• AngelicaF

Hur klarade ni er? unga föräldrar

Hej! Ni som är unga föräldrar, hur klarade ni er om ni inte hade någon inkomst när eran bebis föddes?

Jag vart oplanerat gravid, men valde ändå att behålla henne. Hade jobbar 3 månader på ett äldreboende, så jag trodde inte att fp skulle bli så hög. Så jag gick på soc den första månaden med Jennifer, fick lägenhet och så av dem, men sen när jag skulle ta ut min första fp, så låg den på 8900:-, bara för att jag hade jobbat. Så jag slapp soc. Nu har jag varit mammaledig 9,5 månader och har börjat jobba som personlig assistent och som sommarvikare. Kan tillägga att pappa finns med i bilden, men vi bodde inte ihop då jag fick lägenheten...

Hur har ni gjort? Var har ni fått pengar ifrån?

Lite kul och veta hur andra har det

Jennifer, du är mammas allt. Du lyser upp min dag. Ett leende från dig och dagen är räddad.
  • Svar på tråden Hur klarade ni er? unga föräldrar
  • englaa

Hur mycket hade du hunnit jobba ihop på de månaderna?
    Står lite i samma sits, jobbat i 4 mån. men tänkt att det inte spelar någon roll för att höja FP. Fast jag jobbade iof. inte heltiid heller!

• AngelicaF

Nä, men jag jobbade 3 månader. Hade ett sommarvikariat. Vet inte hur många procent jag jobbade, men dem räknade ut hur många dagar jag skulle ha jobbat på ett år om jag hade jobbat 100% som jag fattade det..

Men skicka in papprena till fk och så ska dem skicka dem vidare så räknar dem ut om du får mer fp eller inte..

• Nova2007

hej!" jag jobbade också i ca två å en halv månad på ett äldreboende då ca75% å då räkna dom ut hur länge jag hade jobbat å hur många procent å vad jag tjänade tror ja,jag får 8700 i månaden.

• Angela1

Måste man inte ha jobbat i minst sex månader för att få en inkomstbaserad FP?

• FrodaFröjd

oj shit.. jag som jobbat i två år nästan å tror jag knappt kommer få ngt.. lät mycket

• yahadanaai

samma här! jag jobbade 4-5dagar i veckan i ett år och fick strax över 5000i fp

• Maskensmamma

Jag hade inte jobbat innan grabben kom så jag fick drygt 4000:- plus barnbidrag och underhåll... Men jag bodde hemma första tiden så det var inga problem.. När jag fick egen lägenhet började jag jobba för att få in pengar.. Nu pluggar jag och tar CSN lån.

• barajosefine

Jag får ca 4000:- i FP + Barnbidrag och gubben tjänar ca 11.000 nu efter skatt.

?:*¨¨*:?.(¯`°?.¸ ♥ Selma 061109 ♥ ¸.?°´¯)?:*¨¨*:?.
  • emelita

jag har bara haft svart jobb,o sen sommar jobbat,Är sjukskriven sen innan o får ännu 5400kr i månaden plus barnbidrag,men jag har inte rätt till mera efter som jag lever me dotterns pappa,o han känar nu på nya jobbet 21000 efter skatt så det e kanon,hade jag var själv hade jag fåt bostadsbidrag med av f-kassan

• FrodaFröjd

det bådar ju gott.. ha ha jag som trodde jag skulle få jättelite.. brukar i enomsnitt få ut ca 11-12 efter skatt.. fast jag går på timmtid

• Wicke
    Fast det handlar ju eg inte om vad man får IN varje månad utan om vad som går UT!! Jag fick inte mer än 2000:- när jag fick 1an. Sambon fick väl ut en 8000:- kanske men minimera era utgifter så funkar det också. Med 2an och 3an har jag kanske fått ut 5-6´om jag tagit ut 5 dagar veckan och det fungerar det också. Lycka till!
    >>LEVER MAN LIVET FORT-GÅR DET FORT ÖVER
  • MammanJulia

Jag kommer få FP på grundnivå, blir 4300kr men har sån tur är en sambo som försörjer mig:P

• TyraPaloma

Hej hej!
    Jag hade jobbat lite efter nian och fick iaf lite bättre föräldrapenning. Barnens pappa hade tagit studenten och började jobba så tillsammans ahde vi ganska god ekonomi. Hade ju inte dragit på oss några lån eller särskilt många andra utgifter. Var väl hyra, telefon/internet, och el som var fasta. Enda gången jag har haft problem med ekonomin var när jag var ensamstående och studiemedlet dröjde nästan 2 månader pga krångel i pappershanteringen. Det var inte kul när man samtidigt behövde köpa studielitteratur för 2000kr!

Om man har en regelbunden inkomst tror jag det mestadels handlar om ens utgifter istället! Man kan klara sig på väldigt lite pengar om man har ett ekonomiskt sinne.

Nu blir jag snart mamma igen för tredje gången men min sambo har fast välbetalt jobb och jag har fasta inkomster också. Men tycker inte vi har så mycket mer pengar nu (jo eller vi har typ det dubbla) men man drar ju på sig fler utgifter också, bostadsrätt, dyrare vanor, semestrar etc.

Svar på tråden Hur klarade ni er? unga föräldrar