• LindaF85

Ni med katt, hur skyddar ni möbler?

Jag har två helt underbara katter hemma, en är väldigt livlig och den andra är väldigt lugn. Vi har en klösbräda till dem som de använder men de går även på soffan och fotöljerna. Innebär det att de inte är nöjda med klösbrädan och vill ha något annat eller är det vanligt kattbeteende?? Finns det något man annars kan göra för att de ska sluta klösa på soffan?

• Svar på tråden Ni med katt, hur skyddar ni möbler?
  • sommarblomma

har köpt en stor klösträd som går ända upp till taket,och spraat mynta så de lockas dit. sen finns det även ett medel som de inte gillar som man kan spraya på soffan,eller var man nu vill att de inte ska klösa.för mina funkar det!

• annmi

Har inga sådana problem alls,men...
    Köp Fy spray luktar bara för kissen..
    Fler roliga Klösträd & "Visa" katten hur/att den ska klösa där...
    det gjorde vi då våra var små Funkade!!

• Lin80

Vår katt ratar klösträd som inte är täckta med "heltäckningsmatta" eller vad jag ska kalla materialet. Sånna med rep gillar hon inte alls.
    Prova byta sort, det kanske funkar bättre?

• Gabbi

kan även klippa klor, men börjar man får man fortsätta...

• Majsan70

Vi har flera löspelare samt att vi har lärt katterna att inte lösa på möblerna. Däremot klöser de på tapeterna i hallen så fort vi gör om där. Jag har två teorier om det där, men det är en annan historia.

• LindaF85

Ok tack, jag tror vi får köpa en ny klösbräda.. den vi har börjar bli lite sliten... Tur att de e så söta så att det väger upp sönder klösta möbler! =)

• Pernilla75

Jag har flera klösträd hemma så mina katter går inte på möblerna. Ett tips är att spraya fy-spray på möblerna och kattmynta på klösträden. Lycka till!

• Obert

Inte heller jag har sådana problem med mina kissar, men jag har haft!

De kloade sönder min sprillans nya soffa! Fast jag fick skylla mig själv, tanken att den var i ett extremt klovänligt material for aldrig igenom skallen innan köpet...
    Sålde den och problemet var i stort sett borta!

Jag tror att det avgörande vi gjorde var att placera katträdet (golv till tak) bredvid soffan.
    Katter vill vara där deras familj är, och kloandet är ett sätta tt visa flocktillhörighet. Således är det helt naturligt för en katt att klösa på soffan för husse och matte tillbringar ju väldigt mycket tid där!

• Thursday

Vi har i princip inga sådana problem... dels har vi konsekvent från att det var små sagt neeeeej och lyft bort dem från möbler när de klöst och visat att man ska klösa på klösträdet. Dels har vi som sagt ett stort egetbyggt klösträd täckt med både rep och nålfiltsmatta som är extremt gosigt att klösa på. Och dels klipper vi klorna på dem, de är innekatter så de behöver inte ha klorna som försvar.

• Pikku Enkeli
    Obert skrev 2007-07-20 10:58:25 följande:
    Jag tror att det avgörande vi gjorde var att placera katträdet (golv till tak) bredvid soffan.Katter vill vara där deras familj är, och kloandet är ett sätta tt visa flocktillhörighet. Således är det helt naturligt för en katt att klösa på soffan för husse och matte tillbringar ju väldigt mycket tid där!
    Vi har gjort samma sak och sen dess har den ena katten klöst EN GÅNG på soffan. Men då var hon så uppspelt att hon totalt glömde bort att klösande är förbjudet, såg så rolig ut när hon kom på sig själv mitt i det förbjudna att jag inte kunde låta bli att bara skratta. Innan vi placerade klösträdet (golv till tak) vid soffan var klösandet i soffan nästan dagligen.. Nu har det gått över 1,5 ÅR(!) och EN klösning i soffan har skett!
    [[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • ludenben

vi har en stor klösmöbel och han köser bara där.

Svar på tråden Ni med katt, hur skyddar ni möbler?