• sockerflicka

Hur fungerar en våg som mäter fett %?

O, allvetande forum! Hur fungerar egentligen en våg som mäter fett%? Hur i hela friden går det till? *kliar sig i huvudet och känner sig lite dum*

• Svar på tråden Hur fungerar en våg som mäter fett %?
  • sockerflicka

Är det alltså bara jag som är oupplyst?

• Dimitra

Först anger man sin ålder och längd på vågen. Sedan ställer man sig på vågen och en svag ström går genom kroppen och då blir det olika motstånd beroende på vilken vävnad den möter. Sedan räknas det ut hur stor andel som är fett, muskler, benvävnad och vätska beroende på hur motstånden var och hur lång du är.

Kort beskrivet alltså

Googla på impedansvåg så finns det mer info.

Och åren går...
  • Lejonmamman

vad jag har förstått skickar den nån slags strömsignal genom kroppen, låter helt sjukt, som mäter kroppsfettet. Jag har gjort det och det känns ingenting.

Om man har en sån apparat som man håller i handen måste man hålla armarna rakt ut från kroppen.

• Glass

En del av dem skickar en ström genom kroppen och på så sätt mäter den densiteten och kan räkna ut vad som är vad eftersom vatten, fett, muskler mm har olika densitet.

Är det en våg som man står på så mäter den underkroppen och det man dessutom bli rätt missvisande beroende på om man har mycket eller lite vatten i kroppen.

Min nya blogg glassskapar.blogg.se/
  • lillagryn2

Brukar visa mycket låg procent!!!

Svar på tråden Hur fungerar en våg som mäter fett %?