• ems 1

Mogen tapp och öppen för ett finger?

Ja som sagt...

Var på undersökning idag... livmodertappen är 1,5cm och mogen samt så är jag öppen för ett finger?!

Nu undrar jag vad som menas med detta? Och hur långt kan det vara kvar?
    Eller kan man veta på ett ungefär?

Mata mig med alla era svar.. ;)

• Svar på tråden Mogen tapp och öppen för ett finger?
  • Cluedo

Det betyder bara att du öppnat dig lite, men det är omöjligt att veta när exakt förlossningen sätter igång...
    Några kan gå öppna i flera månader innan det hela sätter igång....

• Yllet77

Vet inte så noga, men har varit det oxå sen i torsd o inget händer här. E på BF +11 idag.

• Annica med A 03 och L 05

Sorry att vara glädjedödare, men jag var öppen 2-3 cm redan en månad innan L föddes. Är det första barnet eller andra eller mer?

• Shirley

var också öppen tidigt, 2 cm från v 28 och från v 34 de 2 senaste grav. tappen var mogen också... tog mååånga veckor innan barnen föddes. Eller ja, 4 veckor med ena och 11 med andra från att jag börjat öppna mig.

Sophie - Mamma till Liam 0202, Ebba 0307, Felicia 0410, Nova 0605 & Freya 0706
  • ems 1

Är i v.35+4 nu och väntar tvillingar...
    men dom kommer väl när dom är redo helt enkelt!

Tack för alla svar! =)

• Mennah

Precis som du var jag typ 3 dagar inna förlossningen satte igång. Men som alla ovanstående har sagt så e det jätte svårt att ana när det kan sätta igång. Men om du så gärna vill föda snart så kan jag tipsa dig om att gå mycket! Ta gärna en väg med många uppförsbackar =P

• Mennah

Hmmm, såg nu att du var i v. 36.

• SaraBaraSara

Jag hade öppnat mej redan i vecka 26 tror ja det var ,så man kunde få in 2 fingrar fast detta var pga av att ja överanstärngt mej & tagit alldeles för lång promednad.

• ems 1

Mennah:
    Ja jag är bara i v.36. (Långt gången för att ha tvillingar så det är ju bra)
    Men om det inte kommer igång själv nu så kommer dom nog att sätta igång mig för den ena lilla krabaten vill visst inte växa så bra i magen medan den andra växer på som bara den...
    Så jag hoppas ju ändå att det ska komma igång av sig själv..

Tack för svaren! =)

• xxC

Ellen föddes nästan exakt 2 dygn efter att det var så på mig, men då hade slemmis lossat också.

• chevy

Har idag 2 dagar kvar till bf, i tisdags var jag hos bm då hade slemmisen börjat lossna i omgångar, hon "reta" tappen lite (var öppen 1.5cm) blödde lite efteråt o det har kommit mer av slemmisen (tappen var mjuk o mogen sa hon me), idag är det torsdag o har inte minsta känning till värk *tyvär*

• ems 1

xxC:
    Konstig fråga kanske... men typ hur mycket slempropp lossnade innan liksom? Har haft lite gulvita strimmor i en vecka men igår så kom en genomskinlig slemmig kladd som tapetklister; ungefär en tesked kanske =)(var det bästa jag kom på)... tänkte bara hur mycket slempropp som ska komma typ innan det kör igång...? Om det nu gör det då?

chevy:
    Låter inte så kul att det inte gav nån effekt... fick du gel med?

• LilMe

Vet inte hur mogen min tapp var, men jag var öppen för ett finger runt vecka 28 med alla min tre barn, och födde 36+5, 37+3 resp 32+4.

• chevy

ems 1 skrev 2007-07-19 16:20:27 följande:

xxC:Konstig fråga kanske... men typ hur mycket slempropp lossnade innan liksom? Har haft lite gulvita strimmor i en vecka men igår så kom en genomskinlig slemmig kladd som tapetklister; ungefär en tesked kanske =)(var det bästa jag kom på)... tänkte bara hur mycket slempropp som ska komma typ innan det kör igång...? Om det nu gör det då?chevy:Låter inte så kul att det inte gav nån effekt... fick du gel med?
    Nä, ingen gel. Hon bara "reta" med fingrarna... Hade hoppats på att de skulle ge resultat eftersom tappen är mogen. Men det är la bara till att hoppa på gubben min nu, de hjälpte förra gången
  • xxC

ems 1:
    Jag märkte att det var slemmisen eftersom det kom son en kraftigare lite blodblandad flytning, men egentligen var det inte mycket.
    Men vid undersökningen på förlossningen sa de att det var slemmisen. Hade jag inte vetat att man hade en slempropp som kan lossna då förlossning närmar sig hade jag förmodligen inte ens funderat på vad det var det eftersom jag hade så kraftiga flytningar i slutet av grav.
    Med andra ord så var det inte en stor slemklump...

Kram och lycka till med förlossningen!

Svar på tråden Mogen tapp och öppen för ett finger?