Är det farligt för en 2åring att hoppa studsmatta?
Ja vad säger ni? Vi funderar nämligen på att köpa den minsta studsmattan till våran dotter som fyllde två år i maj. Givetvis ska det vara skyddsnät till.
Ja vad säger ni? Vi funderar nämligen på att köpa den minsta studsmattan till våran dotter som fyllde två år i maj. Givetvis ska det vara skyddsnät till.
Min son hoppade på studmatta hela förra veckan och han mår finfint! Givetvis var det nät runt och vi var alltid i närheten. Han fick också bara hoppa eller springa omkring på studsmattan när han var själv. De flesta olyckor händer när det är fler barn i Studsmattan samtidigt...
Han är 2 år och 3 mån.
Ja, så länge det inte är andra barn och hoppar samtidigt så går det säkert bra! Vår dotter fyllde 2 i mars och älskar att springa runt på studsmattan! (mamma ska jaga )
tack för svaren
Det finns vissa undersökningar som säger att det inte är bra för rygg och knän när små barn hoppar mycket studsmatta. Så rådfråga en kunnig person istället.
Vi låter inte våra barn hoppa då vi inte tror det är bra med stumma hopp som det blir på studsmattor. Kiropraktiker varnar tex för det då dom ser många skador på barn.
Jo precis, det var lite därför jag frågade eftersom jag har hört att det kunde vara skadligt för knäna eftersom dom fortfarande växer. Å andra sidan växer ju en sex-årong också. (6 år är ju rek ålderna för studsmatta) Vart vänder man sig för att fråga det?
Men så beror det ju också på hur mycket de hoppar!
Det borde vara värre för kroppen att hoppa hopprep på asfalt...
Ska vara lite mot strömmen och säga: Ja, det är farligt. Inte lika farligt om han är ensam på studsmattan och ni har skyddsnät, men det är trots allt farligt. De fula benbrotten på barn har ökat över 2000% de senaste åren, pga studsmattorna. Har en svägerska och en svåger som jobbar på ambulansen resp akuten, de säger att bryter man foten på det sättet som oftast blir läker det oftast inte rätt.... så här blir det ingen studsmatta
Mina tjejer har varit på studsmatta sen de va rätt små, de älskar det och hittills har det inte hänt något. Men man skall ju vara lite försiktig det är klart..