• imperia72

Kan en 13 åring vara barnvakt?

jag har en dotter som är 13 år, ikväll så skulle jag behöva lämna henne och minstingen som är 5 själva i ca 1½ timme.
    Minstingen kommer att sova och brukar sova tungt, jag vet ioförsig att om hon vaknar så är det lungt för de gillar varandra jätte mycket.

Min fråga är om ni tycker att man kan ge en 13 åring det ansvaret, jag har inte tidigare velat ge henne det för om det händer nåt så vill inte jag att hon ska leva med att hon var den som hade ansvaret, men samtidigt så kanske det är nåt hon växer av?

Hua jag tycker att det är så svårt.

• Svar på tråden Kan en 13 åring vara barnvakt?
  • Morghana

Det tycker jag. Jag var barnvakt till mina 3 småsyskon och grannars barn i den åldern. Finns det bara telefonnummer till hands och hon har förstått vad som behövs göras så.
    Du känner din dotter bäst själv men jag skulle våga göra det för 1½ timme.

• Blå Flygare

Vet inte riktigt vad jag tycker om det. Hon klara det säkert bra så länge inget oförutsett händer, men vet hon vad hon ska göra om det händer något? Om han vaknar, vill ha något att äta o sätter i halsen? Bränner sig på något? osv. Det kanske inte är det mest sannolika, men man måste ändå veta att hon fixar det på ett eller annat sätt (granne hon snabbt kan springa in till eller så)

• Storasyrran

Jag var ofta barnvakt för mina, då sex, syskon när jag var 13. Inte så länge alltid, och för det mesta med åtminstone någon av föräldrarna på gångavstånd. Man växer med ansvar! Sedan är det klart att det kan gå till överdrift, att jag kanske ibland kände mig lite smått utnyttjad (fast inte nu i efterhand), men en kväll - absolut!

• Mylla

Jag tror de flesta 13 åringar skulle klara det fint, i 1½ timme. Det är väl bra om hon kan ringa om det är något hon undrar över.

• gitarr

Det är klart att hon kan vara barnvakt. Jag var barnflicka till en 5-årig pojke när jag var 13 år i 1 mån, det var mitt första arbete.

• Reyngirl

När jag var 13 år hämtade jag mina 2 yngsta syskon (då 3 och 5 år) hos dagmamman efter skolan och fixade kvällsmat till dom när vi kom hem. Inga problem! Mamma och pappa kom hem vi 18-tiden så jag var ju inte ensam med dom mer än ett par timmar.
    Jag visste att det fanns grannar hemma i gatan och mamma gick igenom med mej vem och vart jag skulle ringa om det hände nått och satte upp en massa lappar med nummer på kylen.

Jag tycker du kan låta din 13-åring vara barnvakt åt 5-åringen! Det ger henne en chans att få känna sig stor och att du litar på henne

• imperia72

Vad skönt att man inte är hel dum som funderar på det, hon tycker det ska bli jätte kul om hon får (har inte bestämt mig än) och deras farbror bor väg i väg, tänkte först fråga honom men min dotter frågade själv om hon inte kunde få vara barnvakt.

• Ztampe

Tycker att du kan låta henne vara barnvakt så länge hon kan få tag på någon vuxen om något skulle hända.
    Min 13-åring brukar vara barnvakt åt lilltösen som är ett och ett halvt år och det har funkat bra.
    Hon vet att hon alltid kan nå oss eller min bror som bor typ 5 minuters gångväg från oss. Två till tre minuter om det är kris.

• Tjollabolla

Självklart! Mina kusiner, 15,13 och 3 år gamla är ofta själva hemma. När den minsta föddes var dom äldsta 10 / 12 och dom passade henne från dess att hon var 8-9 månader i korta stunder. Senast igår var föräldrarna på bio och dom äldre pojkarna passade lillflickan. Det går superbra och dom är jätteduktiga med henne.

Oftast om det handlar om 2-3 timmar eller mer, så har jag eller min mamma "jouren" om det skulle vara ngt, vi är där på nån minut om dom ringer. Fast det har dom aldrig gjort, för det går så bra så (Trots att hon är en SJÖVILD 3åring)

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?.
  • imperia72

Hua nu har jag lovat henne att hon ska få vara barn vakt, hon är såå glad

Hon har redan tagit fram böker som hon ska läsa för Moa om hon vaknar och har svårt att sommna om

• Fröken Inga

Tror också det går bra. Jag var elva när min sydrra förres. Jag började vara kvällsvakt när hon var ett. funkade bra.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
Svar på tråden Kan en 13 åring vara barnvakt?