• Tunisien06

Laktosfri och låglaktos... Hjälp!!

Har fått tips om att inte äta laktosprodukter under två veckor för att se om min lilla tjej på 3 månader blir bättre i magen. Idag har hon ont i ständigt, bajset kommer explositionsartat flera ggr dagligen. Byter blöjan säkert 15-20 ggr per dag. Hon har magknip, kräks ofta och det blir bara värre och värre. Har hela tiden trott att det varit 3 månaderskolik men det verkar inte bli bättre snarare sämre. Nu till min fråga. Kan jag dricka och äta VALIO:s LAKTOSFRIA produkter? Är dom helt utan laktos?? Sojaprodukter och havredrycker mm?

Kan ni det här så skriv gärna och tipsa mig. Skulle oxå vilja ha lite tips om goda såser till mat, glassar och efträtter mm som man kan testa. Svårt att leva utan glass  och godsaker nu på sommaren

Tack på förhand!

Kram A-L

• Svar på tråden Laktosfri och låglaktos... Hjälp!!
  • blackangel

Är det laktosen du ska utesluta, inte mjölkproteinet?

• blackangel

Du kan dricka havremjölk. Finns icas solhavre som är kalciumberikad och oatleys+. Vanlig oatley är ingen kalcium i. Det finns rismjölk med vaniljsmak eller naturell. Oatleys matlagningsgrädde kan du ha i mat istället för vanlig matlagningsgrädde.

Piggelin går alltid hem i sommarvärmen.

• Minne79

När det gäller små barn är det sällan laktosen dom inte tål utan komjölksprotein. Det gäller därför att utesluta alla mjölkprodukter och då funkar det inte med låglaktosprodukter. Använd istället mjölkfria produkter som är baserade på havre eller soya. Det finns en tråd om mjölkallergi hos bäbisar ska se om jag hittar den....

• Blå Flygare

Din bröstmjölk är full i laktos helt oberoende av den mjölk du sätter i dig, och det är ytterst ovanligt med laktosintollerans hos bäbisar. Däremot är mjölkproteinallergi/överkänslighet vanligt.

Så nej, du kan inte använda laktosfri mjölk etc. Men du kan använda havredryck o sojadryck (obs att många barn med mjölkallergi har sojaallergi också).

Istället för matlagningsgrädde finns iMat och Minimat från Oatly. Glass finns från oatly och Tofuline, och så finns ju sorbéer (läs innehållsförteckningen!) och isglass. Man kan också mixa frusen banan i skivor med jordgubbar, blir som mjukglass i konsistensen.

Godsaker: De flesta kakor från Gille. Delicatobollar orginal. Findus (?) kanelbullar. Kolla på Göteborgskex hemsida också, de har bra allergiguide. Numera finns det en "vispgrädde" ifrån GoGreen som är rätt så god, funkar bra till tårtor mm.

Kolik beror väldigt ofta på kosten. Och mjölkallergi är ofta övergående.

• Bitzy

Glass utan laktos finns. Jag kommer ihåg att jag fick det när jag var mindre. Har för mig att det var ett hälsotek eller något sånt man kunde köpa det i, men jag är inte helt säker. Hoppas din lilla flicka blir bättre!

• honky tonk blues

Vet faktiskt inte.. men jag skulle föreslå sojamjölk.. å alpro soya's produkter.. havremjölk å dom andra är inte så goda.... alls faktiskt.. blä..

hoppas det ordnar sig..

• summertime123

sorbet glass kan du äta & d har kommit ut en ny GB glass, jordgubbs sandwich som är låglaktos!
    jag antar att du kan äta valio's produkter, jag är laktos intolerant & de funkar på mig iaf... testa i 2 dagar o se skillnaden?? kanske börja o testa utan valio o allt o om hon mår bättre testa valio ifall d blir dåligt igen då vet du att de inte funkar!

jag har förstått att de kallar produkterna låglaktos eftersom d kan finnas spår o därför kan d inte så laktosfritt... om detta stämmer vet jag ej!

• Blå Flygare

DET ÄR INGEN IDÈ ATT ÄTA LAKTOSSFRITT!!!!! Är hon laktosintollerant så sluta amma o ge laktosfri ersättning, för din bröstmjölk kommer aldrig bli laktosfri. Men jag törs nästan lova att det inte är laktosen som är boven, utan mjölkproteinet. BVC har antingen inte varit tydliga, eller så kan de inte sin ska. Vilket tyvärr inte är så ovanligt.

Du kan läsa mer om mjölkallergi i mina bloggar, finns bra länkar där.

• Teskedsmamman

Tror det är mjölkprodukter (proteinet) du ska undvika. Laktosen går inte över i mjölken, den bryts ner i din tarm....

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Lillebror 5 dagar kvar (070723)
  • blackangel

Jag håller med om vad Blå Myran skriver. 
    Ofta med små barn är det mjölkproteinet som spökar.. Och sojaprodukter har tyvärr mjölkproteinallergiska barn en risk att bli känsliga mot oxå.

Min son har allt det där och har haft det i 5 år nu.

• Chaam

Håller INTE med er ang laktosen. Min kille är känslig mot just laktosen i mjölken. Jag har ätit laktosfritt och det blev en helt annan kille utav det. Innan hade han ont i magen efter amning, spydde extremt mycket etc..

Jag har provat o dricka vanlig mjölk igen och det har gett honom ont i magen, mer spy igen. Men den laktosfria går utan problem.
    För mig har det räckt att utesluta "rena" mjölken/fil/glass/creme fracihe etc.. jag har alltså kunnat äta smör, bröd etc. Jag har använt laktosfria produkter i mat o dryck.

Detta har jag gjort från han var ca 3 veckor tills nu när han är 5 månader då jag har börjat återinföra laktosen till honom sakta med att jag dricker 1 dl ren mjölk per dag. Vilket sen ska öka.

Så visst kan det vara så att det är laktosen och inte mjölkproteinet. Varför inte prova först att inte dricka någon mjölk alls.. blir hon bättre - prova med det laktosfria - mår hon fortfarande bra så kör på det.. Sen när hon är några månader äldre prova att införa vanlig mjölk igen..

• Chaam

Sen är det kanske inte det vanligaste att det är laktosen men det skadar inte att prova.

• Tunisien06

Tack för alla goda tips!!

Var och inhandlade en massa saker igår.  Har aldrig tittat igenom dessa hyllor med Laktosfria, soja och havreprodukter tidigare. Fanns en hel del att prova men det är en lite djungel för en sån nybörjare som jag Köpte ett mjölkfritt smör att ha på smörgåsen annars ska jag bara äta sojaprodukter. Testade en soja mjölk. Riktigt god att ha i kaffet( havremjölken höll jag på att få upp igen..usch! ) Ser lite mer hoppfullt på framtiden nu!!

Stort tack för att ni läser min tråd! Fortsätt gärna skriva och ge mig tips!

Ha en underbar sommar allihopa!

• blackangel

Ts: Frågar igen, fick inget svar på frågan jag ställde i första inlägget. Är det laktosen läkaren har sagt att du ska utesluta?

• Tunisien06

Jag blir osäker nu! Alla mjölkprodukter fattade jag det som. Har inte varit i kontakt med någon läkare utan bara BVC. Där sa det att jag skulle sluta äta mjölk, vanligt smör, ost osv med mjölk i under 2 veckor för att se om det blir någon skillnad. Det skulle märkas ganska tydligt om hon blev bättre. I så fall skulle jag ta kontakt med dem igen för att få göra ett pricktest på henne.
    Detta var mer invecklat än jag anade*ler*

Jag hoppas att det var svar på din fråga. Blir bara mer o mer förvirrad av det här. Trodde jag hade kläm på allt..men icke Ska ringa BVC och prata med dom lite mer. Kanske blir jag lite smartare då.-)

• Blå Flygare

TS: Då är det mjölkproteinet (dvs all mjölk). Pricktest kan bara göras vid mjölkproteinallergi, inte vid laktosintollerans.

• Minne79

Har du några frågor är det bara att skriva i min gb... Min lillkille är allergisk mot mjölk, soya och sädesslagen. Annars får du mycket tips från tråden jag länkade till eller av Blå myran Lycka till!

• blackangel
    Tunisien06 skrev 2007-07-19 14:59:19 följande:
    Jag blir osäker nu! Alla mjölkprodukter fattade jag det som. Har inte varit i kontakt med någon läkare utan bara BVC. Där sa det att jag skulle sluta äta mjölk, vanligt smör, ost osv med mjölk i under 2 veckor för att se om det blir någon skillnad. Det skulle märkas ganska tydligt om hon blev bättre. I så fall skulle jag ta kontakt med dem igen för att få göra ett pricktest på henne. Detta var mer invecklat än jag anade*ler*Jag hoppas att det var svar på din fråga. Blir bara mer o mer förvirrad av det här. Trodde jag hade kläm på allt..men icke Ska ringa BVC och prata med dom lite mer. Kanske blir jag lite smartare då.-)
    Jag tänker bara på er så att det blir rätt. Laktos och mjölkprotein är helt olika saker nämligen. Så det var därför jag undrade...

Förstår att det kanske blev lite förvirrande med min fråga... Jag hade noll koll på mjölkprotein och laktos innan jag var tvungen att lära mig det med sonens allergi.

Det bästa är nog att fråga Bvc igen så det blir rätt uteslutning.

Hoppas att det löser sig med maten, och är det något du undrar kan du alltid även fråga mig i min gb. Min son har haft allergi i hela sitt liv mot mjölk och soja och vi kör just nu en testdiet utan spannmål oxå.
Svar på tråden Laktosfri och låglaktos... Hjälp!!