• Snutte och Snuttan

Vänja av blöjan

GE MIG TIPS!

Nu kommer mannen har semester en månad och vi vill börja vänja av vår 3 åriga son
    men jag är så ny inom området att jag inte ens vet vart jag ska börja, hur vi ska göra.

Ge mig råd, tips allt. Jag vet att min son vet när han kissar och när han bajsar.

Hur gick det för er första dagarna? sket dem i byxorna eftersom de kanske inte vågade sitta på toan?

tips tips!!

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
  • Svar på tråden Vänja av blöjan
  • jeannette

hej får jag vara med!! jag har samma problem

min dotter är 3 år o är utan blöja under dan men när hon vill bajsa så vill hon ha blöja

mamma blöja vill bajsa..

jag säger kom dessie vi försöker i toalletten hon har en barnring ampassad efter henne

i alla falla hon sa nej hon vägrar.

jag har gjort oxå så
    destiny säger mamma jag vill ha blöja...jag tar henne på toaletten o hon sätter sig pinkar men vägra bajsa där..
    jag sätter inte blöja under hela dan men när jag sätter natt blöja så fort jag sätter på natt blöja så bajsar hon i den..alltså hon har hållit bajsen hela dan för att jag har inte satt blöja

då känner jag mig elak för att hon håller bajsen

därför gick jag till steg ett att sätta på blöja när hon vill bajsa...hon själv ber om det

annars pinkar på toalletten o går ut utan blöjor o när vi är ute så säger hon mamma jag vill pinka osv...

nån som kan ge mig tips?

• Snutte och Snuttan

tips!

• Snutte och Snuttan

hmm ingen verkar ha tips trist.

• LadyInBlack

vår son har helt enkelt fått komma i fas
    har varit en hel del tvättade sista tiden, men man överlever fast att det är jobbigt

kissa på toa lärde han sig fort, men med anföringen va de värre.
    han ville oxå ha blöja då. tillsist slutade jag köpa blöjor och han gjorde i byxorna några gången. till slut för någon vecka sedan kom han på att det inte va så mysigt. så nu gör han allt på toa

kanske inte ngt bra tips, men allt har ju sin gilla gång.

• linus mam

Är det vanligast att börja vänja av vid 3 års ålder? Min mamma påpekade nämligen att vi kanske skulle köpa potta och en sådan extra toalettsits till barn till toaletten. Vår pojke fyller 2 år nästa månad. Men tänkte börja lite nu då. Men undrar också lite hur jag ska gå tillväga, han ser ju mest fundersam ut när det kommer en stråle från snoppen när han är utan blöja

Vid vilken ålder började ni pott/toalett träna?

Känns inte som så många pott tränar längre utan tränar direkt på toaletten..

• Snutte och Snuttan

va? är tre år för gammalt? ett barn ska man helst inte träna förrän efter 1½ år. men det handlar väl mest om mognad eller är jag ute o cyklar? är ju så ny i detta.

• linus mam

Om det var mig du frågade så vet jag ju inte riktigt. Blev lite fundersam när min mamma påpekade det. Hon har nämligen jobbat med barn hela yrkeslivet..

• LadyInBlack

vi hade pota  till anton, men han ville hellre gå på toaletten eller helt enkelt kissa ute
    oftast så är det ju obekvämt med vanlig pott eftersom de får knäna upp i ansiktet. bättre att ha en pall vid toa

vi började träna honom när han va 2,5. lättare på sommaren då de är vamt ute och att det ine gör något om det kommer i byxan. blir ju bara kallt och obehagligt på vintern

• Supermamsen

¤ Säg att blöjorna är slut .

¤ Fråga när du går på toa om de vill gå före dig.

"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Ha en potta som barnet kan bli nyfiket på i badrummet.
    ? Låt barnet provsitta utan blöja på potta eller toa, har man tur kommer det något.
    ? Visa barnet ? många barn tycker det är kul när mamma eller pappa kissar.
    ? Om ditt barn har ett mönster eller på olika vis visar att det är dags att kissa eller bajsa, pröva ? om barnet vill ? med pottan när du ser sådana signaler.
    ? Det vanliga är att barnet först blir torrt på dagen, och sedan natten.
    ? Urinen brukar vara lättare för barnet att kontrollera än avföringen.
    ? En del barn vill sitta på pottan, andra på toaletten. Ett litet barn behöver mammas eller pappas trygga händer om sig.
    ? Kommer det inte något kan man säga ?Vad bra att du försökte?, annars kan man benämna vad som just hände: ?Titta, du kissade, vad skönt!?.
    ? Vid 2?3 års ålder kan barnet vara moget att helt sluta med blöja. En del barn tidigare än så.
    ? Att bli torr på natten kan ta tid för en del barn. Det är inte ovanligt med nattblöja bland 4?5-åringar.
    ? Att bli fri från blöja brukar inte ta lång tid om barnet är moget. Får man hålla på länge och försöka, är barnet kanske inte moget än.
    ? En del barn vill gärna ha blöja när de bajsar, fast de klarar att kissa på toa. Kanske undrar barnet vart bajset tar vägen, det försvinner ju bara. Och det kan kännas läskigt. Gör ingen stor affär av det.
    ? När du vet att barnet klarar av att reglera bajset och bara behöver lite extra stöd kan man försöka förhandla. Kom överens om en liten belöning om bajset hamnar i toaletten och inte i blöjan.
    ? Barnet kan självt inte styra när det är dags att bli blöjfri, man får som förälder hjälpa till när man märker att blöjan är torr längre perioder och att barnet verkar få koll på hur det här med kiss och bajs fungerar.
    ? I vissa åldrar är det kul att prata om kiss och bajs, då kan en bok om detta vara jätterolig.
    ? Blir du irriterad, känner att du inte kan hantera situationen eller att den spårar ur, vänd dig till bvc och be om hjälp. Annars kan det bli en maktkamp av potträningen.

Källa: Marianne Rydin, bvc-sköterska

Artikeln publicerades i Vi Föräldrar 7/2007
    www.viforaldrar.se/nyheter/2007/07/10/blojfri/16-tips-om-pottraning/index.xml

• Snutte och Snuttan

tack så jättemkt supermamsen! exakt sådan tips behövde jag ska genast skriva ut

Svar på tråden Vänja av blöjan