MarängtårtaEn jättegod marängtårta som jag brukar baka till födelsedagar. Det här behövs:
Sockerkaksbotten: 3 äggulor
1 dl strösocker5 msk mjölk
125 g smält smör eller margarin
1.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Marängen: 3 äggvitor
2 dl strösocker
2 tsk vanillinsocker
Toppas med: 50 g hackad mandel (inga småsmulor)
Fyllning: 3 dl vispad grädde
1 skivad banan
smör eller margarin och lite mjöl till formen Gör så här:Vispa äggulorna och sockret pösigt. Tillsätt det smälta smöret och mjölken. Blanda samman mjöl och bakpulver och blanda ner det försiktigt i smeten. Smöra och mjöla en ungspanna eller en bakplåt med en liten kant och bred ut smeten tunnt. Vispa äggvitor, strösocker och vanillinsocker hårt. Bred ut marängsmeten försiktigt ovanpå sockerkakssmeten. Bred inte ut smeten ända ut så sockerkakssmeten täcks helt, utan lämna en knapp centimeter runt om. Marängen kommer att glida över ändå. Toppa marängen med den hackade mandeln. Grädda kakan i 175 °C i ca 20 min i nedre delen av ugnen. Låt kakan svalna lite, dela den på hälften och ta upp delarna ur pannan/plåten och lägg den ena delen på ett serveringsfat. När kakan är kall bred ut den vispade grädden, lägg på den skivade bananen och lägg till sist på den andra halvan av kakan. NJUT! Tårtan smakar bäst om den får stå några timmar i kylen innan man äter den.
TipsSjälv brukar jag numera använda en bakplåt när jag bakar denna tårtan eftersom det är lättare att lägga över kakan till ett serveringsfat då. Speciellt eftersom jag brukar baka två stycken så jag får en dubbelt så stor tårta. I så fall behövs även dubbelt upp till fyllningen.
Smaksätt gärna tårtan med andra saker än banan, det går även att bara ha grädde imellan.
Typ, jag brukar ha jordgubbar på sommartid, och blåbär på vintertid =)
Gjorde en faktiskt igår, till svärmor min som fyllde idag =))
Lycka till!