• Tussan05

Glasyr utan florsocker?

Kan man göra en glasyr utan florsocker??
    Har försökt att söka på det men hittar inget så då tänke jag att någon här kanske visste?

• Svar på tråden Glasyr utan florsocker?
  • Atamon

Är du utan florsocker? eller är det socker du inte vill ha? För om det är så att du är utan florsocker, så kan man finmala vanligt socker och använda till glasyr.
    Sedan beror det ju på vad det är du ska glaseras. Tex till en del äppelpaj/äppeltarter används aprikospuré eller mascarponeost/philadelphiaost som glasyr

• Tussan05

Jag har inget florsocker hemma och hade tänkt göra en enkel kaka, typ sockerkaka, att glasera.

• Atamon

Okej. För att tillverka florsocker (som är finmalet strösocker) så tar du vanligt 2 dl vanligt socker, stöter det i mortel eller kör i mixern, tillsammans med 1 tsk maizena (majsstärkelse) tills det blivit pulver. Maizenan är för att det inte ska bli klumpar, man får röra lite extra om man ser att det blir klumpar. Man kan även ta sötningsmedel att använda, de är pulvriga i konsistensen redan innan.

Beroende på hur långt det är till affären, kanske enklast att försöka få tag i florsocker? Men kul att prova göra eget också!

Tussan05 skrev 2007-07-17 12:25:32 följande:
    Jag har inget florsocker hemma och hade tänkt göra en enkel kaka, typ sockerkaka, att glasera.
Svar på tråden Glasyr utan florsocker?