Klippa naglarna!?
När är det dags att börja klippa naglarna?
När är det dags att börja klippa naglarna?
Vår lille föddes i söndags med riktiga klor som han sriver i sitt ansikte och mina bröst med så vi ska fila dem.
Åh, grattis!
Jag har hört att man inte "ska" klippa naglarna på nyfödda, men har ingen aning om varför. Vet inte ens om det stämmer. Därför min fråga.
Jag har klippt sedan födseln, annars river han sönder både sig själv och mig. Man kan ju fila ner dem eller riva av dem men jag tar lilla nagelsaxen när han är lite lagom dåsig efter matintag. Då går det bra.
Har kört med fil tills naglarna börjar bli lite "hårdare" och "vikt sig" när man filar. Då har vi plockat fram saxen
Jag har också hört att man ska vänta någon månad o fila eller "riva" av dem. Jag tyckte inte att det funkade så bra så jag tog saxen - vår lilla dotter föddes också med "klor"! Jag tror att anledningen är infektionsrisken om man råkar klippa fel vilket är lätt då deras naglar är ihopväxta ända upp på fingertoppen i början! Var försiktig bara så går det bra!
Klippte första gången igår ( 3 veckor ) när han sov och det gick jättebra. Innan rev vi bara bort när det blev flisor.
Måste dock klippa lite mer idag då jag fegade lite igår hehe.
Jag filade också i början, men tyckte inte det gav så bra effekt - när naglarna började växa ut igen var de sylvassa! Så blir det inte alls när man klipper.
Vi har klippt sedan hon föddes, dom växer ju som ogräs. Vi klipper närhon sover med en liten babysax.
Började klippa när han var ca 5 veckor. Innan dess försökte jag fila, men tyckte inte att det gick så bra.
Tusen tack, allihop, nu ska saxen fram!!
naglarna är så sköra när dom är nyfödda att dom ramlar av av sig själv, vi började klippa lite när han var några veckor, innan rev vi av dom då dom börjat lossna själv fick det tipset av bvc..
ett tips är att INTE klippa naglarna i början, utan helt enkelt dra av o pilla av de (försiktigt) med dina egna naglar - då blir inte naglarna så vassa o hårda när de växer ut, utan fortsätter vara mjuka o sköra.
min son föddes med riktigt vassa långa naglar. Jag frågade om en fil redan på BB och de gav mig en så jag antar att det inte ska vara några problem att fila dem redan när de är nyfödda.
4 veckor var vår ordination från BB, men om dom flisar sig kan man dra bort dom,
anledningen att man inte ska klippa är att dom lätt kan få inflammation vid nagelbanden om man gör det, förklarade dom :)
Vi brukar klippa medan hon ammar, för då bryr hon sig inte...vi började direkt med den lilla saxen vilket inte var så smart eftersom pappan råkade klippa lite i huden första gången. Hon brydde sig inte, det var ju så lite men fy vilken ångset han fick - att få sin lilla nykläckta älskling att blöda, haha! Är nog smartast att riva i början...
Jag klipper ett hack och sen drar jag av nageln och då kan man ju styra lite hur mycket man tar, klipper jag en hel nagel blir dom så vassa tycker jag. Sen blir ju lilla Leya så skitig under naglarna också (river med dom på tyg, sig själv och allt hon kommer åt) så då försöker jag peta rent lite också, allt medan hon sover efter amning ![]()
Jag klipper varannan dag med en nagelsax. Dante vaknar om jag rör honom när han sover så jag klipper när han är vaken och glad, det är en liten kamp men det fungerar bra!
kan börja klippa naglarna då de är runt 4 veckor gamla...
När de är nyfödda så är naglarna så pass mjuka och sitter fast i skinnet.
Inte fullt utvecklade...
Så inte förrän runt 4 veckor då de börjar hårdna lite mer
Jag filade första veckorna men det var värdelöst.. det enklaste är en sån där avbitare gjort för småttingar tycker jag. I början gjorde jag det när hon sov. Nu fångar jag henne när hon är på bra humör och gör roliga pip-ljud varje gång jag klipper
Jag började inte förren han var ca 3 månader, dom gick av själva innan när dom blev för långa. Jag har klippt dom när han varit vaken och legat på skötbordet utan problem