• Lillflickan

Vad får man INTE ha med sig på planet ?

Satt och läste på Malmö Aviations hemsida och skrattade högt.
    Står långa listor på vad man inte får ha i bagaget..

Man får inte ha infekterat blod, slaktmasker eller svärd. Inte heller brandsläckare eller gifter Förvånad

Men nu till min egentliga fråga.
    Vad får man inte ha med sig på planet (som en icke-massmördande svensson kan tänkas vilja ha med sig)
    Får man ha hårspray, linsvätska och såna prylar ?
    Om man checkar in bagaget ?

Hoppas på svar...och hoppas man får ta med sig sånt.
    Hur tusan klarar man sig annars ??

♥ Mamma till Storebror, Gullan, Bischen & Gnutten ♥
  • Svar på tråden Vad får man INTE ha med sig på planet ?
  • Linda1976

Max 100 ml får du ha med dig, ffa om du ska byta plan ute i Europa så är de stenhårda.

Extend har 30 ml linsvätska och nu har även Renu kommit med "flight-size" på 100 ml.

Men ingen hårspray, tandkräm osv... Lypsyl, handkräm osv räknas också som flytande.

Resten får du ju checka in, så under fighten får du klara dig på 100 ml.

Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Lillflickan

Men det var det jag undrade om... om man checkar in bagaget, får man ha med sig sånt då ?

Kommer ta cirka 2 timmar på flyget och då behöver jag inget av detta i handbagaget, men jag behöver ha med det på själva resan.

• Poena

I ditt handbagage får du alltså bara ha 100 ml (behållaren räknas, ej själva innehållet. Dvs du får ej ta med en stor hårsprayflaska även om det bara är lite på botten kvar). Kan tillägga att när jag flög från Island för några mån sen så fick man ej ha något flytande alls i handbagaget.

Däremot i den resväska du checkar in får du ha det mesta (utom bl a det du listar ovan med t ex blod, narkotika etc)

• Lillflickan
    Poena skrev 2007-07-17 23:45:05 följande:
    I ditt handbagage får du alltså bara ha 100 ml (behållaren räknas, ej själva innehållet. Dvs du får ej ta med en stor hårsprayflaska även om det bara är lite på botten kvar). Kan tillägga att när jag flög från Island för några mån sen så fick man ej ha något flytande alls i handbagaget. Däremot i den resväska du checkar in får du ha det mesta (utom bl a det du listar ovan med t ex blod, narkotika etc)
    Phuu... tackar för det.
    Då är det bara att strunta helt i handbagaget, och packa stora väskan
  • JEZICA
    Barnmatsburkar brukar dom vara lite generösa med.. om du bar visar upp dom..inte flera stycken..men 2 brukar va ok..
  • Lillflickan
    JEZICA skrev 2007-07-17 23:50:46 följande:
    Barnmatsburkar brukar dom vara lite generösa med.. om du bar visar upp dom..inte flera stycken..men 2 brukar va ok..
    Det kommer inte behövas... jag flyger själv.
  • abnocto

Och du får ha flera 100ml burkar, inte bara en. Och det får då vara spray, handkräm, lepsyl m.m

• Linda1976
    abnocto skrev 2007-07-18 15:18:42 följande:
    Och du får ha flera 100ml burkar, inte bara en. Och det får då vara spray, handkräm, lepsyl m.m
    Inte om du byter plan inom Europa! När jag bytte i Helsingfors (kom från Bangkok) så var det MAX 100 ml totalt.
    Det finns inga synder, förutom dumhet.
  • Anghammarad
    Linda1976 skrev 2007-07-18 15:38:19 följande:
    abnocto skrev 2007-07-18 15:18:42 följande:
    Och du får ha flera 100ml burkar, inte bara en. Och det får då vara spray, handkräm, lepsyl m.mInte om du byter plan inom Europa! När jag bytte i Helsingfors (kom från Bangkok) så var det MAX 100 ml totalt.
    I så fall gjorde de fel. Du får ha hur många 100 ml förpackningar du vill med dig - under förutsättning att man kan knöla ner allihopa i en enliterspåse.

Barnmat och medicin är undantaget, där får du ha så mycket du behöver.
Svar på tråden Vad får man INTE ha med sig på planet ?