• Ellah

Tvätta klädsel till Ektorp?

Någon som har Ektorpsofforna och provat att tvätta klädsel? Har två beiga som verkligen behöver tvättas men jag vågar inte riktigt... Räcka ut tungan

Vilken temperatur tvättade ni dem i? Tumlade/drog på blöta? Hur blev resultatet?

Vågar man?

• Svar på tråden Tvätta klädsel till Ektorp?
  • silhuett

Har tvättat vår många gånger i 40 grader och torkat i torkskåp med varmluft.
    Fodralen drar ihop sig lite, men passar fortfarande på kuddarna. Soffan ser som ny ut efter en tvätt

• korven72

Tjena!
    Jag har tvättat mina flera gånger och det har funkat utmärkt. Det står tvättinstruktioner på klädsel. Dvs antal grader.

Jag hängde upp mina i torkrum. Sen kan man stryka vissa delar (OBS dock inte de med plastbeläggning)

Lycka till =)

• solstråle84

40 grader tvättade jag å det gick jättebra.. Men var försiktig om du ska stryka. undersidan får inte komma nöra strykjärnet då smälter plasten å blir hål... gjorde ett misstag på en kudde :(

• Ellah

Måste man stryka eller ser det bra ut utan strykning?

Blev det rent på 40 grader?
    Har en liten vinfläck och en fettfläck (katten som fick för sig att sno spagetti med parmesan upp på soffan) är lite rädd att det ej ska gå bort...

• listo

vi har tvättat våra sådana klädslar i 60 grader och det har gått jättebra.
    Jag brukar stryka, för de blir himla skrynkliga, men har också fått tipset att sätta klädseln på soffan medan den fortfarande är lite fuktig, då slätar den ut sig lite av sig själv.

• silhuett

Testa galltvål på fläckarna!

Jag har inte behövt stryka. Eftersom tyget drar ihop sig endel, så blir det så utspänt när man sätter på det att man inte ser eventuella rynkor..

• Lo lo

Vi har det det beiga bomullstyget och tvättar relativt ofta. Tvättar i 60 grader som det står i tvättrådet och tumlar tills det är nästan torrt, lite halvfuktigt sådär. Då blir det slätt och fint när man klär på igen! 

De flesta fläckar går bort - ketchup, choklad, bebisbajs...

• babsan

Har tvättat mina beiga överdrag många ggr. Tvättade i 40 grader och hängde upp i torkskåp. Det gick bra.

• Ancayv

Prova att ha "Tabort"-medlet på fläckarna en stund innan du tvättar dom.
    Och centrifugera inte för hårt, då blir dom skrynkliga!

Lycka till!

• Ellah

Tack för alla svar! Får väl ta och tvätta dem i helgen.

• LindizJ

jag tvättade i 40 grader , lät det torka och drog på igen utan strykning..blev jättebra

• Rosali

jag hade vit soffa och spillde rödvin och hade löptik och det gick bort i 60 grader med det här oxi pulvret eller vad det nu heter

• Rosali

jag färgade om tyget till smultron röd efter 2 år. Jättefint

• Ellah

Nu är det gjort! Vinfläcken gick bort men jäklar var skrynklig klädseln blev, kommer nog få stryka ihjäl mig idag...

• ntb783

Tvättade i 60gr & kort centrifugering , blev mkt blött & skrynkligt samt tungt att hänga upp. Hade inte gått att dra på de så blött. Krympte & ser nu att de inte blev rent när de väl kom på plats . Hm blir ett nytt överdrag????

Svar på tråden Tvätta klädsel till Ektorp?