Hur mycket tjänar man som idrottslärare??
Ja, som rubriken lyder undrar jag...
Är inne på att börja plugga till det, men är lite nyfiken på lönen.
Någon som vet?
La tråden här så man kan va anonym om inte vill berätta vad man har för lön.
Ja, som rubriken lyder undrar jag...
Är inne på att börja plugga till det, men är lite nyfiken på lönen.
Någon som vet?
La tråden här så man kan va anonym om inte vill berätta vad man har för lön.
Ingen?
beror på vilka år du ska undervisa... på mitt jobb har de cirka 20000 i ingångslön. (friskola för år 6-9)
Beror på var du vill jobba, din tidigare arbetslivserfarenhet (även i andra yrken), löneläget på enheten osv osv osv...
Ring t ex personalkontoret i den kommun du tänkt jobba i/friskolan du vill jobba på för att höra vad läget ligger på med din bakgrund i runda slängar.
Det är alltid individuellt.
Om du vill kolla ingångslöner för lärare i allmänhet på olika stadier så titta på www.lr.se , under "ny i yrket". Du har tänkt ta något mer ämne också, va? Det är nog bra att se till att vara åtminstone tvåämneslärare, eftersom de allra flesta som utbildas nu är det. Kan man fortfarande bli lärar i bara idrott förresten?
Håller med (psyk)
Se till att ha två ämnen. Det är få idrottslärare (förutom möjligen GY) som bara har idrott. De är mer svåranställda än de som kompletterat sitt ämne med ett annat ämne.
Även gymnasiet vill helst ha flerämneslärare. Det är en väldigt bra konkurrensfördel att ha mer än två ämnen, och en nackdel att ha färre.
Ja, precis!
Det som har ett ämne är oftast de lärare som blev anställda för länge sedan. När man anställer nya idrottslärare är de i princip alltid behöriga i två ämnen, eller fler.
Lycka till!
Ok, tack för svar!
Ska gå in och kika på hemsidan.
Ja, det är ju inte så dumt att kunna ta nåt annat ämne också. Men hur funkar det i utbildningen?
Vad jag förstått det som, så är det ca 4 år på lärarhögskolan för att bli idrottslärare.
Vet ni hur mycket extra det blir om man vill kunna undervisa i tex matte också?
På LHS (Lärarhögskolan i Stockholm) tar det 3,5 år att bli lärare i idrott och ett annat ämne för grundskolans senare år, om jag förstått informationen rätt.
kursinfo.lhs.se/utbildninglhs/utb_program.asp%C3%84RP&PrRevisionsNr=31
3 terminer pedagogik, 2 terminer idrottsinriktning och 2 terminer av det andra ämnet. Det verkar ju stämma med de allmänna kraven för lärarbehörighet. Man ska väl ha 40 poäng (oops, enligt det gamla, nu kallas det 60 poäng) per ämne + de där tre pedagogikterminerna. Vill du istället undervisa på gymnasienivå så plussa på en termin per ämne bara.