• M4delene

Kan man lägga en ljusare brun färg på mörkthår?

Jag har mörktbrunt hår/svart .. men jag vill nu ha det brunt, inte ljust men så det lyser brunt, kan jag bara bleka och sen färga över?
    eller funkar det att bara lägga på en ljusare brun på mitt hår? ger det lite resultat?

tack på förhand..

• Svar på tråden Kan man lägga en ljusare brun färg på mörkthår?
  • DaCiss

Har du din äkta hårfärg nu eller finns det kemiska färgämnen i det? Om det är din äkta hårfärg finns det vissa permanenta hårfärger man kan köpa på butik som ljuser upp din egna hårfärg samtidigt som de färgar. Däremot kan de inte ljusa upp mörkt hår väldigt mycket, inte om det är nästan svart.

Om ditt hår är färgat mörkt får du bäst resultat av att först bleka håret och sedan färga med någon brun nyans. Men tänk på att inte sätta belkmedlet för nära din hårrot förrän i slutskedet av uppblekningen. Vid roten går nämligen blekningsprocessen fortare än i resten av håret eftersom värmen från ditt hårrbotten påskyndar processen.

• Tessidess

Man måste alltid bleka först... för att få en ljusare nyans

• Needy

Ghaa..har samma problems..ilandsproblem kan tyckas..har jättemörkt hår. Färgat det så. Nu vill jag ha aningen ljusare, men orkar inte börja- en jädra procedur. Done it before!

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • M4delene
    DaCiss skrev 2007-07-17 12:48:56 följande:
    Har du din äkta hårfärg nu eller finns det kemiska färgämnen i det? Om det är din äkta hårfärg finns det vissa permanenta hårfärger man kan köpa på butik som ljuser upp din egna hårfärg samtidigt som de färgar. Däremot kan de inte ljusa upp mörkt hår väldigt mycket, inte om det är nästan svart.Om ditt hår är färgat mörkt får du bäst resultat av att först bleka håret och sedan färga med någon brun nyans. Men tänk på att inte sätta belkmedlet för nära din hårrot förrän i slutskedet av uppblekningen. Vid roten går nämligen blekningsprocessen fortare än i resten av håret eftersom värmen från ditt hårrbotten påskyndar processen.
    jo det är färgat mörkbrunt, med massa olicka färger & det ser helknas ut, min riktiga hårfärg är brun/mörkbrun..

men det blir så dyrt att bleka :/ och det sliter som bara den, sen blir det oftast ljusare på ngt ställe & mörkare på ngt och då blir det två olicka bruna färger:/ suck ..

men jag har tidigare köpt loreals nya håfärgs speciellt för bruna nyanser och lade på mitt mörkbruna & jag har för mig att det blev lite ljusare och glänste brunt & fint? kan det stämma?

vilka hårfäger menade du annars?
  • M4delene
    Needy skrev 2007-07-17 13:37:37 följande:
    Ghaa..har samma problems..ilandsproblem kan tyckas..har jättemörkt hår. Färgat det så. Nu vill jag ha aningen ljusare, men orkar inte börja- en jädra procedur. Done it before!
    precis, för mig blir det dyrt också 500 spänn på bara hårfärg, nästan som att gå ti frissan ju .. sen blir blekningen ljusare ngn tans & mörkare och bläää brukar sluta i katastrof .. vill bara det ska se brunt ut..
  • DaCiss

JO alltså om du har det färgat såpass mycket som det låter så låter det inte som om det kommer funka att bara lägga en ny färg ovanpå. Loreal har färger som även ljusar upp lite. Man ser det snabbt om man kikar på deras före och efter karta på förpackningen. Men det gäller enbart då färgen sätts på ofärgat hår.

Det är dyrt och slitsamt att bleka. Men om man vill ha håret ljusare är det tyvärr det enda sättet om man vill ha ett märkbart resultat. Och ifall man inte vill ha olika färgnyanser här som där krävs det att man blonderar igen på de platser som är mörkare än resten av det blonderade resultatet. Så att grunden är så jämnt färgad som möjligt innan man lägger på den nya färgen som man vill ha.

Det svåraste jobbet inom färgning är blondering. Det är tufft men i ditt fall låter det oundvikligt. Ska du upp så många nyanser att skillnaden är märkbar behövs i regel blondering innan. Men du kan starta med en avfärgning först. Det är nästan bättre. Blondering klämmer bara in den gamla färgen längre in i håret, avfärgning jobbar med att plocka ur håret den gamla färgen. Så starta med en avfärgning och sätt på blondering sedan på de partier som behöver det. Däremot, är ditt hår mycket färgat från förut kanske en avfärgning inte kommer ge vidare mycket resultat.

Färgning av hår är en egen vetenskap

M4delene skrev 2007-07-17 15:41:11 följande:
    jo det är färgat mörkbrunt, med massa olicka färger & det ser helknas ut, min riktiga hårfärg är brun/mörkbrun..men det blir så dyrt att bleka :/ och det sliter som bara den, sen blir det oftast ljusare på ngt ställe & mörkare på ngt och då blir det två olicka bruna färger:/ suck ..men jag har tidigare köpt loreals nya håfärgs speciellt för bruna nyanser och lade på mitt mörkbruna & jag har för mig att det blev lite ljusare och glänste brunt & fint? kan det stämma?vilka hårfäger menade du annars?
  • M4delene
    DaCiss skrev 2007-07-17 15:46:50 följande:
    JO alltså om du har det färgat såpass mycket som det låter så låter det inte som om det kommer funka att bara lägga en ny färg ovanpå. Loreal har färger som även ljusar upp lite. Man ser det snabbt om man kikar på deras före och efter karta på förpackningen. Men det gäller enbart då färgen sätts på ofärgat hår. Det är dyrt och slitsamt att bleka. Men om man vill ha håret ljusare är det tyvärr det enda sättet om man vill ha ett märkbart resultat. Och ifall man inte vill ha olika färgnyanser här som där krävs det att man blonderar igen på de platser som är mörkare än resten av det blonderade resultatet. Så att grunden är så jämnt färgad som möjligt innan man lägger på den nya färgen som man vill ha.Det svåraste jobbet inom färgning är blondering. Det är tufft men i ditt fall låter det oundvikligt. Ska du upp så många nyanser att skillnaden är märkbar behövs i regel blondering innan. Men du kan starta med en avfärgning först. Det är nästan bättre. Blondering klämmer bara in den gamla färgen längre in i håret, avfärgning jobbar med att plocka ur håret den gamla färgen. Så starta med en avfärgning och sätt på blondering sedan på de partier som behöver det. Däremot, är ditt hår mycket färgat från förut kanske en avfärgning inte kommer ge vidare mycket resultat. Färgning av hår är en egen vetenskap
    hihi tack så mycket :)har inte bestämmt mig för vad jag ska göra än :)
  • DaCiss

Ingen fara! Bestämmer du dig för att ljusa upp det, skaffa en avfärgning och en till två av de starkades blonderingarna. Då bör du få resultat och kunna färga på en brun nyans. Håret måste bli ljusare än den nyans du tänkt färga i.

Lycka till hur du än gör! Mörkt hår har också sin tjusning

• M4delene
    DaCiss skrev 2007-07-17 20:15:29 följande:
    Ingen fara! Bestämmer du dig för att ljusa upp det, skaffa en avfärgning och en till två av de starkades blonderingarna. Då bör du få resultat och kunna färga på en brun nyans. Håret måste bli ljusare än den nyans du tänkt färga i. Lycka till hur du än gör! Mörkt hår har också sin tjusning
    hihi tack, räcker en paket avfärning & två paket blondering?
    ska jag persis som med blonderingen ta hårbottnen sist?

behövs avförgningen eller ska bara blondering också funka?
  • LillyochBellas mamma

jag hade mörkt hår men slingade håret i 3omgångar hemma med 1veckas mellanrum och nu har det ljusats upp. finns bild i mitt galleri

en flaska vin, stranden i Grekland,solnedgång,du&jag älskling
Svar på tråden Kan man lägga en ljusare brun färg på mörkthår?