• Anonym

*Jag ödslar en massa tankekraft på att gå

Jag ödslar en massa tankekraft på att gå omkring och vara svartsjuk. (Nej, jag är inte gravid!) Min pojkvän är jättegullig men jag tror att jag är extra känslig eftersom vi har ett distansförhållande. Det lustiga är att jag är inte rädd för att han ska träffa någon när han är ute och partajar och jag är 60 mil därifrån. Nej, jag blir avundsjuk när han berättar i förbifarten att han lunchade med en kvinnlig kollega eller var på afterwork och hade följe till bussen med en annan kvinnlig kollega eftersom de bor åt samma håll.

Likaså gnager det i mig när han ska beskriva någon och råkar nämna att en tjej är söt. Det ska tilläggas att han kan säga att en kille är snygg, men då reagerar jag så klart inte...

En annan grej som jag tagit upp med honom är att han (han har bättrat sig nu) brukade kolla in tjejer i mitt sällskap. Och då menar jag inte kasta en hastig blick på en snygg tjej, utan verkligen kolla in. Som när vi gck i en park och det låg en vältränad, solbränd tjej och solade i en minimal bikini. Han vände sig nästan om för att kunna kolla in henne när vi gick förbi och jag slog till honom men sade inte varför. Jag antar att han fattade. En annan gång stod jag, pojkvännen och hans kompis och pratade och det gick förbi en snygg tjej som de båda två vände sig om för att titta på. När jag var där! Det kändes verkligen som om jag var osynlig.

Som sagt, han har bättrat sig nu, men det jobbiga är ju att jag kan fortfarande gå och tänka på sådana här och liknande incidenter. Problemet är nog inte att jag tror att han ska hitta någon annan, utan att jag jämför mig med de tjejer som han kollar in. Jag har ganska dåligt självförtroende när det gäller mitt utseende och minns om han har sagt att en viss tjej var söt eller om han kollat in någon, och så jämför jag mig med dem. Det är jobbigt, och jag önskar att jag kunde lägga av med det.

Jag försöker att inte reagera eller visa min svartsjuka (utom när det gällde det där med att kolla in andra på ett så uppenbart sätt!) eftersom jag inte vill vara svartsjuk och gnällig. Rent rationellt så fattar jag att man tycker att andra människor är snygga även om man har ett förhållande. Men på det känslomässiga planet så är det ändå jobbigt.

Jag vet inte vad jag ska göra för att förändra detta. För det handlar ju om att jag är osäker på mig själv och mitt utseende. Tyvärr går detta ibland ut över min pojkvän eftersom jag blir ledsen och tjurig ibland. Och just det här att jag inte kan släppa saker och ting utan går och ältar dem med mig själv är jättejobbigt! På nyår råkade han tex säga (på fyllan) att han lätt skulle ligga med Angelina Jolie. Jag blev skitsur och vi började bråka. Dagen efter bad han om förlåtelse och sade att han varit klumpig. Jag sade ok, men ibland kan jag fortfarande tänka på det. Det är helt sjukt, och det är framförallt jobbigt.

• Svar på tråden *Jag ödslar en massa tankekraft på att gå
  • Fluortanten

Förlåt men jag måste skratta!

Ang Angelina Jolie. Min karl "råkade" en gång säga att han tyckte hon var snygg och jag ballade ut fullständigt. Detta är länge sedan nu men jag kan fortfarande reta honom + känna en viss svartsjuka trots att jag vet att det är löjligt. Vi har sagt att ok, han får väl "drömma vidare" om henne så länge jag få drömma om Andy Garcia

Jaja lite OT kanske.

En fråga till dig TS: Har du varit otrogen ngn gång i ditt liv?

• Dramaonline

Det där med att UPPENBART kolla in andra tjejer, när ens partner är med, det tycker jag helt enkelt är oartigt. Man vill ju känna sig som nr 1.

Lite sneglande, visst, man kan väl ändå inte kontrollera vad nån tänker, men jag gillar inte förödmjukelsen, att folk ser att min karl kollar på andra, som om jag vore osynlig. (Eller oviktig)

• Fluortanten

Håller med dig Dramaonline. Jag haft levt med en sådan kille och det var fruktansvärt.

• Anonym

TS här. Nej, jag har aldrig varit otrogen, så det är inte så att jag läser in mitt eget beteende i hans, eller något i den stilen. Det är nog mest mitt dåliga utseende-självförtroende som spökar. Önskar att jag kunde ändra på det!

Fluortanten: ja, den där Angelina alltså

• tulipanrosen

Försök se det snygga i dig själv. Tänk på att man blir snygg om man är glad och trevlig med. (I alla fall snyggare).Att ditt utseende ser likadant ut oavsett hur du går och tänker och jämför.Att din kille vet hur du ser ut. Att han tycker du är lika fin och ännu finare om du är glad och flirtig med honom.
    Jag känner igen mig i dina tankar. Särskilt när jag var gravid. Jag minns oxå när han har nämnt ngn, och är svartsjuk i all tid framöver på den människan. Men efter alla tjafs och ilska så ber jag jämt om ursäkt och så kan vi skämta om det. Men jag är ju svartsjuk endå men det vet inte han. Försök sluta ta livet så alvarligt och utseendefixerat. Man älskar inte ngn pga utseendet. Man kan spana, men älskar ni varann så är det ni.
    Jag skulle oxå vara sur om min man gick med tjejer och åt med tjejer som han jobbar med, det skulle jag nog inte enns tillåta.
    Så, jag förstår dig helt och fullt!! Men försök endå att sluta, för din egen skull. Kram

• Anonym

Tulipanrosen: TS här. Nej, det är inte så kul att han lunchar md kvinnliga arbetskamrater men samtidigt kan jag ju inte förbjuda honom att göra det. Jag har själv killkompisar som jag umgås med utan honom, och det får ju han acceptera. Men det är skönt att höra att det är någon mer än jag som kommer ihåg när pojkvännen nämnt någon och blir svartsjuk på det. Precis som du säger, man måste lägga av för sin egen skull.

• Fluortanten

TS

Vad menar du med ditt dåliga utseende? Du sitter väl inte här och säger att du är ful?!!!

• Anonym

Fluortanten: nja, SÅ dåligt självförtroende har jag inte så att jag säger att jag är ful. Jag formulerade mig nog lite konstigt; jag menade att jag har dåligt självförtroende när det gäller mitt utseende.

• Suzanna

Kan bara säga att jag känner igen mig så väl...och det är asjobbigt att känna som du gör. Som du kommit på själv handlar det mycket om ens egna dåliga självkänsla...men också om hans beteende såklart. Prata med honom, få ur dig hur du känner. Tala om att du har svårt att glömma, att släppa det gamla. Berätta om tjejen som solade i parken och hur förödmjukad du blev. Förhoppningsvis fattar han att det är riktigt jobbigt för dig och börjar tänka mer på hur han beter sig/ vad han säger. Han menar nog inget med det. Att han kollar på andra och sådär...du är säkerligen alltid nr 1. Men du behöver kanske som jag lite extra bekräftelse på det och kanske kan han börja fatta det om du talar om hur illa det är. Detta är nog något som ni får lösa tillsammans. Det har vi, tack och lov, kunnat göra här hemma. Nuförtiden VET jag att jag är nr 1, att jag är det vackraste min älskling vet och att han inte skulle kunna tänka sig någon annan. Hoppas verkligen det löser sig. Stor styrkekram!

• Fluortanten

TS

Du menar att du bär på en osäkerhet gentemot dig själv? Tvivel på om du duger eller inte? Är din självbild skev? Är det någon som sagt till dig att du inte duger? Att du är otillräcklig?

• rj5o0

Du verkar vara helt inställd på att det är du som har problem. Så tycker jag inte att det brukar vara med såna som är sjukligt svartsjuka, som handlar mer om kontroll. Du verkar ju inte ha problem med det, som du beskriver med ert distans förhållande.

Jag tycker det låter som att han vill göra dig svartsjuk. Jag tycker det låter taskigt! Varför vill han få dig att känna dig osäker? Vad har han för problem undrar jag?

• ming

Förr var jag jättesvartsjuk på min sambo. Jag vill knappt att han skulle prata med en annan tjej, men helt plötsligt en dag var jag inte det minsta svartsjuk längre. Jag har ingen aning om varför, men jag tror att det hade att göra med att jag var lite osäker själv. Jag insåg helt plötsligt att om de tjejerna jag var svartsjuk på och min sambo nånsin hade velat ha ihop det så hade de gjort det för länge sedan, och inte gjort det just när jag och han har blivit ihop.
    Jag förstår att du tycker att det är jobbigt att han kollar in tjejer när du är med, men annars tycker jag bara att du ska försöka att kontrollera svartsjukan. Det slår ju bara tillbaka på dig själv.

• msblaise

en till som får svartsjukeanfall ibland..jag jobbar så hårt på att inte vara det,ändå så lyckas det alltid hända nåt som får mig att tvivla på min kille..
    idag till exempel!
    han åker runt i en lastbil hela dagarna med en tjej(den biten tog ett tag att komma över,genom att större delen av dygnets timmar är han med henne,lunchar ihop osv.)
    sen så råkade han ringa upp mig,och jag lyfte på luren,glad över att han ringde! hörde då dom sitta å skratta och fula sig (som han brukar göra med mig) och sedan hörde jag henne fnittra och säga *vad göör du*
    jag flippar ur totalt,lägger på luren,drar ur alla telefon kontakter och blir as-ledsen!!sätter mig och gråter i ett hörn,undrar vad jag har gjort för fel,om han har ljugit för mig hela den här tiden..ALLT bara raseras,ALL tillit till honom försvinner i ett nafs.
    så jag skriver ett jätte-argt sms,han försöker ringa,jag svarar och gråter hejdlöst,han försöker förklara att han fulade sig när dom åt lunch osv...
    jag är svartsjuk,jag har fruktansvärt dåligt självförtroende,och jag har aldrig haft en kille som föredragit mig framför någon annan.Nej,jag har aldrig varit otrogen,däremot har alla mina tidigare pojkvänner misshandlat och varit otrogna.förlåt att detta blev långt,men jag vill gärna ha tips och råd oxå hur jag kan bli av med den grönögda monstret..
    tack...

• universalwoman

Kära Ts. Jag känner igen mig. I mina förra förhållanden kunde jag känna som du. Jag vet att det beror på dåligt självförtroende hos sig själv många gånger, jag har väl inte blivit snyggare med åren precis, men i dag klarar jag av så mycket mer än vad jag gjorde förut i relationer, (ang. svartsjuka). Visst kan jag bli ledsen då min pojkvän uppenbart stirrar på snygga tjejer på teven t.ex men idag rycker jag bara på axlarna. Jag vet att jag är snyggare än dem ändå haha! *L*
    Skämt åt sido, ta upp detta med din kille, kanske är han inte mogen att förstå hur jobbigt du har det med din svartsjuka men gör ett försök!
    Är han mogen nog och förstår, ser han till att ge dig bättre självförtroende, det kan handla om små saker, säga att han älskar dig oftare, gosa med dig oftare, ta dig i handen på stan e.tc.. Små saker som betyder väldigt mycket.

Min pojkvän som jag lever med i dag har byggtupp mitt självförtroende såå mycket, just genom dessa små små saker i vardagen. Viktigt är ju också att man kan lyssna på varandra.
    För just i det stora hela så handlar det nog om att du måste hitta en ro i dig själv, du måste bygga på ditt eget självförtroende. Medla med din pojkvän och få honom att förstå vad han gör som INTE bygger upp ditt självförtroende också, (som att han tittar in andra tjejer när du är med, sånt är dåligt, det får han sluta med!) Han menar säkert inget illa, de flesta killar stirrar in snygga tjejer, men du måste nå fram till honom och verkligen berätta hur Du mår. Kan han inte ta till sig detta, är han inte den rätta för dig. Du förtjänar den bästa av bästa!
    Massor av kramar!

• nikon

Ja känner själv igen mig i det TS skriver.

När jag får reda på att sambon lunchat med en tjej på hans jobb så kommer svartsjukan lika snabbt som ett mejl (går ju inte att säga som ett brev på posten, för det tar ju flera dagar :p ).
    Och jag kan inte förbjuda honom att luncha med henne. Tyvärr...

Däremot så höll han på med ovanan att kolla in andra tjejer när jag var med, då började jag kolla in och komentera andra killar när han var med. Han slutade efter det. Och självklart vet jag att han kollar in andra tjejer fortfarande, men jag kollar ju in andra killar oxå...

• Anonym

Jag känner igen mig en hel del i det TS skriver. Min kille har dock blivit så rädd att han ALDRIG längre vågar nämna nåt om nån tjej, vilket gör mig tokigt....för det är ju helt onaturligt och jag vill ju inte att vi ska ha massa hemlisar för varann, men min svartsjuka har drivit honom till detta - TYVÄRR

• msblaise

ville tillägga att min sambo oxå(som anonym här 2509107) drar sig för att gå ut med sina jobbarkompisar därför att han inte vill ha tjafs med mig (ja,även den tjejen han åker med varje dag brukar gå med ut)
    men är det verkligen så konstigt,när jag bara får höra av honom att alla tjejer på hans jobb stöter på killarna,och killarna tackar inte nej,trots att dom är gifta...
    hur har det gått för TS förresten??

• Anonym

Jag tycker att många killar är väldigt klumpiga med vad dom säger till en. Ialla fall är min det. Han sa nån gång att han "bara" sett en snygg tjej på sitt nya jobb och det var hon som jobbade med det o det...Nästa dag kunde jag ju inte låta bli att gå o kolla på den tjejen o hon var så olik mig man bara kan bli...då känns det ännu värre! Men det fick han lugnt äta upp sen, men efter det säger han hellre inget än nåt o det stör mig med...hmm, jobbigt det där.

• Anonym

Hej "trådstartaren"!
    Skönt att höra att det finns fler som jag. Är också väldigt svartsjuk och kan tolka nästan vad som helst till något negativt. Som tex. när min pojkvän skulle hjälpa en tjejkompis med en uppgift inför hennes tenta, jag var skitorolig och ringde och messa och orao mig hela tiden. De har känt varandra sen de var 3-4 år så jag vet att de ser varandra mer som syskon än som "tjej och kille" om ni förstår. Jättejobbigt att gå runt och grubbla på såna dumma saker, jag vet ju att han tycker om mig och aldrig skulle kunna vara otrogen.
    Har förresten också väldigt dålig självkänsla, även om den blivit bättre sen jag träffa honom. Men det har antagligen med den att göra.

• Anonym

Han kanske tittar på de här tjejerna uppenbart med flit? Kanske är det han som har dåligt självförtroende och vill på något snedvridet sätt visa dig att han minsann kan tänka sig andra också. Eftersom du, i hans fantasi, säkert kan göra just det???
    Hänger du med??
    Mer troligt är väl dock att han är omogen.

Personligen är jag supermonogam och det är inte ens av fri vilja. Jag har otroligt svårt att se något vackert hos andra när jag är kär i någon. Visst, jag kan lite slött konstatera, att de säkert ser bra ut. Men det händer liksom ingenting inom mig. Inte minsta lilla bubbla i magen. Inte på flera år iaf, i början av relationen.
    Men...
    Med mina två förra flickvänner började jag så småningom titta på andra och plötsligt känna saker. Och då insåg jag att jag inte längre var kär i dem.
    Med min nya tjej är jag så otäckt monogam att jag är övertygad om att om det tar slut mellan oss kommer jag aldrig mer ta i en tjej. Hon är allt jag kunnat drömma om utseendemässigt. Tio punkt noll som det heter.

Fast...
    Folk är ju olika. Min kära flickvän, som jag vet dyrkar marken jag går på och som jag trots min svartsjuka läggning litar som ingen annan tidigare på, kan ibland påpeka att någon kille är snygg. Tex en elektriker som varit hemma och fixat hos oss. Det sved till, men i nästa ögonblick tänker jag, att ingen annan har älskat mig så mycket som hon - så det kan jag bjuda på.
    Jag vet också, att ibland har hon sagt såna saker för att jag ska bli lite svartis eftersom jag vet att hon känner sig lite i underläge ibland. Beroende på att jag jobbar som vakt i kroglivet och träffar många människor.

Så...
    Det kan mycket väl finnas flera andra förklaringar till din killes beteende än att han verkligen håller ögonen öppna efter andra. Men visst är det störtlöjligt att göra det inför dig.

Om jag vore du - och om han inte slutar - skulle jag dock inte gnälla på honom på ett tag och sen ge igen med samma mynt.
    Om du först gnäller och klagar på honom blir det lite för uppenbart att du gör samma sak för att hämnas och då bryr han sig inte. Men om du kan behärska dig (vilket är svårt) så blir han nog lång i synen om du plötsligt börjar göra samma sak.
    Det är inte alls omöjligt att han plötsligt kommer att vilja diskutera saken om du råkar nämna i förbifarten att du och den unge trevlige killen på jobbet diskutera ditten eller datten på lunchen igår eller hantverkaren som var hemma hos dig verkligen hade snygg firsyr och nog borde väl din kille klippa sig likadant. Eller den där gamla killkompisen som behöver hjälp med en sak och som du måste åka till...

Så skulle jag göra i alla fall.
    Och jag vet hur jag själv fungerar. Jag skulle bli hemskt svartis och genast vilja diskutera saker och ting. I det läget sitter du i en bra förhandlingssits att få slut på hans tramsiga beteende.

Lycka till,

Svar på tråden *Jag ödslar en massa tankekraft på att gå