• Flissi

Sälja en "trasig" bil? Vad blir vi skyldiga till köparen om felet är kvar?

Vår bil har ett konstigt fel som ingen hittar.
    Har haft den inne på otaliga verkstäder, både märkesverkstad, annan auktoriserad verkstad & privatpersoner har letat fel men ingen hittar.

Vintertid startar den inte om den stått några dagar & det är minusgrader.
    Sen kan den funka ett par månader, sen samma visa igen.
    Något drar el, men de hittar inte vad.
    Bytt batteri & sen sista gången jag bytte i mars har det inte hänt. (det var ju minusgrader några veckor till efter sista batteribytet)

Nu vet vi ju inte om felet var nåt som rättats till med batteribytet, eller om det kommer dyka upp igen.
    (det "gamla" batteriet var endast 7 månader gammalt)
    Säljer vi privat & detta dyker upp i vinter, kan vi åka på nåt då?
    Typ att vi sålt en bil med "dolt" fel.

Rent talesätt: Måste vi nämna detta med urladdandet? Vi vet ju inte säkert om felet är åtgärdat eller om nåt fortfarnade drar el?

Byter vi in bilen på firma får vi ju lite mindre betalt, men efterosm det är den firman som haft den inne på letandet finns ju allt i deras dator, så då är väl problemet deras om nästa köpare får samma problem?

Hänger nån med på hur jag menar?
    När bilen är såld vill jag aldrig mer ha med den att göra. Men då måste vi väl byta in den på firma?

• Svar på tråden Sälja en "trasig" bil? Vad blir vi skyldiga till köparen om felet är kvar?
  • MissMio

Hej
    Nej sälj Ni privat om Ni vill det, brukar ju ge lite mer pengar...
    När Ni sedan skriver kvittot så skriver Ni att bilen säljes i befintligt skick. Med andra ord, som den står o är...
    Om Ni vill kan Ni berätta om problemen som Ni hade i vintras o tala då om att det inte har kvarstått sedan Ni bytte batteriet. Skulle det sedan komma tillbaka så är det bara så, men det är ju i befintligt skick som bilen är såld så det ska inte kunna komma något efter!!
    Lycka till..
    Hälsningar Mio

• Kirste

Skriv på kvittot i förevisat befintligt skick (tror jag att det hette...)

• Flissi

Aha... Är det verkligen så?
    Vill verkligen inte ha några problem som kommer i vinter.
    Känns ändå lite lurt. Eftersom det är ett vinterproblem så finns ju inte problemet just nu.

Men "Förevisat befintligt skick" räcker alltså då? Om man har det skriftligt?

• Ullis69

Håller helt o hållet med föregående "talare".

Det är inte för inte det heter "runt hörnet-garanti" när man köper/säljer privat.

Har åxå varit med om samma grej med batteribyte som enda lösning, verkar som om det inte är helt ovanligt, tror inte ens den nya ägaren skulle känna sig lurade eftersom man inte kan bevisa när felet uppstått. 

Nu beblandar jag mig inte med bilaffärer, är på tok för genomskinlig o ärlig men kan säga att sambon definitivt INTE skulle ha andats om problemet om det var han som sålde, ni har ju åtgärdat det

• Flissi

Men det finns ju flera uppgifter om det på verkstaden i datorn. De uppgifterna kan ju alla verkstäder komma åt.

Säg att vi säljer privat, köparen lämnar in & verkstan säger typ:
    "Men denna bilen har varit inne för dett afelet typ 7 ggr på två år"

Ska nog kolla lite på konsumentverket osv så det är helt "safe" att sälja privat.

• cDk3r

Om du känner till ett befintligt fel men mörkar det dvs ljuger vid försäljning så jo då kan du få problem även om du skriver på kvittot att den säljs i befintligt skick. Säg som det är att du hade detta problem i vintras men att problemet inte kvarstod efter batteribytet så är du homefree.

• anni74

Som köpare får man själv ta ansvar för vad man köper (begangat,privat).
    Man kan ju inte köpa nåt i obefintligt skick, man köper det man ser!

• Easylife

Ärlighet vara längst, så enkelt är det. Kan ge väldigt sur eftersmak att inte vara uppriktig vid affärer av det här slaget.

• Flissi

När an talar om trollen står de i farstun.
    knäppbilen måste läst detta, & blev väl tjurig för att jag vill sälja den.
    Så igår startvägrade den, kablade igång den men är lika död idag!

(beror visserligen på att jag lät bagaget stå öppet ca 40 minuter, hunden låg i bilen & vägrade hoppa ut så han fick ligga där ett tag, men ska inte en bil klara en öppen bildörr 40 minuter??)

Imorgon blir det åka & kolla på bilar, nu ska den väck!!!!!!
    (och det blir bilfirman som får byta in skrället, nu är jag så trött på den så bryr mig inte om jag förlorar på det! )

Så ni som läst detta ska närmsta tiden inte köpa en svart Audi av årskull 2003..det kan vara min!

• SVejsan

Från konsumentverkets hemsida ( om köp från privatperson ("begagnat") www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=308:

"Reklamation och rättigheter
    Fel ska reklameras "utan oskäligt uppehåll".
    Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt.
    Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen.

Gömda fel
    Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt.

När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den."

OM Befintligt skick (också från kopnsumentverket och deras bilsidor) www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp :

"Befintligt skick
    En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.
    Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
    Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

Befintligt skick
    En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
    den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
    säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
    eller om
    bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta"

I värsta fall kan man stämma säljaren!

• raggarn

Jag köpte en GDS- bil av en bilhandlare en gång. De skrev "Säljes i uppvisat och godkänt skick" så att det skulle framgå att det inte var någon garanti på bilen.

Svar på tråden Sälja en "trasig" bil? Vad blir vi skyldiga till köparen om felet är kvar?