• Tingelina

Övningsköra/köra upp på vintern?

Hej!

Jag vill ta körkort innan nästa sommar, precis innan sommarlovet brukar det vara rätt mycket i skolan så jag har börjat fundera på att börja övningsköra hos en körskola någon gång i december, januari och någon månad framåt för att sen köra upp i kanske mars, april. Om allt går som det ska... Jag har kört en del tidigare..

Jag vill höra lite synpunkter, erfarenheter om att köra upp på vintern, blir det svårare med vinterväglag jmf med att köra upp på sommaren? Är de snällare/strängare i sin bedömning?

• Svar på tråden Övningsköra/köra upp på vintern?
  • Tosselina

Jag körde upp på vintern i januari och det gick hur bra som helst. Jag tror att det är nyttigt att träna att köra på vintern så att man verkligen känner sig säker när man väl har sitt körkort och ska ut och köra när det är halka osv. Om Du tar lektioner på vintern så tror jag att Du kommer att klara Dig hur bra som helst på uppkörningen! Jag tyckte det var jätte kul att ta körkort så jag tycker Du ska köra på, lycka till!

• Bakeapple

Jag körde upp mitt i en snöstorm i januari, gick hur bra som helst! Fickparkeringen var en baggis eftersom inga streck syntes någonstans....

• Tingelina

Jättetack för svaren! Det är ungefär så jag har tänkt också.. Dessutom, eftersom alla kör långsammare i trafiken när det är massa snö så borde man få längre tid på sig att tänka och reagera och så.

• Iroyg

Jag vet att de är lika i sin bedömning, om inte hårdare. (Min morbror är trafikskolelärare.) Vid övergångsställen och korsningar måste man bromsa i tid exempelvis, men under vinterväglag är ju detta ännu viktigare.

Egentligen ska man väl vara tacksam om de är hårda på uppkörningen, oavsett årstid. Det finns allt för många som knappt kan köra fastän de har körkort, min moster kan inte åka bil på vintern, inte ens tanka bilen på sommaren. Har man tillräckliga körkunskaper så går uppkörningen bra, blir man kuggad ska man vara tacksam egentligen, man kanske skulle ha råkat i olycka om man släppts ut på vägarna för tidigt.

(Moraltantvarning, jag vet )

Jag ser bara fördelar med att köra upp på vintern, man får ju halkbaneövning varje gång man övningskör. Det är svårast väglag och i regel mindre vägyta att åka på (pga plogade snövallar på sidorna), klarar man det så klarar man sommarkörning galant. Jag körde upp på sommaren och första gången jag skulle köra i snö blev det en chock, jag skulle svänga vänster i en T-korsning och halvvägs ut började bilen spinna. Jag stod mitt i vägen och kom ingenstans. Det tog ett tag innan jag fick bilen att rulla igen och som tur var kom det inga bilar. Hade det gjort det hade det kanske smällt eftersom det var halt och moddigt ute.

Så var tacksam för övning på halkkörning, att komma lätt undan är att bita sig själv i svansen. Ena dan står man inför en svår trafiksituation och då vill man att det man lärt sig ska sitta i ryggmärgen.

Lycka till!

• Tingelina

Annakay - Tack för ditt inlägg, inte alls moraltant, utan bara förnuftigt. Jag har redan övningskört en del privat, då mest under vintern och inte märkt av några större svårigheter just med väglaget. Men den bilen var automatväxlad, så det är växlandet som jag måste få pli på. :-/

Fast jag vet inte om jag skulle gå så långt som att säga att jag skulle bli tacksam för att bli kuggad.. Hehe. Största skräcken är att jag får en jätteblackout, eller blir helt supernervös och tar fel på alla pedaler och spakar bara därför.

Märkte precis att mitt körkortstillstånd har gått ut så jag får ta och förnya det också.

• WhiteTrash

Jag körde upp i april då jag tog körkort. Det var inga problem, vägbanan var rätt ok. vi bor så långt norrut så det var snö kvar, dock inte på vägen . Fördelen med att övningsköra på vintern tycker jag är att du får öva mer med en lärare vid sämre vägförhållanden. Och även göra halkbanan vintertid är bättre säger dom flesta. Annars måste du göra halkbana på såpa typ som skiljer sig mycket motför is...

Svar på tråden Övningsköra/köra upp på vintern?