• lonnir

Blodförgiftning...

Någon som vet var jag kan hitta bilder på det?
    har kollat men hittar inga själv.

Misstänker att det är det dottern drabbats av!

Tack på förhand

• Svar på tråden Blodförgiftning...
  • Birgitta2

Ofta kan man se en röd strimma på benet eller armen där förgiftningen börjat. Strimman sträcker sig mot hjärtat.

Varför tror du hon har blodförgiftning?

• lonnir

Näe hur det ser ut när man fått det. Jag vet ju att det blir strimmor osv från såret, men mer?

• lonnir

Hon har ett sår under foten, och det går två streck av rodnad upp på foten!

• Philenia

Kanske ska gå till läkaren med henne? Så dom får kolla, då kan dom stoppa det om det skulle vara det.

• Birgitta2
    lonnir skrev 2007-07-19 11:16:03 följande:
    Hon har ett sår under foten, och det går två streck av rodnad upp på foten!
    Jag tycker du skall gå till läkaren ganska omgående. Har hon ont och dessutom feber så är det verkligen inget att tveka om. Får du inte tid på vc idag så åk akut.
  • Älskade Ängel

Bilder vet jag inte.
    Men håll utkick efter röd/lila rand som går från såret och vandrar mot hjärtat.

Ring sjukvårdsupplysningen för säkerhetsskull. En blodförgiftning måste man behandla så fort som möjligt.

ღ BF 20 december ღ
  • lonnir

Ja Hon är där, men inte jag Ledsen
    Och jag har världens sämsta tålamod så jag måste självklart gå igenom allt hehe.

• lonnir
    Älskade Ängel skrev 2007-07-19 11:17:30 följande:
    Bilder vet jag inte. Men håll utkick efter röd/lila rand som går från såret och vandrar mot hjärtat.Ring sjukvårdsupplysningen för säkerhetsskull. En blodförgiftning måste man behandla så fort som möjligt.
    Det var två streck, som rodnader, som gick upp på foten.

Hon är hos läkaren nu!
  • Birgitta2
    lonnir skrev 2007-07-19 11:19:44 följande:
    Det var två streck, som rodnader, som gick upp på foten.Hon är hos läkaren nu!
    Bra, då lär hon få vård. Oroa dig inte. Har de minsta misstanke om blodförgiftning så får hon antibiotika.
  • lonnir
    Birgitta2 skrev 2007-07-19 11:20:49 följande:
    Bra, då lär hon få vård. Oroa dig inte. Har de minsta misstanke om blodförgiftning så får hon antibiotika.
    okay, fast orolig blir man ju ändå!!!
  • Sunflower

Vad ni än gör, så sök inte på ´sepsis´ i google... 

• BHJE

Om du misstänker blodförgiftning så anser jag att du ska söka läkarvård direkt!

• Myrtille

Det är en myt att de där strimmorna handlar om blodförgiftning. Det som har hänt är att hon har en infektion och den inflammatoriska processen följer lymfkärlen, sk lymfangit (engelska lymphangitis). Med största sannolikhet har hon också en svullen och ömmande lymfknuta i knävecket eller ljumsken ovanför skadan.
    Hursomhelst, det är inte detsamma som blodförgiftning (sepsis) som visar sig med dramatiska symtom som hög feber, blekhet, kraftig allmänpåverkan etc. Om hon är hos läkaren nu kommer hon få en antibiotikakur och bli frisk och kry igen.

• lonnir
    Myrtille skrev 2007-07-19 11:25:25 följande:
    Det är en myt att de där strimmorna handlar om blodförgiftning. Det som har hänt är att hon har en infektion och den inflammatoriska processen följer lymfkärlen, sk lymfangit (engelska lymphangitis). Med största sannolikhet har hon också en svullen och ömmande lymfknuta i knävecket eller ljumsken ovanför skadan.Hursomhelst, det är inte detsamma som blodförgiftning (sepsis) som visar sig med dramatiska symtom som hög feber, blekhet, kraftig allmänpåverkan etc. Om hon är hos läkaren nu kommer hon få en antibiotikakur och bli frisk och kry igen.
    du hade helt rätt. Glad
  • Frantic

Lustigt det där med alla tvärsäkra förstå-sig-påare som "vet" att det är blodförgiftning. Är ni legitimerade läkare hela bunten eller var det bara gissningar baserade på fikarums-kunskaper?

• glassbåt

frantic - haha du tog mina ord

Svar på tråden Blodförgiftning...