• enlitenbitkaka

Isofix - vad är det?

Här här och där surrande om Isofix och vad smidigt det är. Så vitt jag förstått så är det något slags fäste i bilen för bilbarnstolen? Har alla bilar så? Hur funkar det? På alla bilbarnstolar?

FUM är det nya BIM! Kolla in www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html!
  • Svar på tråden Isofix - vad är det?
  • Juppepuppe

Ja det är ett fäste i bilen. Alla bilar har inte det. Det är två metallkrokar som sitter under sätena.

• Viggo och pyrets mamma

På de flesta nyare bilar finns det så kallade isfixöglor, gräver du med handen mellan sätet och stolsryggen får du snabbt veta om du har isofix öglor på din bil. Det är som 2 hakar/fyrkantiga öglor som sitter fastsvetsade i bilens kaross. I dessa kan du fästa ett isofix fäste som gör att du snabbt och smidigt kan klicka i och ur babyskyddet i bilen utan att det måste fästas med säkerhetsbältet. Går mycket snabbare och man slipper oroa sig för om bältet i bilen är långt nog att nå runt babyskyddet/bilbarnstolen.

• Viggo och pyrets mamma

I vår volvo fick vi ta det som extra utrustning fram tillsammans med avstängningsbar krockkudde men bak var det standard. KAn finnas bak i er bil (= så uråldrig är den inte ), stick ner handen och kolla eller fäll baksätet men det finns säkert inte fram iom att det tydligen fortfarande är klassat som extra utrustning iom att vår bil bara är en månad gammal. I din mammas bil borde det finnas där bak annars får ni helt enkelt sätta fsta och ta loss stolen varje gång även om jag måste erkänna att isofix är väldans smidigt.

• tessanior

Men funkar det på alla bilbarnstolar? Vår stol är väl ca fem-sex år så den är kanske för gammal?

• katinka1

Nu när vi har kommit fram till vad Isofix är så svarar jag bara att det inte funkar på alla stolar utan bara de med Isofix. Har t ex Akta Graco DuoLogic , Britax Baby Safe Isofix, Britax FixWay, KidFix..... (har precis Barnproffsens katalog framför mig)

Isofix-stolarna funkar även i bilar utan Isofix, men är då inte säkrare än en stol utan isofix, eftersom man inte utnyttjar systemet.

• Anghammarad

Nya bilar efter 2006 års modell måste vara utrustade med fästen för Isofix. En del bilar före det har naturligtvis också fästen. Det finns bla på Renault Megane II och Ford Mondeo av lite nyare snitt.

Svar på tråden Isofix - vad är det?