• Magnoliaa

skaffa linser eller ej?

Jag har en pojk på snart 13år som har glasögon. Han använder dem ganska mycket för han är översynt och har problem med skelning. Nu vill han ha linser tills han börjar i högstadiet.

Jag är lite tveksam? Tycker ni att det är för tidigt? Finns det fler som har barn med linser i denna ålder?

Har hört att det är ganska mycket jobb att sköta dem, rengöra osv.

• Svar på tråden skaffa linser eller ej?
  • skorpionen80

Det beror ju på vad man har för några. Den enda skötsel mina behöver är att byta ut dem en gång i månaden. Och så klart skölja om man får nåt i ögat ;)
    Sedan finns det ju endagarslinser också, rätt bra om man tänker på infektionsrisken. Man byter ju dem varje dag, så det är inte mycket som kan gå fel.

• Elinpelin

Ja, endagslinser använder jag och tycker är bra. Man behöver inte göra rent dom varje dag utan bara slänga dom på kvällen och ta nya nästa morgon, vilket ger mindre risk för infektioner och så

• Magnoliaa

Ok det kanske inte är så mycket jobb när man lär sig. Men är det inte lite väl tidigt att skaffa linser till honom när han är 13år ?

Han skäms att använda glasögon i skolan och är ofta utan. Det är ju inte heller bra.

• skorpionen80

Tidigt vet jag inte. Ni kan ju hjälpa till att påminna honom? Men annars känner man ju när de varit inne för länge...

• BigAuntie

Om han skäms över dom tycker jag att du ska låta honom ha linser. Han kanske blir retad över dom.

• Magnoliaa

Jag var på ögonmottagningen idag och de berättade att min son tyvärr inte kan ha linser. Alla som skelar och behöver prismaglas
    kan inte ha linser. Det var tråkigt att höra och han blev så besviken. Men vi får väl titta ut några häftiga glasögonbågar istället.

• Majsan70
    Magnoliaa skrev 2007-07-18 19:42:51 följande:
    Jag var på ögonmottagningen idag och de berättade att min son tyvärr inte kan ha linser. Alla som skelar och behöver prismaglaskan inte ha linser. Det var tråkigt att höra och han blev så besviken. Men vi får väl titta ut några häftiga glasögonbågar istället.
    Vad tråkigt att han inte kunde ha linser. Min dotter som är 12,5 år gammal ville oxå ha linser inför högstadiestarten nu ihöst. Tyvärr så hade hon förändringar på hornhinnan av gammalt virus, så hon får inte heller ha linser. Hon är jätteledsen för detta så vi kommer göra nya undersökningar om ett år igen för att se om det har försvunnit då. Chanserna är visserligen små, men vi måste ju ändå kolla synen på henne då, så då passar vi på att kolla för linser igen.
  • stepford wife

Är skelningen så pass kraftig att man kan operera den? Har jobbat extra hos en optiker och jag tror inte att tretton är för ungt, vi brukar skrämma upp unga lite extra ;) De är ofta bättre på att sköta sina linser än de i tjugoårsåldern. Tror de att han alltid kommer att behöva prismaglas? Annars kanske han kan få linser om ett par år? Prismaglas är tyvärr riktigt dyra men kolla med optikern, jag tror att halva kostnaden ska betalas av ngn instans/landstinget el dyl. Lycka till med glasögonen!

• kifr

Det är mer en mognadsgrej tycker jag. Min flicka fick linser när hon var 13 år men hon är väldigt ansvarstagande och det funkade perfekt.

Det är lite fixit och trixit med linser men om du tror att han kan ta ansvar för det så ser jag inget hinder ... åldern i sig spelar ingen roll utan som sagt hur ansvarsfulla de är

• Maskot

Om hans egen önskan är linser skulle jag göra allt för att tillgodose det.

• skorpionen80
    Maskot skrev 2007-07-24 08:53:31 följande:
    Om hans egen önskan är linser skulle jag göra allt för att tillgodose det.
    Varför? Är det inte bättre att följa ögonläkarens råd?
  • Maya

Det kan säkert gå bra, hur mycket jobb det är beror på vilken typ av linser man har. Själv har jag endagarslinser, vilket är jättesmidigt. Man tar bara ett nytt par på morgonen, kastar de gamla på kvällen.

• Maskot
    skorpionen80 skrev 2007-07-24 09:22:42 följande:
    Varför? Är det inte bättre att följa ögonläkarens råd?
    Såg inte att linser inte funkar. Klart att läget då blir ett annat. Snygga bågar verkar vara rätt lösning som TS var inne på.
  • Magnoliaa

Problemet är att han kan INTE ha linser med sitt synfel. Han skelar och behöver prismaglas. Jättesynd att det inte går.
    Om skelningen blir mycket värre så kanske han får operera ögonen.

• ano nym
    Magnoliaa skrev 2007-07-25 15:36:46 följande:
    Problemet är att han kan INTE ha linser med sitt synfel. Han skelar och behöver prismaglas. Jättesynd att det inte går.
    Om skelningen blir mycket värre så kanske han får operera ögonen.
    Kanske lite sent nu men min äldre bror skelar kraftigt och han har linser som fungerar...
  • Ian

Skaffa linser åt han, min bror som är 13 år har det och det fungerar utmärkt.

Svar på tråden skaffa linser eller ej?