• Tessa17

Ni som har varit i Grekland eller på Kreta

Hej, jag har bokat en resa till Kreta med 2 tonåringar i augusi.Jag är i en liten dilema hur mycket fickpengar skall man ha med sig. Ni som har varit där :hur mycket kostar en middag på restaurangen? en grupp utflykt rund Kreta? Vi vill göra olika saker varje dag.Hur mycket fick pengar behöver vi för 3 personer på 1 vecka? Tack för svaret.

• Svar på tråden Ni som har varit i Grekland eller på Kreta
  • Embla

Har varit på 4 olika ställen i Grekland och det är dyrt överallt!
    En rundtur med resebolaget brukar ligga runt 500-1000 kr/pers.
    En lunch går LÄTT på 80-100 kr/pers
    Middag på minst 150 kr/pers.

Ska alla måltider inkluderas i fickpengarna eller har ni halvpension på hotellet?

• Embla

Tror bara lunch och middag för er tre i en vecka går på ca 5000-6000 kr för den veckan. Sen utflykter på det.

Vill även tillägga att vi inte är "fina" i maten och bara äter dyr mat utan brukar nöja oss med en förrätt till lunch och en suvlakitallrik till middag, typ.

• Maggan81

kom precis hem fr Kreta ´det är som Embla skriver, en måltid ute kostar minst 100 kr, utflykterna med resebolagen ligger på 300-600 pp, beroende på vad det är för utflykt förståss. vi hade halvpension och jag minns att frukostbuffen om man inte hade betalat i förväg kostade 7 euro och middagsbuffen 12 euro. jag tycker att det är guld att ha halvpension, på så sätt behöver man inte göra av med lika mkt på mat under resan. fast å andra sidan så är man "bunden" till ett o samma ställe. men maten brukar vara toppen. en parasoll och två solstolar kostar ca 6 euro per dag, tur med lokalbussen gick på ca 1 euro. 1,5 l vatten ca 0.40 euro. det är de priserna jag minns. fråga gärna om du undrar nåt mer.

• Jenny26

En bra sak att göra är att boka utflykter på plats och inte genom researangören, dom tar ut mycket högre priser

• FruSascha

Jag har jobbat som reseledare på Kreta och tycker det är en vacker ö.

Det är en lättillgänglig ö, med bra kommunikationer, och bra priser på hyrbil, så ni kan lätt ta er runt till olika utflyktsmål på egen hand. Det blir dyrare att boka genom olika aerrangörer.

Priserna på restauranger och liknande är väl inte de billigaste i Grekland direkt. Svårt att säga hur mycket ni ska ha med er. Man bränner ju lätt mer än vad man tänkt sig

• Pinkstar

Ursäkta mig men Kreta är Inte alls svindyrt, allt blir vad man gör det till känner man för att äta lunch för 100 kr så är ju det ens eget val.
    Vi kom hem ifrån kreta för 1 månad sedan.Vi åt lunch för 40 kr per person inklusive dricka och middag kostar typ 60 kr per person.Utflykterna ska ni inte åka med på det är dyrt men det är ju för att resebolagen tar ut massa extra, det går att åka med långfärdsbussar över typ hela Kreta till massa olika platser.
    Vi va 2 personer och hade med oss 4.000: vi hade pengar över när vi kom hem och vi unnade oss restaurang varje dag både lunch o middag.Så ja det blir ju vad man gör det till, vill ni äta svindyr mat så blir det ju dyrt, äter ni däremot grekisk mat så kostar det inte så mycket.Vi åt 3 rätters med öl och det brukade ligga på typ 22 euro.

• Pinkstar
    Embla skrev 2007-07-18 15:04:37 följande:
    Tror bara lunch och middag för er tre i en vecka går på ca 5000-6000 kr för den veckan. Sen utflykter på det.Vill även tillägga att vi inte är "fina" i maten och bara äter dyr mat utan brukar nöja oss med en förrätt till lunch och en suvlakitallrik till middag, typ.
    Ni måste ha bott på SVINDYRA platser.Med enbart turister.. för sådär dyrt är det inte överallt. där vi va kostade som sagt en lunch typ 40kr och 3 rätters med öl 22 euro för 2 personer.
  • KretaJo

Det beror på vart på Kreta ni ska. Ska ni till turisttäta ställen runt Chania, Platanias, Agia Marina etc så ja, det kan nog stämma vad de säger i de första kommentarerna, jag vet inte exakt men antagligen.

Söker ni er söderut eller till mindre orter så kostar en vanlig middag 5-7 euro inkl dricka per person. Det finns bussar och båtar som är inte kostar mycket och som kan ta er runt till olika mysiga platser. Själv bor jag i Paleohora på sydvästra Kreta och talar om det jag ser här.

Svar på tråden Ni som har varit i Grekland eller på Kreta