• Pigelinen

vad göra av hel karre???

Har ingen fantasi men rensade i frysen och hittade en bit hel karre, knappt ett kilo som blivit liggande. Fick en halv gris i present för ett tag sen och denna bit har blivit över då jag inte är så förtjust i karre, någon som har en bra ide? Kan man koka den? Eller vad gör man?

IVF remiss är nu iväg skickad....
  • Svar på tråden vad göra av hel karre???
  • ida06

Köra den i ugen i en stekpåse kan nog bli gott.

• Pigelinen

Vad ska jag krydda med då? Sås?

Funderar lite på om man kan skära den fri från ben och sen strimmla till typ wook eller om det är slöseri när man har hel bit...

• ida06

Krydda med det du tycker är gott, du får sky i påsen som är kanon god bas för en sås.

• Pigelinen

mm det låter gott men jag har ingen stekpåse, men jag har en lergryta som jag aldrig använt, kan jag använda den???

• Pigelinen

Gillar tyvärr inte grillad karre, sen är det svårt att skiva en hel karre med ben... måste ha en såg då och det har jag inte Tack ändå...

• Gul13

Okej, det är visserligen lätt och bena ur. Men gillar du inte det så är det ingen bra ide så klart
    Då är nog helstekt bäst. Eller använd de som kotletter (krävs förståss urbening) och gratinera kanske eller bara krydda, steka och ha någon fin sås till.

• DaCiss

Skär den i skivor, ca 1-2 cm tjocka. Lägg i en smord ugnsform ananasskivor. Dessa täcker du sedan med karrébitarna.

Över detta häller du ner en smarrig stuvning. Köp lite champinjoner, grädde eller byt ut champinjonerna mot champinjonsstuvning.

Köp även någon purjolök.

Fräs 50 gram smör i en stekpanna. Fräs hackad purjolök mängd efter behag i smöret. Häll över mjölk tills det blir en lätt tjock sörja i pannan. Häll över grädde. Häll i champinjonstuvning. Späd ut ytterligare med mjölk ifall stuvningen känns för tjock. Häll över karrén.

Strö över lite riven ost, in i ugn, 20 min på 200 grader. Hur mumsigt som helst! Servera med potatis

• DaCiss

Sen är det ju jätte gott att virvla ner lite dragon över karrén innan stuvningen kommer på

• Pigelinen

Så nu är karren i ugnen. Jag har gjort en blandninga av kyokushin och eget huvud så får vi se hur det blir... jag gjorde en marinad av enbär, rosmarin, vitlök, rödvin och viltfond och peppar och slog över karren som jag hade lagt i lergrytan (nu kan jag ju skryta till mamma att jag använt den ) och sen tänkte jag göra såsen som fanns i receptet, lät jätte gott... TACK Alla för tipsen!!!

• Mina

Annars är att pensla den med en blandning av honung, apelsinjuice/färspressad apelsin och lite solja en höjdre!!! Eller så finns ju alltid klassikern med äppel och sviskon...

• emma04

Ett tips till nästa gång du ska göra fläskkarré är detta recept från ICA:s tidning "Buffé". Jag har testlagat det, och det blev superduper

Helstekt fläskkarré
    Portioner: 10

2-2 1/2 kg benfri fläskkarré

MARINAD
    1 dl kinesisk soja
    2 msk grillkrydda
    2 msk timjan
    1/2 dl rapsolja
    ev några droppar hickory liquid smoke (essens som ger rökig smak)

Gör så här
    1. Blanda alla ingredienser till marinaden. Putsa köttet och lägg det i en plastpåse.
    2. Häll på marinaden så att allt kött täcks. Låt ligga i kyl minst 2 timmar, men gärna över natten.
    3. Sätt ugnen på 175°C. Ta upp köttet ur marinaden. Lägg det i en långpanna, salta och peppra. Tillaga i ugnen i ca 45 minuter (innertemperatur ca 80°C). Pensla över glaze ett par gånger under tillagningen, spara lite till serveringen (sök receptet "Ananasglaze").
    4. Låt köttet vila 15?20 minuter. Skär upp köttet och fördela resten av glazen över.

• emma04

Glömde ju bifoga receptet på Ananasglazen

Ananasglaze
    Ingredienser

1 1/2 dl krossad ananas
    2 dl sweet chilisås
    3 msk whisky

Gör så här
    Blanda alla ingredienser i en kastrull. Låt koka upp och sjud ett par minuter. Låt svalna.

• Kathy1

gör en tjälknöl på den frysta karrén.

Svar på tråden vad göra av hel karre???