• Lantani

Rulla hår (jobbar inom hemtjänsten)

Jobbar inom hemtjänsten nu i sommar och ska duscha en dam på fredag som vill ha sitt hår rullat efter duschen. Hon vill att man ska vara väldigt noga med att det blir bra, annars blir hon tydligen sur. och inte nog med det hon har väldigt tjockt hår, och det ska jag lyckas rulla på fredag.

Har alltid i helt mitt liv rullat något hår. Har ni några små hjälpmedel till mig hur jag gör?

• Svar på tråden Rulla hår (jobbar inom hemtjänsten)
  • Den där Linn

Dela upp håret i sektioner...mitt på huvudet ska rullarna ligga efter varandra - passén ska inte vara längre än rullen och inte bredare är rullens bredd. Rulla från pannan och bak ner i nacken. Håret på sidan rullar du därefter uppifrån och ner...

Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • Lantani

okej. undrar hur det ska gå men hur sätter man i de nålarna som man sätter fast rullen med?

• Den där Linn

Rätt ner i huvudet!!

Närå..fså att de "vilar" mot hårbotten...du hittar tekniken efter några rullar. De är ju bara för att hålla rullarna på plats. Du har inte självfästande rullar att tillgå? Sen antar jag att du kommer använda nät också så det håller ju också rullarna lite på plats

Lycka till!

Det är inte alltid jag har rätt, men jag har aldrig fel!
  • Lantani

Jag har ingen aning hehe. usch fasar för fredag. jag vet inte vad f-r typ utav rullar jag har men om jag inte minns helt fel så är det rullar med nål i.

• Miot

Hehe, uj uj vad jag känner igen det där! Jobbar oxå innom hemtjänsten där det finns en tant som blir SKITARG om det inte blir bra. Jättejobbigt att gå dit. Men rulla så som linn84 säger. Börja  med luggen längst fram, fråga henne om hon vill ha luggen framåt eller bakåt, om hon ska ha den framåt så tar du en liten bit hår och rullar mot pannan om man säger så... =) Annars kör du bara på o rullar allt bakåt. Men det är bra att börja så det blir en rad i mitten på huvet, för då har du något att gå efter. Sen det där med nålarna, jag fick jätteskäll när jag stack i dom rätt ner mot hårbotten när jag var "nybörjare". Jag brukar lixom sticka i dom snett nedåt.

• LinnaLi

Måste bara lägga in en kul grej. När jag jobbade inom hemtjänsten så hade vi en medelålders man som jobbade med oss. Han hade aldrig rullat hår förr. Typiskt nog så hamnade han hos den dam som var mest noga med sitt hår... Han lyckades rulla upp det, men det var bara den lilla detaljen att han rullade allt hår framåt...

Haha, hon såg ut som en rockabillydam efter den behandlingen. Sen var han inte så pigg på att rulla mer, men han gjorde ju så gott han kunde.

Jag tror att du klarar det bra =)

...för evigt, för alltid...
  • tufft liv

LinnaLI..Haha skrattar så tårarna rinner..

• Miot
    LinnaLi skrev 2007-07-20 13:33:58 följande:
    Måste bara lägga in en kul grej. När jag jobbade inom hemtjänsten så hade vi en medelålders man som jobbade med oss. Han hade aldrig rullat hår förr. Typiskt nog så hamnade han hos den dam som var mest noga med sitt hår... Han lyckades rulla upp det, men det var bara den lilla detaljen att han rullade allt hår framåt... Haha, hon såg ut som en rockabillydam efter den behandlingen. Sen var han inte så pigg på att rulla mer, men han gjorde ju så gott han kunde. Jag tror att du klarar det bra =)
    HAHAHA
  • Jontes mamma

Känner också igen det där med att rulla hår när man jobbade i hemtjänsten. Som tur var inte de tanterna så noga, men där emot en när jag jobbade på ett vårdboende. Som tur var hade hon dålig syn så hon såg inte vad man gjorde.

LinnaLi: hade också en karl i hemtjänsten, han var heller inget vidare på att rulla håret. Dessvärre utbildade han sig till undersköterska så han var tvungen att lära sig.

Svar på tråden Rulla hår (jobbar inom hemtjänsten)