• Mini27

utveckling 9 månader

Hej,

min lilla tjej är 9 1/2 månad.
    Hon är en ltien tjej, vi har gått igenom viktutredning men allt är normalt och vid åtta månader var hon som en åttamånaders baby i utvecklingen.Hon kryper inte, men hasar på rumpan, kommer dock bara bakåt eller snurrar runt. Kan resa sig till stående om jag håller henne i händerna, häver sig upp då, men ostadig.
    Jag har en undran bara. När hon ligger ner så sätter hon sig inte upp själv, måste ha hjälp av oss. Hon ligger helt enkelt och gnäller tills vi tar upp henne, i tex vår säng eller sin säng eller på golvet. Hon är jättevig kan lägga sig ner med magen mot golvet då hon sitter och då kan hon sätta sig upp. Något överrörlig men inget konstig säger läkaren.
    Känner lite oro men kanske hon är helt normal, kanske man bara jämför sig med fel personer, ska ju inte jämföra alls jag vet....

Mini 27
    Är det någon som känner igen sig, är vår lilla tjej väldigt sen med detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-18 23:45:57:
    Glömde säga att hon är väldigt alert och tex så börjar hon äta själv redan och är verkligen med så kanske hon utvecklar andra saker men behöver lite stöd fårn någon som känner igen sig.

Mini 27

• Svar på tråden utveckling 9 månader
  • Lejonmamman

åh snälla du, du får inte jämföra sådär...
    Alla barn utvecklas olika fort och på olika områden. Ett barn som sitter själv och äter tidigt kanske går och pratar senare än normalt etc

Din flicka låter helt normal!
    Men om vi ska jämföra så är det 10 bebisar i min mamagrupp där alla är nu mellan 8-9 månader bara 2 som ställer sig upp själva. Min kille är en av dem men han sitter inte utan stöd helt säkert ännu och blir 9 månader nästa vecka...

• MiaBu

jämför inte..... et är mitt råd...

Fast man jämför lite själv då o då....

min pojke är 7,5.

Kan ställa sig upp om vi hjälper honom, alltså håller i händerna o drar lite lätt....
    Sitter själv iblnad, men oftast med stöd,,, Sen är jag lite rädd att han ej kastar sig bak o skadar sig...
    Snurrar runt på golvet o kröp en gång bakåt några få "steg".
    Men han har kunnat en massa andra saker tidigt t.ex. så vände han sig från mage till rygg då han varit 1,5 mån gammal o börjat säga mamma från cirka 3,5-4 månader... Sedan har han fått tänder då han varit 5 mån.

Så det äe helt olika från barn till barn...

• mava

Min flicka är likadan hon har just blivit 8 mån, men som dom säger, tidig med en sak, sen med en annan, var inte orolig alla barn utvecklas olika i olika takter.

Stolt mamma till Edvin & Elina
  • Snarkofagen

Som du själv säger, din dotter har börjat äta själv. Vad jag förstått, har barn olika områden de utvecklar först. Min dotter, t ex, pratar knappt utan sitter mest tyst.

Och nu när hon hasar bakåt och snurrar runt, kommer du se att ganska snart kommer hon ta sig dit hon vill. Barn är väldigt bekväma och väljer den lätta vägen. Hjälper ni henne så tycker hon det är mer bekvämt än att försöka själv

Hon låter som en alldeles toppentjej! Lycka till!

Svar på tråden utveckling 9 månader