Min hund vill inte ligga! (Inlärning)
Jag har ett problem med min JRT tjej på 5 månader.
Jag har försökt att lära henne LIGG sedan hon var 12 veckor.
Men det går inte alls.
Har gått valpkurs med henne och där lyckades varken jag eller instruktören lära henne det.
Inte på de vanliga torsdagsträningarna heller.
Har försökt allt enligt konstens alla regler, men nu börjar jag tröttna.
Inget annat inlärningsproblem har vi haft, det är just läggandet som inte fungerar.
Vad gör vi för fel egentligen?
Har gjort det gamla vanliga men godis och leksak som man håller lågt ner och drar iväg sakta i markhöjd, men då backar hon eller sitter kvar på stället.
Har provat att berömma henne både med röst, godis och leksak när hon självmant lägger sig ner och säga "Ligg". Men hon verkar inte förstå galoppen.
När instruktörerna har försökt utan att lyckas så skakar de bara på huvudet och hasplar ur sig något om att hon är "omöjlig".
Jag har tagit henne till veterinär, tänkte om det kanske var något hälsoproblem som gjorde att hon kände obehag när hon låg ner. Men så var inte fallet.
Någon har funderat på om det är en väldigt dominant hund jag har som inte vill ligga ner pga att hon känner sig "nertryckt" då, men det är en väldigt mjuk tjej som är otroligt förig.
Någon annan har kommit med rådet att jag ska trycka ner henne i liggande position medans jag säger ligg, så att hon "fattar" vad det betyder. Men det vill jag inte göra. Jag vill ju inte ge henne olustkänsla vid läggandet.
Har köpt hem massor med hundböcker för att få lite tips kring inlärningsmomentet. Men det står samma sak i alla böckerna om hur man ska lära in ligg.
Är det någon som har något tips förutom de traditionella metoderna?
MVH/Erika