hur märker man skillnad på att de äter o snuttar?
som rubrik löd: hur märker man skillnad?
som rubrik löd: hur märker man skillnad?
När de äter hör man ofta klunkande ljud när de sväljer , man ser också att käken rör sig. När de snuttar tappar det riktigt djupa greppet om vårtan o man känner inte att de suger lika kraftigt som när de äter.
5 minuter på varke bröst så har de fått i sig all mat de behöver enligt BVC. Min dotter äter ca 10 min och sedan snuttar hon ett par minuter innan honn släpper vårtan.
men om han snuttat länge o när man tar bort honom gör han sugg reflex?då e han inte hungrig länge utan ill bara suga kanske? hur märker jag om han e hungrig om man tar bort honom effter mlt långt snuttande?
Låt han släppa själv, då vet du ju att han är klar!
Om du hör att han inte sväljer längre kan du testa att ta bort honom försiktigt. Pröva att ge honom napp för sugbehovet om du känner dig komfortabrl med det. Alla barn har större sugbehov än näringsbehov. Ibland får man testa flera olika nappmodeller innan man hittar en sort de gillar.
Glömde - om han är hungrig fortf när du tar bort honom lär han börja gråta, det gör min tjej i alla fall. Men eftesom hon snuttar sp lite får hon i allmänhet äta tills hon släpper själv
Man ser/hör om de sväljer, och ser hur aktivt de suger. När min dotter äter så sväljer hon väldigt ofta och regelbundet, och suger starkt hela tiden. När hon är klar och bara myser kan hon nästan sluta suga och bara hålla kvar bröstet, bara göra två-tre sugrörelser då och då.
Min dotter brukar somna och ha tutteni munnen och bara suga lite svagt och inte så ofta... då smyger jag in en napp istället.
man hör ju om de sväljer. dessutom om du kollar på käken så har den en annan rörelse då barnet äter jämnfört om h*n bara snuttar. då är det mer småtuggande lixom. äter dom så för dom ju som käken lite bakåt o gapar stort.
Varför ska du veta det? Han släpper väl när han har ätit och snuttat klart!?!
Skulle jag vänta tills min son släpper bröstvârtan självmant skulle jag amma timmavis.....
Håller med "lycklig skorpion" här.
Om jag hade väntat på att min tjej skulle släppa själv varje gång så hade jag nog nästan ammat konstant dygnet runt de senaste dryga fem månaderna ;)
I början var jag avis på alla med barn som släpper och tydligt talar om att de är färdiga för tillfället men nu har jag lärt mig hur min tjej funkar.
Jag brukar inte avbryta om inte hon verkar hålla på att somna. Suger de länge så kommer det ju en portion till, eller två, och mjölken är fet och mättande som kommer mot slutet.
Mylla: Fast när de snuttar sâ tvivlar jag pâ att det kommer nâgon mjölk överhuvudtaget. Min son rör bara pâ läpparna lite svagt. Dessutom gör han typ fem snutt i minuten. Det fâr han nog inte i sig sâ mycket pâ.
När min lilla tjej nöjessuger så suger hon inte med tillräcklig kraft och inte på rätt sätt för att det ska stimulera mjölkproduktionen alls. Hon suger på ett helt annat sätt när bröstet är tomt men hon vill ha mer.