• Solfjäder

Konditori eller Bageri

Jag funderar på att byta jobb. Jag skulle vilja börja baka.

Jag tycker om att baka och bakar mycket på min fritid. Men jag saknar utbildning. Kan man få jobb utan utbildning? Vad är det för arbetstider? Vad är det för skillnad på att jobba i ett bageri /konditori?

Konditori eller Bageri, vilket är bättre?

• Svar på tråden Konditori eller Bageri
  • Kalle74

Beror på vad det är  för bageri  bageri så börjar man oftatst   runt ca 3 tiden på morgonen   Då allt bröd ska vara färdigt bakat  på morgonen när kunderna kommer. Konditorn har lite bättre arbetstider Då gäller bakverk å tårtor.  Men oftast så brukar man  börja baka bröd för sen gå över till Kaffebröd  och bakelse samt tårtor.

Skillnad med bageri/konditori är  bara det är bageri är mer  brödbak   kondotori har mer med kakor och  bakelse å tårtor.

Känner du någon lokal bager så ska det nog inte vara några problem extra hjälp behövs alltid. 

är själv utbildad  bagare men  orkade inte med  arbetstiderna  börja klockan 2 på natten plus att jag blev skrämd när  min chef satt å sov vid frukost bordet.  men samtidigit så är det underbart att skapa något med händerna. Men det är roligare att baka på bageri än hemma. 

hoppas det var till lite hjälp

//Kalle

• Solfjäder

Tack Kalle!

Jag skulle vilja börja klocka 8 på morgonen och inte klockan 2-3 på natten. Jag är mera intresserad av baka bakelser och tårtor.

• LAA

Att börja kl 8 är nog en dröm i den branschen, om du inte ska nöja dig med att bara stå och sälja.

En annan möjlighet kanske vore att starta eget och göra tårtor och bakelser som en cateringrörelse och leverera till arbetsplatser, kalas etc? I så fall måste dock lokalen vara godkänd för livsmedelsberedning.

• Solfjäder

Hur får man tid med familjen när man börjar jobba 2 - 3 på natten. Man måste ju då gå och sova tidigt på kvällen.

Starta eget är ju nog något som man drömmer om ibland. Men då krävs det att man är rik och en duktig bagare, tror jag.

• Kalle74

Nä ett tips är börja hemma  så smått  till nära å bekanta  hitta något unik  eller någon bakelse eller tårta som är specillt på dig  sälj till vänner å bekanta eller erbjud dig dina  tjänster.   Fungerar  fint å jobba hemma.  på hobby nivå ;) 

Tårtbottnar kan du även köpa hos din bagare  tror jag blir bättre än dom du köper i affären plus att dom är större kostar kanske lite mer  Sen finns det färdiga  tårtbottnar mix oxå att köpa färdigt  som du bara gör smet av kolla runt lite  prata med din lokala bagare.

jadu det undrar jag oxå just mycker därför jag valde bort det. inte så skoj att gå och lägga sig när barnen går och lägger sig å oftast så är det 6 dagars vecka man jobba.. Men det är otroligt roligt att jobba med det. 

För att lyckas så måste du nästan köpa ett bageri som har en arbetet  kundkrets eller så har du något specillt som drar till sig folk... Men måste våga lite för att vinna  men det krävs mycket tid så tror det inte är något för småbarns föräldrar ;)  Men det finns mycket postivit oxå ;)

Svar på tråden Konditori eller Bageri