• destiny391

libanesisk gryta?

brukar ata pa en libanesisk resturang, o da brukar man alltid fa som forratt typ. en slags gryta, tomatbaserad, squash, potatis, lok.. hmm.. vet inte riktigt vad det mer ar i, kryddor saklart. har atit den bade varm o kall, o doppat brod i de bara..
    nan som kanner till de har o vet vad det heter, eller har nat recept?

• Svar på tråden libanesisk gryta?
  • I Din Panna

Tja, det kan vara lite vad som helst i deras mat, dom är kända för att inte ha egna recept och sno andra länders mat för att sedan sätta sin ettikett på.
    En fråga, tror du det är gurkmeja eller saffran i?

• I Din Panna

Haha ok, vi får väl hoppas att det inte är gurkmeja i heller, då är det helt enkelt åter igen en matstöld =P

• Atamon

Kan det vara kikärter istället för potatis?

Musakka'a

Serveras vanligtvis avsvalnad men är också mycket god riktigt varm eller kall som sallad.

350 g blötlagda kikärter
    1 stor eller 2 små auberginer i tärningar
    3 msk olivolja
    2 stora lökar i tjocka skivor
    salt och peppar
    450 g skalade och hackade tomater

Koka kikärterna i osaltat vatten 1 timme. Låt dem rinna av. Sätt ugnen på 200 grader.
    Hetta upp oljan i en stekpanna och bryn auberginetärningarna lätt, lägg dem sedan i en ugnsäker form eller gryta.
    Stek löken i oljan på svag värme tills den är mjuk och guldgul, ca 10 minuter. Lägg löken ovanpå auberginen, krydda väl och droppa över litet olja. Täck med kikärterna och lägg tomaterna allra överst. Krydda och häll på så mycket vatten att det nätt och jämnt täcker. Koka i ugnen utan lock 45 minuter. Titta till då och då så att det inte kokar torrt.

destiny391 skrev 2007-07-17 17:35:50 följande:
    brukar ata pa en libanesisk resturang, o da brukar man alltid fa som forratt typ. en slags gryta, tomatbaserad, squash, potatis, lok.. hmm.. vet inte riktigt vad det mer ar i, kryddor saklart. har atit den bade varm o kall, o doppat brod i de bara..nan som kanner till de har o vet vad det heter, eller har nat recept?
  • destiny391

hmm.. e nastan saker pa att det ar potatis, men det lat valdigt gott oxa!
    blir den tjock eller los.. lr hur man kallar gryta :)

• Atamon

du kan ju improvisera lite och lägga i lite bitar av potatis.. Det blir säkert bra!
    Jag har nog för mig att jag har kryddat med lite kummin också.
    Jag brukar få till den ganska tjock. Vill man ha den lösare kan man ju späda med buljong kankse?

destiny391 skrev 2007-07-17 18:55:35 följande:
    hmm.. e nastan saker pa att det ar potatis, men det lat valdigt gott oxa!blir den tjock eller los.. lr hur man kallar gryta :)
  • ToZa

Jag har en libanesisk kokbok från restaurangen Cafe beirut....Med alla deras maträter som dom serverar ...kan kika åt dig om du vill ?

Tu avez été fait pour moi
  • destiny391

jaaa tack garna :)
    har kollat pa massa hemsidor, men de e sa svart nar man inte vet va de heter.. men jag tror de e en forratt..

• ToZa

tror du att du skulle känna igen namnet ? Ja skriver recept ikväll ok

Tu avez été fait pour moi
  • destiny391

nej tyvarr inte ens om ga vet nat namn :p
    gor de nar du har tid :) tack sa hemskt mycket :)

Svar på tråden libanesisk gryta?