• Sanna Marie

Någon med gallbesvär? Behöver råd om kost!

Hej!
    Ibland umgås min väninna och jag under hela dagar där vi äter frukost, fikar till kaffet och äter middag tillsammans med våra barn. Nu har min väninna fått stora besvär med gallan och jag får tänka om lite........jag vet ju att man ska undvika feta saker, päron, ägg, gurka osv.

Men vad kan man äta?
    Någon med gallbesvär som har lite tips och råd.
    Förslag på bra frukostar?
    Vad man kan ha för fika?
    Middagsförslag?

Hoppas på många bra tips!
    Kram!
    P.S Hon ska operas snart så jag hoppas besvären lindras då.

• Svar på tråden Någon med gallbesvär? Behöver råd om kost!
  • annie29

Det man ska undvika är ju fett mat,hårt stekt mat,grillad mat,ägg,m.m
    Sen är det ju väldigt olika vad man reagerar mot,innan min operation kunde jag knappt dricka vatten föränn jag fick gallstensanfall.
    Sen visa dar gick det hur bra som helst!

• Sanna Marie

Just nu äter hon mest kokt potatis och torsk....man blir nog less på det i längden. Vet liksom inte vad jag ska bjuda på nästa gång vi ska träffas.

Av sin läkare hade hon även hört att hon skulle undvika mjölkprodukter men det har inte jag läst någonstans.

annie29 - blev du bättre efter din operation. Kan du äta vad som helst idag eller har du ändrat din kost helt och hållet?

• Skummis

Har inte så allvarliga besvär så för mig räcker det med att helt undvika ägg (äggstanningar, pannkakor etc) för att jag ska må ok. Undviker även gurka o aprikoser/persikor. Tar det försiktigt med paprika o lök samt för fet mat, typ pommes o dessertostar.

♥♥ Längtar till januari ♥♥
  • annie29

Japp,jag kan äta allt idag,inga problem!
    Därimot fick jag faktiskt ett svagt gallstensanfall efter operationen, man kan få det har jag hört.
    men jag fick det ganska snart efter jag hade fött mitt andra barn,för det är visst vanligt att man får det i samband med att man har varit gravid och fött.

Första gången jag fick gallstensanfall det var när min största pojke var 2 månader.

men jag har inte haft några problem sen dess!

Hoppas hon snart ska operera sig,för det är inge kul att vara orolig jämt över vad man äter!

• HelHel

Jag har gallstensanfall, fick det efter min graviditet. Väntar på operation..
    Jag kan inte äta ägg, äpple, räkor, fet mat, kryddad mat (tex vitlök), grillad mat, hårt stekt mat..
    Nu har jag inte haft anfall på över två veckor, så skönt så =)

Svar på tråden Någon med gallbesvär? Behöver råd om kost!