Jag vet att de är lika i sin bedömning, om inte hårdare. (Min morbror är trafikskolelärare.) Vid övergångsställen och korsningar måste man bromsa i tid exempelvis, men under vinterväglag är ju detta ännu viktigare.
Egentligen ska man väl vara tacksam om de är hårda på uppkörningen, oavsett årstid. Det finns allt för många som knappt kan köra fastän de har körkort, min moster kan inte åka bil på vintern, inte ens tanka bilen på sommaren. Har man tillräckliga körkunskaper så går uppkörningen bra, blir man kuggad ska man vara tacksam egentligen, man kanske skulle ha råkat i olycka om man släppts ut på vägarna för tidigt.
(Moraltantvarning, jag vet
)
Jag ser bara fördelar med att köra upp på vintern, man får ju halkbaneövning varje gång man övningskör.
Det är svårast väglag och i regel mindre vägyta att åka på (pga plogade snövallar på sidorna), klarar man det så klarar man sommarkörning galant. Jag körde upp på sommaren och första gången jag skulle köra i snö blev det en chock, jag skulle svänga vänster i en T-korsning och halvvägs ut började bilen spinna. Jag stod mitt i vägen och kom ingenstans. Det tog ett tag innan jag fick bilen att rulla igen och som tur var kom det inga bilar. Hade det gjort det hade det kanske smällt eftersom det var halt och moddigt ute.
Så var tacksam för övning på halkkörning, att komma lätt undan är att bita sig själv i svansen. Ena dan står man inför en svår trafiksituation och då vill man att det man lärt sig ska sitta i ryggmärgen.
Lycka till!