• ciccielv

Barn-husdjur-sorg

igår fick vårat marsvin bert somna in akut.han blev inte äldre än ca 7-8 månader gammal

jag var med under hans sista minuter,när de gav honom sprutan,jag stortjöt.fick hålla honom i famnen medans han somnade in.det var svårt att skilljas från vårat marsvin.

idag åkte vi tillbaka till djursjukhuset för att beta sista delen av räkningen.frågade om man kunde få ta ett sista farväl innan han kremerades,vi fick ta farväl,det blev många tårar inför marsvinet.de två äldsta barnen på 12 och 6 år ville ta ett stort farväl villket de fick göra.

snart kommer vår bert spridas i en minneslund för husdjur

sorgen är stor och barnen gråter ena stunden och är glada i nästa.men jag är mest orolig på 12 åringen som får gråtattacker flera gånger per timme.

tröstar och tröstar barnen,är själv jätteledsen(maken ocjh lillan märks det inget på)orkar knappt prata om marvinet.

12 åringen vill ha ett nytt marsvin,men jag vill att vi väntar till sorgen har lagt sig.

nån som har barn runt 6 och 12 år som har varit med om att ta farväl till ett kärt husdjur?hur mycket grät era barn/visade de sorgen öppet?hur länge sörjde de sina husdjur?

vi saknar våran kära pratglada bert.men hur gör man för att få barnen på andra tankar?vill inte köpa ett tröst marsvin då det känns fel

• Svar på tråden Barn-husdjur-sorg
  • Leoella

Mitt råd är att bara låta tiden ha sin gång. Jag har inte barn ännu, men förlorade min kanin när jag var 14 och vi fick ta bort vår hund när jag var kring 19.
    Kaninens död tog jag hårt. Jag gick till graven varje dag och grät under lång tid. När hunden dog var det egentligen värre, men jag var äldre och kunde på något sätt hantera min sorg bättre.

Så: som sagt: låt det ta den tid det tar. Det kan gå över på en vecka, men det kan också dröja några månader. Det går nog dessutom i vågor det här med sorg. Jag tycker inte du behöver "få dem på andra tankar". Låt dem gråta och prata om marsvinet när de behöver helt enkelt. Det är en bra lärdom när ett älskat husdjur dör; man lär sig hantera sorg och att det ingår i livet. Sorgen över marsvinet går nog så småningom över i mer av "vemod" - som det är för oss vuxna också. Om något halvår - år kanske ni kan prata om er lilla Bert utan att gråta, men kanske mer minnas hans goda sidor med lite vemod.

Om ni vill ha nytt marsvin om ett par månader så tycker jag ni ska skaffa det. Det blir ett nytt litet djur med egen personlighet och jag tror inte risken är så stor att man försöker "föra över" förra djurets personlighet på den nya.

Svar på tråden Barn-husdjur-sorg