Någon har funderat på om det är en väldigt dominant hund jag har som inte vill ligga ner pga att hon känner sig "nertryckt" då, men det är en väldigt mjuk tjej som är otroligt förig.
    Någon annan har kommit med rådet att jag ska trycka ner henne i liggande position medans jag säger ligg, så att hon "fattar" vad det betyder. Men det vill jag inte göra. Jag vill ju inte ge henne olustkänsla vid läggandet.
    Har köpt hem massor med hundböcker för att få lite tips kring inlärningsmomentet. Men det står samma sak i alla böckerna om hur man ska lära in ligg.
    Är det någon som har något tips förutom de traditionella metoderna?

MVH/Erika

• Svar på tråden Min hund vill inte ligga! (Inlärning)
  • mn73

Jag hade också lite problem att få min hund att lära sig ligg. Han vill helst bara sita
    Men jag lyckades efter mycket om och men. Jag tror inte att jga använde någon särskild metod. Satte hunden först. Sedan förde jag en godis liksom från hundens nos och ner mellan benen på hunden så att den tvingas lägga sig för att följa godisen. Det fungerade efter ett tag för oss i alla fall.

Jag tror inte att din hund är omöjlig. Lycka till!

• Metropolis Diana

Har du läst nåt om klickermetoden? Den är populär bland vovvarna har jag förstått. Jag använder det vid trickträning på vår schäfertik.

• Splach

lägger hon sej själv i normalla fall, då menar jag inte på sida, utan så hon har magen ner i marken??

Om inte, kanske det är dags att undersöka om hon har något fel..

Gör hon det, så passa då på och lägg till kommandot ligg, just när hon lägger sej ner, och ge godis, fortsätt så, tillslut kommer hon fatta!

• rotterusslan

mn 73: Tack för ditt svar. Jag har hört flera säga att deras mindre hundar varit svåra att lära just "ligg".

MetropolisDiana: Jag har läst massor om klicker, även utövat klicker-träning med både Rottisen och Schäfern men gillar inte den metoden. För mycket lock och pock. Men den fungerar säkert jättebra för dem som gillar den.

Splash: Ja hon lägger sig i den ställningen du beskrev utan några som heslt problem. Har kollat upp henne hos veterinär då jag misstänkte att någon var fel, men hon var frisk som en nötkärna.
    Har även försökt ett 100-tal gånger med att fästa ett ord vid att hon lägger sig själv och berömma, men hon försår inte ändå.

Men det är väl bara att traggla på...

MVH/Erika

• Splach
    rotterusslan skrev 2007-07-17 11:36:07 följande:
    mn 73: Tack för ditt svar. Jag har hört flera säga att deras mindre hundar varit svåra att lära just "ligg".MetropolisDiana: Jag har läst massor om klicker, även utövat klicker-träning med både Rottisen och Schäfern men gillar inte den metoden. För mycket lock och pock. Men den fungerar säkert jättebra för dem som gillar den.Splash: Ja hon lägger sig i den ställningen du beskrev utan några som heslt problem. Har kollat upp henne hos veterinär då jag misstänkte att någon var fel, men hon var frisk som en nötkärna.Har även försökt ett 100-tal gånger med att fästa ett ord vid att hon lägger sig själv och berömma, men hon försår inte ändå.Men det är väl bara att traggla på...MVH/Erika
    kan trösta dej med att min hund snart 1år, lägger sej på sida nä'r jag säger ligg
  • Alexandra1983

Min ena hund vill inte lägga sig ner på golvet, försökte med en godis att dra ner vid halsen /bogen ner till golvet och sedan framåt. Detta gick inte i början.
    Eftersom mina hundar ligger i knät så tog jag upp henne i knät och satte henne så att hennes rygg var mot min mage sedan drog jag godisbiten framför henne mellan mina knän. När hon lade sig ner sa jag "ligg". Detta gjorde jag några gånger sedan gick jag till mattan med henne och gjorde så att jag drog godisen vid hennes bog och sedan fram. Hon lade sig ner och jag sa "ligg" när hon låg ner gjorde detta ett par gånger och sedan gick jag till golvet och gjorde samma sak där och hon kan nu ligga ner på kommando.

Detta var vad jag gjorde, vet inte om det kommer att fungera för dig men Stort Lycka till!

• frulan

På små hundar ska man inte locka med godisen bort från hunden.
    När hunden sitter lockar du med en godis mellan hennes ben in mot magen.
    Hon kommer nog att följa efter med nos och kanske krumma ryggen men de brukar lägga sig.

Klickermetoden är inte en "lock-pock"-metod, du måste ha missförstått den

Hur mycket har ni tränat med henne (hon är ju fortfarande ganska ung) och hur mycket har ni krävt?
    Om ni har tränat mycket sitt osv så kanske hon inte "vågar" lägga sig pga det?

Lek och lär, inget tvång

Det kan även vara så att hon inte lägger sig ner för att hon känner sig utsatt i situationen.

Hur är ni när ni tränar? Är ni lugna, peppande, energiska, bossiga?
    Prova även inlärningssätt. Är ni i vanliga fall energiska och peppiga försök i stället då att vara lugn.

Tror inte på att hon är omöjlig!
    *sugen på att prova*

• rotterusslan
    frulan skrev 2007-07-19 15:52:24 följande:
    På små hundar ska man inte locka med godisen bort från hunden.När hunden sitter lockar du med en godis mellan hennes ben in mot magen.Hon kommer nog att följa efter med nos och kanske krumma ryggen men de brukar lägga sig.Klickermetoden är inte en "lock-pock"-metod, du måste ha missförstått den Hur mycket har ni tränat med henne (hon är ju fortfarande ganska ung) och hur mycket har ni krävt? Om ni har tränat mycket sitt osv så kanske hon inte "vågar" lägga sig pga det?Lek och lär, inget tvång Det kan även vara så att hon inte lägger sig ner för att hon känner sig utsatt i situationen.Hur är ni när ni tränar? Är ni lugna, peppande, energiska, bossiga?Prova även inlärningssätt. Är ni i vanliga fall energiska och peppiga försök i stället då att vara lugn.Tror inte på att hon är omöjlig! *sugen på att prova*
    Har kommit underfund med att hon visst vet vad ligg betyder...
    Det är bara när jag befinner mig på samma nivå som hon gör som hon inte vill lägga sig ner. Om jag står upp och inte tittar på henne så lägger hon sig ner alla gånger!
    Så nu vet jag det iaf.
    Angående klicker så tycker jag att det är för mycket lock och pock. Godis och leksaker använder jag vid inlärning, inte när hunden kan momentet. Så för min del tycker jag att klicker skulle krångla till allt och vara i vägen.

När jag tränar med henne så blir det 4 st 3 minuters pass dagligen och med lek som avslut. träningen har hitills bestått av kontaktövningar, inkallning, sitt och ligg.
    Vi börjar helt kravlöst inomhus, med ett moment åt gången. Om hon klurar ut vad jag menar så väntar en riktigt rolig belöning som kan variera i form beroende på hur snabbt och hur hon utför det jag ber henne om.
    När jag märker att hon behärskar kommandot och vet vad jag menar så brukar jag försvåra lite genom att byta miljöer där det finns lite mer störningar.
    När jag tränar med henne, så är jag alltid lugn och med ett väldans långt tålamod. Försöker att vänta ut henne under inlärningsfasen.

MVH/Erika
  • Dollars matte

Man undrar ju vad din hundtränare har för kunskaper egentligen som kallar en 5-månaders valp för omöjlig... Du verkar vara van vid bruksraser och de är ju generellt mycket fogligare av naturen. Jrt är något envisare redan som valpar och vill gärna göra saker på sitt eget sätt i sin egen takt. Men när poletten väl trillar ner och de hittar motivationen så lär de sig fort. Det är helt underbart att se hur det nästan kommer upp en tankebubbla med ett stort utropstecken och man upptäcker att hunden har fattat.
    Din hund är bara 5 månader. Ta det lugnt och ha tålamod, ni kommer att hitta kommunikationen och ert bästa inlärningssätt så småningom.

När jag lärde min jrt "ligg" så utgick jag från "sitt". I sittande läge höll jag en godis strax framför tassarna samtidigt som jag la andra handen lätt på ryggen/skuldrorna. Inte så att jag tryckte ner eller höll i honom utan bara så att han inte direkt kunde ställa sig upp. Det lättaste sättet att få tag på godisen var ju då att lägga sig, så det kom han snabbt på. Men "ligg" tog lite längre tid att lära in än "sitt", det medger jag. Så som sagt: Ha tålamod! Och lycka till med det lilla livet! 

• Cuthalion

Kan inte låta bli att skratta när jag läser om Din tjej. Det är en JRT i ett nötskal. De vet oftast precis vad som förväntas av dem men varför göra det?

Hade en Parson förut och när det var dags att skaffa en ny hund blev det en pinscher, lika envis, irriterande och go .

Enda att göra är att vara envis, envis och ytterligare lite envis. JRT är inte till för att behaga utan för att behagas
  • frulan

Vad bra, då är det ju bara att träna vidare

Angående klicker så tror jag nog att jag personligen skulle prova det med en smart liten JRT
    "Lock & pock" behöver man ju inte syssla med, metoden går ju egentligen ut på att man behåller moment djuret självmant bjuder på.
    Klicker+godis använder man ju endast i inlärningsfasen. När hunden väl kan kommandot och man har stimuluskontroll på det så tar man bort den.
    Godis kan man ju fortsätta att ge även när hunden kan det (om man vill alltså).

När vi fick vår hund tränade vi endast med klicker och moment han själv bjöd på, t ex sitt & ligg.
    Vi sa inget alls efter att vi "klickat in" honom. Han fick göra jobbet

Svar på tråden Min hund vill inte ligga! (Inlärning)