• Anonym

Hur gifter man sig?

Jag och min sambo har barn,varit sambos i 5 år.
    Nu vill vi gifta oss,av praktiska skäl och allt det där..

Men vi vill göra det borgeligt med inga gäster,måste man ha gäster?Var ringer man och vad säger man?

Måste jag/vi vara finklädda?Måste man köpa eller ha ringar?
    Kanske låter löjligt,men vi både vill hellst skippa ringar eller smycken.
    Lovar man varandra evig trohet,eller hur går det till egentligen?
    Vi tror inte på evig trohet direkt...låter så gammal modigt.

• Svar på tråden Hur gifter man sig?
  • HaJoMi

Jösses, man glömmer så fort men jag har för mig man ringde och bokade en tid först och främst Sedan måste du beställa hindersprövning vilken gäller i 4 månader. Kan det varit från skatteverket? Ring behöver du inte vid borgelig vigsel, men däremot i kyrkan. Lycka till.

• Nericia

om du går in på din kommuns hemsida, så ska det nog finnas där om att gifta sig. så har vi i varje fall i våran kommun. och då hittar man där telefonnummer och så till borglig vigsel.

lycka till!

• AnneSophie

Ring kommunens växel och fråga vart du ska vända dig för borgelig vigsel så kopplar dom dig rätt. Man får oftast boka ett möte för att prata igenom ceremonin med vigselförättaren. Dessutom ska du kontakta Skatteverket för blanketter om Hindersprövning och Efternamn. Hindersprövningen måste vara ok innan ni får gifta er.
    Ni behöver inte ha gäster, men man behöver två vittnen (kanske kan kommunen fixa det) och ni behöver inga ringar om ni inte vill.

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir äldre' har faktiskt rätt.
  • Milla 78

Även om ni ser det som bara en praktisk lösning med
    giftermål så ska det vara en dag man minns med glädje
    och det är en dag i livet. Kosta på er själva det ni absolut vill
    att ska finnas med på er dag. Tror man kan ångra sig i
    framtiden att man inte gjorde dagen mer speciell.

Har ni en tight budget satsa på det ni kommer
    att ha kvar efter bröllopet

Enkla ringar ex släta guldringar

Gå till en fotograf

Bjud bara dom närmaste

Ni kan ha enkel mat som smörgåstårta

Kallskuret potatissallad grönsallad bröd

Vanlig tårta med vit marsipan fint dekorerad

Köp en mindre bukett med blommor du gillar
    eller bara några kallor med grönt till är
    sååå snyggt.

Ta fina kläder ni redan har i gaderoben

• presens konjunktiv

Välj en vigselförrättare. Om ni inte känner till någon så ring kommunen (eller länsstyrelsen i vissa fall).

Ibland verkar det krävas vittnen, ibland inte, så fråga vigselförrättaren.

Man måste inte växla ringar, och man måste inte lova evig trohet. Vi lovade att älska varandra, ta hand om varandra och alltid prata med varandra. Man måste definitivt inte vara finklädd.

Do something scary; the payoff is awesome!
  • Anonym

Tack för era svar.

Jag ska tänka över en gång till allt vad ni har skrivit innan jag och min sambo ringer och kollar efter en tid.

Måste man ha två ringar,en förlovningsring och en vigselring isåfall?Vad är vanligast?
    Vi är inte förlovade heller...

• Kami74

Vi gick till lokala skattekontoret och fick papprena direkt. Bokade en tid för borgerlig vigsel, utan gäster eller fest. Vi hade med oss alla barnen, gifte oss i rådshuset (man behöver inte två ringar, jag har bara min förlovningsring och har blivit lovad en ring som jag verkligen vill ha när vi har råd ) och efteråt firade vi det inte på något sätt, bara god mat med barnen. Det enda vi gjorde och som jag absolut inte ångrar är att vi tog bröllopskort, en hel serie, hos fotografen både med och utan barnen Tyvärr var minstingen bara med genom att finnas i magen och kom ut 3 dagar efter vi gifte oss

• Marie Curie

Du har fått bra svar här ovan - ring till kommunen så får du svar på vilka papper du måste skaffa.

Och nej, du behöver inga ringar - bara dig själv, din blivande man och två vittnen (som kommunen kanske kan ställa upp med?).

Det här fann jag på en kommuns hemsida:

"Det kostar inget att ingå borgerlig vigsel och registrera partnerskap. Önskemål om särskild förrättare eller tid och plats kan oftast uppfyllas.

Hindersprövning
    För att få gifta sig eller registrera partnerskap krävs ett intyg från Skatteverket. Blankett för ansökan om hindersprövning kan du hämta på Skatteverket eller på Skatteverkets hemsida. Blanketten ska fyllas i av båda parter, skrivas under och lämnas till det skattekontoret där någon i paret är folkbokförd. Samtidigt bör paret ha bestämt sig för efternamn. Intyget från Skatteverket är giltigt under fyra månader.

Förberedelser
    Tag kontakt med någon av kommunens vigsel- och partnerskapsförrättare och bestäm tid och plats. Hindersprövningsintyget ska lämnas till förrättaren senast en vecka i förväg. Intyget används som underlag till protokoll och vigsel/registreringsbevis. Lämna också namn och adress till de två personer som ska vara vittnen."

Det finns en lång och en kort text för borgerlig vigsel:

Lång:
    Äktenskapets ändamål är enskildas väl och samhällets bestånd. Ni har förklarat att vi vill ingå äktenskap med varandra. Tar alltså du NN denna NN till din hustru att älska henne i nöd och lust? (Svar: Ja) Tar du NN denna NN till din man att älska honom i nöd och lust? (Svar: Ja) Ge varandra handen till bekräftelse på detta. (Före handslaget kan mannen lämna kvinnan en ring.) Jag förklarar er nu för äkta makar.
    Glöm aldrig det löfte om trohet för livet som ni nu avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende och besinna ert ansvar mot kommande släkten. Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och i ert hem.

Kort:
    Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    Tar alltså du NN denna NN till din hustru? (Svar: Ja) Tar du N.N. denna N.N. till din man? (Svar: Ja)
    Jag förklarar er nu för äkta makar.

• Kami74

Vi hade inte vittnen med oss, när vi bokade tiden frågade de om vi hade med egna vittnen eller om de skulle ordna det åt oss

• Anonym (nyss gjort)

Här kan du ladda hem blankett för hindersprövning.
    Även blanketten om någon ska byta namn.

skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/meny/ao/gi.4.dfe345a107ebcc9baf800016587.html

Så dom blanketterna skriver ni ut, fyller i och skickar till skatteverket. Sen kommer dom tillbaka till er. (förhoppningsvis "godkända ) Sen ska dom ges till vigselföreättaren (till sekreteraren gav vi) innan, så hon kan förbereda "akten" (innan = ett par dagar)

Vi hade föräldrar och syskon med (8 gäster) Vigseln var 10 en lördag, vi bjöd på vanlig tårta och kaffe hemma, sen åkte vi bort på weekendresa. Så de "fick" baar vara kvar i ca 2 timmar.

Vi hade "gamla" kläder. Bara en ny skjorta till honom.

Jag har ring. Vi var inte förlovade innan.

• Milla 78

Om ni vill ha ringar kan jag tipsa om att det finns
    sidor på nätet med förlovnings och vigsel ringar
    till bra priser.

• Göteborg

Om man gifter sig brogerligt behövs inga ringar.

Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • Göteborg

*borgerligt

Shut up when I'm talking to you! You hear me? Answer me!
  • Anonym

Tack alla ni för era gulliga svar.
    Det var verkligen kul och snällt att ni delade med er och alla som orkade skriva.

• Indianica

Måste jag/vi vara finklädda?

Svar: Nepp, valfri klädsel. De flesta brukar väl dock ha något liiite finare. Men oftast har man ingen gräddbakelse vid borgerlig vigsel.

Måste man köpa eller ha ringar?

Svar: Hm, vet inte....har nog aldrig hört om ngn som inte har ring....men kan inte tänka mig att det är ett krav. Det är ju mer en symbolisk grej.

Lovar man varandra evig trohet,eller hur går det till egentligen?
    Vi tror inte på evig trohet direkt...låter så gammal modigt.

Svar: Man får ju säga till förrättaren vad man önskar ska sägas. Vid borgerlig vigsel tror jag det är politiskt tillsatta personer som viger och man kan göra upp om de där fraserna innan, om sitt speciella önskemål. Många brukar vilja att man säger "tills livet skiljer oss åt" istället för "tills döden skiljer oss åt" etc och på samma sätt kan man väl skippa "evig trohet"

I grunden kan en vigsel bli hur enkel som helst. Man behöver inte ha en endaste gäst. Dock måste det finnas ett par vittnen till vigseln. Har man ingen kompis själv som kan bevittna ceremonin tror jag också de kan fixa det via vigselförrättaren, att ngn ifrån kontoret kan komma in en stund.

Lycka till

Svar på tråden Hur gifter man sig?