Patent på namn?
Fick höra idag att en bekant tatt patent på sin sons namn, så alla som vill ge sitt barn det namnet måste betala mamman.. Tycker det låter väääldigt konstigt.. Vet ni något om det här? Kan man verkligen ta patent på ett namn?
Fick höra idag att en bekant tatt patent på sin sons namn, så alla som vill ge sitt barn det namnet måste betala mamman.. Tycker det låter väääldigt konstigt.. Vet ni något om det här? Kan man verkligen ta patent på ett namn?
Vet inte... Men man kan iallafall varumärkesskydda ett namn.
varumärkesskydda, menar du som i ett företagsnamn? Typ att endast Lindex får heta Lindex?
jo men precis.. Men jag tycker det låter lite konstigt att man skulle kunna hindra andra från att döpa sina barn till ett specifikt namn..
Det tror jag inte man kan... Är bara efternamn man kan ha lite att säga till om. Vad är det för namn? *nyfiken*
Precis vad jag också har för mig.. Namnet är Develin alternativt Devlin, vet inte helt hundra på hur det stavas. Kan inte hitta något av det på svenskanamn.se annars kunde man kollat statestiken. Hittade de på en amerikansk sida, täcker patentet USA också, eller är det bara inom Sverige/EU?
är inte helt hundra ska det vara
Finns en man och en kvinna som heter Devlin i Sverige. En man heter Develin.
Vet inte hur varumärkesskyddets utsträcking är..
Okej, hittade inget på den sidan jag var inne på
Finns ju en del efternamn som är skyddade på det sättet att du måste födas eller giftas in i den släkten, man kan inte ta det namnet.
Men förnamn vet jag inte... det är ju inte nåt man kan bestämma tror jag...
Patent på ett namn...?
Att varuskydda ett namn går ju som sagt, men det är ju en helt annan sak...
Ja precis, typ adelsnamn från gamla adelssläkter och så vidare.. Tjejen måste ha hittat på kan ju bara inte stämma!!
Bara att ringa dit där man registrerar sitt namn och frågar där om det ens är möjligt, det låter ju inte så troligt i mina öron i alla fall.
Men jag kan ju ha fel iofs!
Just nu kan jag inte komma på vart det är man registrerar namnet...
Hehe får väl göra det sen när det är dags för oss att skaffa liten