• supersemlan

Föröka blå bergsvallmo

Jag har råkat få ett exemplar av blå bergsvallmo som växer på min tomt och kan inte minnas att jag har sett den förut. Den växer under (bredvid) en gigantisk pion. Jag skulle vilja ta vara på fröna och plantera fler på mer gynnsamma platser. När skördar man fröna? När och hur planterar jag för att ha störst chans att den ska klara sig? Trivs den i någon särskild jord och tillsammans med andra växter?

Jag är en riktig trädgårdsnovis som råkar bo i ett hus med en gammal misskött (ska bli ändring på det framöver) trädgård och behöver så utförliga och detaljerade tips som möjligt!

• Svar på tråden Föröka blå bergsvallmo
  • södertälje

Tja,min spred på sig själv som ett ogräs precis som mina andra vallmon,dvs där man inte vill ha dom.
    Vänta till våren med att flytta om blommorna.

• supersemlan

OK! Vet du om vallmo sprider sig via rötterna också, eller är det bara med fröna?

• veera

Oj, lyckliga ni har som får Blå bergvallmon att föröka sej så bra!
    Jag har sått Blå bergvallmo från frö och det tog tre år före de började blomma. Du ska vänta med att skörda fröna tills frökapseln börjar se torr och brun ut och då öppnar sej små hål i övre delen på frökapseln som du kan skaka ut fröna genom. Blå bergvallmons frö behöver en köldperiod före de gror så om du strör ut fröna på hösten gror de nästa sommar.
    Blå bergvallmon trivs på en lite halvskuggig plats, jorden får gärna vara lite åt det surare hållet, ganska fuktig mark men absolit inte stående vinterfukt. Jag ska plantera mina vallmon tillsammans med vita löjtnantshjärtan. Blå bergvallmon är en riktig utmaning även för erfarna trädgårdsmänniskor men där vallmon trivs så kan den sprida sej väldigt mycket.
     En nyckfull skönhet.

• supersemlan

Tack för utförligt svar! Eftersom jag bor i Västerbotten borde inte stående vinterfukt bli ett problem? Allt fryser på vintern, en normal vinter i alla fall. Har en fuktig, halvskuggig slänt på tomten så där borde de trivas!

Svar på tråden Föröka blå bergsvallmo