Recept på Arraksbollar
Skall göra arraksbollar när jag fyller år nästa lördag, har inte gjort det tidigare.
Så nu vore jag glad om någon har något gott recept på just arraksbollar
Skall göra arraksbollar när jag fyller år nästa lördag, har inte gjort det tidigare.
Så nu vore jag glad om någon har något gott recept på just arraksbollar
Hej! Här kommer ett recept!
200g bondkakor, 3 msk socker, 1 dl havregryn, 75g margarin, 1 dl punch - Arrakspunch finns i affären.
Garnering: 100g blockchoklad, strössel
Blanda alla ingredienser och rulla till bollar. Ställ dem i kylen och låt stelna. Smält chokladen och doppa bollarna i den. Rulla dem i strössel och kyl igen. Förvara i kyl eller frys.
Ha en trevlig födelsedag!
tack så mycket, ännu fler förslag på arraksbollar?
Ingredienser ca 20 st:
100 g smör
1 dl siktat florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk siktat kakaopulver
3 dl småkakor eller sockerkaka i smulor
punsch eller arraksessens
Garnering:
(choklad)strössel
Så här gör du:
Rör smöret pösigt med sockersorterna och kakaon. Blanda i kaksmulorna och droppa i punsch eller arrak. Rör om väl tills allt är blandat, ställ kallt en stund.
Forma smeten till små runda bollar och rulla dem i strössel. Lägg dem i små konfektformar. Förvara i kyl till serveringsdags.
Arraksbollar
25 - 30 st
150 g smör
3 dl florsocker
3 msk kakaopulver
1 ägg
1 äggula
5 dl havregryn
10 droppar arrak
puffat ris (Vårgårdaris)
Rör smör, florsocker, kakao, arrak, ägg och äggula mjukt och smidigt.
Arbeta in havregrynen och forma runda små bollar.
Rulla bollarna i puffat ris.
Arraksbollar
På konditorier görs dessa kakor av kaksmulor. Jag använder digestivekex blandade med 4-5 havreflarn för sötmans skull.
Det här behövs för ca 15 st:
3 1/2 dl kaksmulor
100 g smör eller margarin
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1 dl florsocker
ca 2 msk punsch eller essens
strössel
Klicka för större bild
Gör så här:
1. Rör fett, smulor, vanilj, kakao och socker till en smet. Tillsätt punsch eller essens efter smak.
2. Ställ smeten kallt en stund. Forma den sedan till runda bollar. Rulla dem i strössel.
3. Förvara kakorna kallt i burk med lock
Arraksbollar
15 Bollar
200 g Mandelmassa
200 g Kaksmulor; eller kakbitar
2 tb Punch; ev mer
100 g Mörk choklad Brunt strössel
Arraksbollar är det perfekta sättet att göra sig av med den sista biten av en sockerkaka eller andra kakor som börjar bli lite trista. Bäst blev arraksbollarna när de gjordes på chokladsockerkaka. Mängden punch är beroende på hur torra kakorna är. Man får känna sig fram.
Riv mandelmassan fint. Kör kakorna i matberedaren till smulor. Blanda med riven mandelmassa och kör samtidigt som du droppar i punchen. Smeten ska vara ganska mjuk och formbar men inte för blöt. Forma bollar med händerna. Smält choklad i vattenbad eller i mikron. Doppa bollarna i choklad och rulla dem i strössel.
1 pkt sockerkaksmix
1 ½ dl arrakspunsch eller typ 20 droppar arraksessens
3 msk kakao
125-150 g smält smör (känn er fram hur mycket som behövs)
Chokladströssel
Blanda kakaon med sockerkaksmixen. Häll/droppa i punschen eller essensen. Blanda sedan ner det smälta smöret så det blir en slät och fin blandning. Ställ kallt. Rulla sedan bollar i chokladströssel.
Åh Tack Anna K ! Detta recept har jag letat efter länge!! Jag gjorde receptet för många år sedan men det försvann! På den tiden skulle det vara konsums blåvitts sockerkaksmix men det kanske inte spelar någon roll? De blev så goda!! Och desutom är de så enkla att göra! Jag måste rusa till affären och handla!! Tack så mycket !!!
oj vad många recept Anna K, tack så mycket, här skall bakas arraksbollar.