• irrajk

tårta med maräng och jordgubbar

Är det någon som har nåt recept att rekommendera. Tjejen fyller 3år snart och tårtan som hon beställt ska ha maräng och jordgubbar. Alla idéer välkomnas. Även jordgubbstårtor utan maräng är intressant då det verkar som om jordgubbarna är viktigare än något annat.

• Svar på tråden tårta med maräng och jordgubbar
  • Wilowa

Köp marängbottnar och ha vispad grädde mellan och jordgubbar ovanpå! Enkel och gott! Tycker du att tårtan blir tråkig med allt det vita, kan du färga grädden med karamellfärg. Tar du röd karamellfärg, så blir grädden rosa och det passar väl en liten tjej!

Dags att skaka liv i KÅRV igen!!!
  • Albinos
    MarängtårtaEn jättegod marängtårta som jag brukar baka till födelsedagar.  Det här behövs:Sockerkaksbotten: 3 äggulor
    1 dl strösocker5 msk mjölk
    125 g smält smör eller margarin
    1.5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
     Marängen: 3 äggvitor
    2 dl strösocker
    2 tsk vanillinsocker
     Toppas med: 50 g hackad mandel (inga småsmulor)
     Fyllning: 3 dl vispad grädde
    1 skivad banan
     smör eller margarin och lite mjöl till formen Gör så här:Vispa äggulorna och sockret pösigt. Tillsätt det smälta smöret och mjölken. Blanda samman mjöl och bakpulver och blanda ner det försiktigt i smeten. Smöra och mjöla en ungspanna eller en bakplåt med en liten kant och bred ut smeten tunnt. Vispa äggvitor, strösocker och vanillinsocker hårt. Bred ut marängsmeten försiktigt ovanpå sockerkakssmeten. Bred inte ut smeten ända ut så sockerkakssmeten täcks helt, utan lämna en knapp centimeter runt om. Marängen kommer att glida över ändå. Toppa marängen med den hackade mandeln. Grädda kakan i 175 °C i ca 20 min i nedre delen av ugnen. Låt kakan svalna lite, dela den på hälften och ta upp delarna ur pannan/plåten och lägg den ena delen på ett serveringsfat. När kakan är kall bred ut den vispade grädden, lägg på den skivade bananen och lägg till sist på den andra halvan av kakan. NJUT! Tårtan smakar bäst om den får stå några timmar i kylen innan man äter den.
    TipsSjälv brukar jag numera använda en bakplåt när jag bakar denna tårtan eftersom det är lättare att lägga över kakan till ett serveringsfat då. Speciellt eftersom jag brukar baka två stycken så jag får en dubbelt så stor tårta. I så fall behövs även dubbelt upp till fyllningen.

Smaksätt gärna tårtan med andra saker än banan, det går även att bara ha grädde imellan.
    Typ, jag brukar ha jordgubbar på sommartid, och blåbär på vintertid =)

Gjorde en faktiskt igår, till svärmor min som fyllde idag =))

Lycka till!

• Albinos

Glömde säga att jag brukar välja bort mandeln eftersom ibland finns d allergiker, o den är lika god utan...
    Och i marängen brukar jag inte sätta något vanillinsocker, går bra med bara äggvita o socker å´...

• irrajk

Tack för svaren. Albinos - låter verkligen smaskigt. Den måste jag prova. Jag har tagit över tårtbak efter min mormor. Hennes marängtårta vågar jag mig inte på så detta kanske kan bli den nya varianten istället.
    Rosa låter också som en bra idé. Eller barbie som rosa heter här enligt tjejen. En barbietårta är nog mer än vad hon kan fantisera ihop...

• irrajk

Albinos, hur många räcker tårtan till? Vi blir nog lite fler än jag först trodde. När ska jag börja fundera på att göra en dubbel sats?

• AnnaK

Byt ut hallonen mot jordgubbar...

Maräng o hallon tårta ca 8 pers

250 g smör
    2 dl strösocker
    4 äggulor
    1 1/2 dl mjölk
    3 dl vetemjöl
    4 tsk bakpulver

Marängsmet:
    4 äggvitor
    3 dl strösocker
    2 tsk vanillinsocker
    2 dl flagad mandel

Fyllning:
    3 dl vispgrädde
    ca 3 dl färska hallon

Lägg ett smörpapper i en långpanna. Sätt ugnen på 175 grader.
    Rör smör och socker pösigt, och rör sedan ner gulorna en i taget.
    Blanda vetemjöl med bakpulver. Rör ner mjölken i smeten och sist mjölet.
    Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner sockret och vanillinsockret i skummet.
    Rör försiktigt ner den flagade mandeln i marängsmeten. Bred ut kaksmeten i långpannan och täck den med marängsmeten.
    Grädda i ca 20-25 min. När kakan svalnat delas den i två delar.
    Vispa grädden och rör den hallonen och bred på en av bottnarna. Lägg den andra ovanpå

• AnnaK

400 gr färska eller frysta lättsockrade hallon (givetvis kan dessa bytas ut mot ex blåbär el dyl)
    4 dl vaniljsås
    100 gr små maränger (eller ett botten)

Tina de frysta hallonen eller skölj och rensa de färska. Spara ett antal till garnering (dekoration). Vispa vaniljsåsen hård med elvisp i en bunke och rör sedan i hallonen med en slev. Häll i hälften av hallonsmeten i formen (rund med avtagbara kanter).
    Lägg marängerna ovanpå. Häll resten av smeten över marängerna. Täck över formen med plastfolie och ställ tårtan i frysen. Låt den stå i frysen i minst 4 timmar. Ta ut den ur frysen, lossa tårtan från formen och lägg den på ett tårtfat.
    Dekorera tårtan vackert med bären! Tänk på att låta de frysta hallonen/bären som du sparar till garneringen tina. Lägg dem i ett durkslag som du sätter över en bunke, så rinner en del vätska ur och det blir lättare att garnera tårtan med fina och fasta hallon/bär.

• AnnaK

Sommartårta med maräng & jordgubbar
    Tillagningstid: ca 1 timme och 40 minuter
    Ingredienser
    Beräknat för 6 portioner
    4 st ägg, vitorna
    1½ dl socker
    5 msk vatten
    100 g sötmandlar, hackade
    4 dl crème fraiche
    1 st citron
    1 msk vanlijsocker
    1 msk socker
    2 liter jordgubbar
    några kvist(ar) färsk mynta eller citronmeliss

Gör så här:
    Gör marängen:
    Sätt ugnen på 150 grader.

Vispa äggvitorna till ett löst skum tillsammans med 1 matsked socker.

Häll resten av sockret och 5 msk vatten i en kastrull. Låt koka tills det blir segt, men inte brunt. Konsistensen ska påminna om vit sirap.

Häll den sega sockerlagen i äggvitan under vispning. Vispa länge, tills marängen är rumstempererad.

Bred ut marängen till en rundel, 20 - 25 cm diameter, på bakplåtspapper som ligger på en plåt. Ställ i ugnen.

När marängen stått i ugnen i 1 timme: lägg på de hackade mandlarna och låt stå i ytterligare 15 minuter.

Gör fyllningen:
    Vispa upp crème fraichen med elvisp så att den blir hård.

Dela vaniljstången på längden och skrapa ur innehållet.

Riv skalet från en citron. Blanda ned i crème fraichen med vanilj och socker.

Bred ovanpå den helt kalla tårtbottnen och toppa med rikligt med skivade jordgubbar.

Garnera med mynta eller citronmeliss.

• AnnaK

Marängrulle med limekräm :.

Marängbotten:
    1 dl hasselnötter
    4 stora äggvitor
    2,5 dl strösocker

Limekräm:
    4 stora äggulor
    3/4 dl strösocker
    rivet skal av 1 lime
    2 msk pressad limesaft

Fyllning:
    2 dl vispgrädde
    250 g skivade jordgubbar

Garnering:
    Florsocker

1 rulle ca 10 bitar

1. Sätt ugnen på 200°.
    2. Blanda alla ingredienser till limekrämen i en liten kastrull.
    Sjud under vispning på svag värme till en fast kräm. Kyl i vattenbad.
    3. Hacka hasselnötterna. Vispa äggvitorna till fast skum. Vispa ner sockret lite i taget till en fast maräng. Bred ut smeten på plåt med bakplåtspapper. Strö över nötterna.
    4. Grädda på andra falsen nerifrån ca 15 min. Den ska ha stannat
    men inte blivit helt torr. Låt den ligga kvar på plåten ca 10 min.
    5. Stjälp upp den på bakplåtspapper. Vänta ytterligare 10 min innan du
    försiktigt lossar papperet. Om det är svårt att lossa kan man ställa
    den en stund i frysen så lossnar papperet lättare.
    6. Rensa och skiva jordgubbarna.
    6. Bred på limekräm. Vispa grädden och bred den över. Fördela eventuellt jordgubbsskivorna ovanpå. Jordgubbarna kan också serveras uppepå varje bakelse
    Rulla ihop från långsidan med hjälp av papperet.
    Sikta över florsocker. Skär breda skivor med en tandad kniv!

• irrajk

åhh nej massa fler goda recept. Nu kan jag ju inte välja längre.
    Tack så mycket.
    Anna K du måste ha världens största receptsamling...

Svar på tråden tårta med maräng och jordgubbar