• LPW

Enorm spindel

Jag såg precis en enorm spindel och då menar jag verkligen ENORM- själva kroppen var som ett "klot" som var nästan 1 cm i diameter. Någon som vet vad det finns för stora spindelsorter i Sverige? Jag är normalt sett inte rädd för spindlar, men den här var verkligen läskig pga sin storlek och det skulle vara intressant att i alla fall veta vad det var för sort.

• Svar på tråden Enorm spindel
  • supersemlan

Det finns husspindlar i den storlek du beskriver. Jag bodde i ett hus med sådana spindlar en gång i tiden, när jag slog upp arten i en bok stod det att de ofta misstas för fågelspindlar... De är inte farliga.

• LPW

Wow vilket snabbt svar! Den här spindeln ser dock inte på något sätt ut som en fågelspindel- däremot är den väldigt lik "svarta änkan" fast en sådan är det så klart inte. Är dock nyfiken på vad det kan vara för sort för den är verkligen gigantisk.

• LPW
    idiblon skrev 2007-07-18 11:56:26 följande:
    images.google.se/imgres stad_bild/stor_husspindel.jpg&imgre furl=www.bioresurs.uu.se/myl ler/stad/stor_husspindel.htm&h=300& w=400&sz=20&hl=sv&start=1&um=1&tbni d=7IBw_kEgLB3yQM:&tbnh=93&tbnw=124& prev=/images%3Fq%3Dhusspindel%26svn um%3D10%26um%3D1%26hl%3Dsv%26sa%3DNSådan?
    Får tyvärr inte länken att fungera
  • supersemlan

Gör en bildsökning på "stor husspindel" och se vad du hittar, kanske är det en sådan.

• birdies

Jag tycker det mer låter som en av våra korsspindlar på din beskrivning, just klotrund bakkropp och ca 1 cm. Ofta har de en teckning som med lite god vilja kan fås till ett kors på bakkroppen.

Fast den tillhör inte våra största arter. Tycker du 1 cm är stort så skulle du se en kärrspindel som man ibland kan hitta vid våtmarker och sjöar. Det är en rejäl bit.

• ming

Vi har en i vår tvättstuga som också har typ 1-2cm stor kropp och hela spindeln med ben är väl kanske 8 cm i diameter!!! Den brukar springa omkring också, så jag vågar knappt gå ner dit längre.

• LPW
    birdies skrev 2007-07-18 12:54:18 följande:
    Jag tycker det mer låter som en av våra korsspindlar på din beskrivning, just klotrund bakkropp och ca 1 cm. Ofta har de en teckning som med lite god vilja kan fås till ett kors på bakkroppen. Fast den tillhör inte våra största arter. Tycker du 1 cm är stort så skulle du se en kärrspindel som man ibland kan hitta vid våtmarker och sjöar. Det är en rejäl bit.
    Åh en sådan skulle det nog kunna vara. Hittade en bild på en och det var ganska likt men den jag såg upplevde jag som något rundare och även mörkade men det är nog en sådan ändå.
  • pyrenean

usch!Jag har sån spindelfobi så jag nästan svimmar!För nåt år sen hade min karl en stooor fet spindel som han matade varje dag jag är glad att den är borta nu!!

• Trynträ

Korsspindlar är ju rätt stora. Sen finns det kärrspindlar. Tror de är störst i Sverige. Usch

Svar på tråden Enorm spindel