• gravida06

1 årskalas??

På måndag fyller Isabella 1 år

Så nu till min fråga, hur hade ni erat 1års kalas?
    vi har bjudit släkt o lite vänner, tänkte bjuda på tårta o så, ha ballonger o massa pynt
    nåå som fattas känns de som?!

hur firade ni era små älsklingar?!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-19 15:53:21:
    Tips på nån tårta till alla smaker?!

• Svar på tråden 1 årskalas??
  • nelie

vi hade stort kalas för bara släkten. (är ju 25 pers bara i närmsta familjerna)

massa ballonger och partyhattar. grillad korv och tårta. fiskdamm (mest uppskattat av de vuxna faktiskt) med en liten påse godis, sugrör dekorerade med presentsnören, ouppblåst ballong och "tuta".

å min 1-åring älskade det!

budgeten hölls nere med tanke på att vi grillade korv. blev inte alls dyrt trots att vi va så många.

vi hade jättekul, och det hade nog alla som gick förbi ute på gatan också när de såg "gamla farmor" och gänget iklädda snygga hattar ;O)

• gravida06

haha jag funderade okså på party hattar men smabon skrek rakt ut

tack för ideen, fiske damm? hmm aa kanske, vi ska antagligen va ute om vädret tilllåter(partytält)
    men e vi inne så

• Blå Flygare

Vi hade ett barnkalas o ett för släkten.

På barnkalas var det tre barn inkl min dotter, och det precis lagom, så de inte var blyga för varandra så länge och kunde laka ihop. Man brukar säga lika många gäster som barnet fyller år, och det verkas stämma rätt bra Det blev ballonger, en glasstårta, lite kakor och sen presentöppning o lek.

Till det andra kalaset bjöd vi bara den närmsta släkten, så de behövde hon inte heller vara så blyga inför Då blev det ballonger, gräddtårta, kakor, presentöppning, och senare mat (sloppy joes, mycket uppskattat av födelsedagsbarnet).
    Morförädrarna kom hit någon dag innan, så de presenterna öppnade hon då. Hade blivit aldeleds för mycket annars!

Vit duk på bordet, naturligvis (linneduk tål ju 90 grader, så ingen fara med jordgubbsfläckarna)

• Blå Flygare

Det glömde jag ju; vi hade party-hattar också Men bara födelsedagsbarnet.

• nelie

jag lovar att hattarna höjer stämningen ordentligt! d va liksom inte snack om dom ens skulle ta på sig dom, ingen opponerade sig :) vill ni inte ha fiskdamm kan man ju ställa små påsar vid borden istället...

vi hade ju inglasad veranda, men alternativet va definitivt ett tält... man vet ju aldrig hur vädret blir.

kolla runt lite på ÖB och såna billiga affärer så blir d inte så dyrt kalas...

• gravida06

ok, aa vi funderade okså på att ha för vänner på söndagen o familjen på månaden, men va för lat haha o orna två kalas.. men våran tjej e inte den blyga o alla har hon träffat mkt så..

aa här blir de pappersduk

hmm, jätte fundrsdam va gäller tårta, tänkt med jordgubbs tårta, men många barn o"vissa" vuxna tycker inte om grädde, o våran tror ahjg inte tål mjölkprodukter, nå tips på nån annar god tårta/kaka??
    glass tårta kanske går i för andra?

• gravida06

ingen mer med nå tips??

• Blå Flygare

gravida06: Min dotter tål inte heller mjölkprodukter, men vi gjorde en gräddtårta med havre-visp på. Ingen av de andra gästerna (inkl barnen) sa något om det. På barnkalaset gjorde vi en glasstårta av oatly jordbubbsglass (havre den med). Halvtinade den, i i en hjärtform, in i frysen. Sen precis innan servering så upp på fat (spola varmvatten på formen för att få den att lossna) och pynta.

• gravida06

oo vilken fin
    aa kanske man ska testa en sån

• gosneka

pyntade och så gjorde jag ett sånghäfte med astridlindgren sånger.....med bilder på min lilla kille som passade in till varje sång =)

Svar på tråden 1 årskalas??